Det er du som innbygger i Steinkjer som er sjefen til de folkevalgte politikerne i Steinkjer.

Det virket det som at flertallet i kommunestyret hadde glemt da de utarbeidet neste års budsjett.

På bakrommet kom de til enighet 14 dager før budsjettet endelig skal vedtas. Uten noen særlig offentlig debatt og meningsbrytning, utenfor formannskap og kommunestyre.

La oss ta sakens realiteter:

Kommunen står i en krevende situasjon. Som politiker vil du strø penger utover alle gode ting. I år må det kuttes.

Flere av de aller mest sårbare i Steinkjer vil kjenne dette.

Den krevende økonomiske situasjonen vil trolig medføre at barnehager og skoler i Steinkjer vil bli nedlagt.

Man skulle tro at i en slik situasjon så ville de politiske skillelinjene bli tydeligere enn noen gang. At opposisjonen ville utfordre posisjon. At argumenter skulle møte motargumenter. At folkevalgte politikere skulle utfordre hverandre ute i det åpne landskap, slik at deres velgere kunne se at de sto opp for dem. At de som har styrt Steinkjer «for alltid» måtte svare for hvordan de skal håndtere tidligere synder. At opposisjonen skulle passe på dem som sitter med den politiske makta.

Åpenhet skaper tillit. Lukkethet fører til unødvendige spekulasjoner og spørsmål. Dette er årets viktigste dokument i et helt spesielt år for Steinkjer. Derfor er det ekstra viktig med åpenhet om diskusjonene.

Som journalist er jeg vant med at det kommer utspill og angrep når budsjett skal behandles. Det renner på med e-poster og telefoner fra posisjon og opposisjon. De skal vise velgere hva de står for. Velgere skal oppleve at de får betaling for stemmen de ga. I debatten kan også velgerne bli hørt. Mange ganger har påstandene ledet til god, undersøkende journalistikk.

I Steinkjer har de store diskusjonene pågått i det behagelige bakrommet. Nå har Sp sikret seg enighet med Ap, Venstre, SV, MDG og uavhengige kandidater.

Foran pressen denne uka var denne fiffige politiske koalisjonen først tydelige på at enigheten var spikret, at ikke noe annet enn føringer og beregninger fra statsbudsjettet kunne endre på kommunebudsjettet.

Når vi så spurte dem om hva de tenkte om sitt eget bidrag til den offentlige debatten og deres ansvar overfor velgerne når de hadde landet budsjettet uten noen stor, åpen debatt kom med ordføreren svar. Velgerne kunne plutselig ha påvirkning likevel:

– Dette skal ligge ute på høring i 14 dager. Det har kommet mange høringsuttalelser allerede. Vi er tilgjengelige hele tiden for innspill. Det er sånn at du skal lage noe som skal ligge på høring, så må man snakke sammen, heldigvis, sa ordføreren.

Ap ble etterpå tydelig utfordret til å svare på det samme spørsmålet:

– Bare svar du, sa partiets nestleder i kommunestyregruppa Line Anita Hammer.

Det var SVs Gjertrud Holand som ble dirigert til å stå opp for Arbeiderpartiet.

– Forhandlinger er noe som foregår i et lukket rom, var svaret hennes.

– Et kommunebudsjett legges ikke ut til folkeavstemning, påpekte Venstres Andre Skjelstad.

– Dette er forankret til gruppene underveis, sa Anne Berit Lein.

Dette vitner om dårlig åpenhetskultur. Vi må ha politisk debatt i det offentlige rom og i de politiske organene. Det skal jo ikke bare forankres i gruppene, men også hos deg og meg.

Hva er vitsen med å behandle dokumentet i ulike utvalg, formannskap og kommunestyret, om diskusjonene som betyr noe kun skjer på bakrommet?

Konsekvensen nå er at du som innbygger i Steinkjer ikke vet hvem som sto opp for hva. Nå er det vanskelig å vite hva som er forskjellene på erkerivalene Sp og Ap når det kommer til lokalpolitikk i Steinkjer. Ingen av dem gikk ut med sitt primærstandpunkt eller kritiserte rivalens.

Den som kan være fornøyd med det, er ordfører Anne Berit Lein. Partiet hennes har nå elegant klart å styre unna et offentlig kritisk blikk fra den store opposisjonen når det gjelder som mest.

Kanskje har hun nå rana tidligere banksjef Gunnar Thorsens parti for et mulig ordførerverv om to år. Det er mange år siden sist Ap hadde bedre mulighet til å vise hva som skiller dem fra resten – om det er noe som skiller dem da?

Dette minner meg om Trondheim. Ved å lokke potensielle opposisjonspartier med noe samarbeid, har Rita Ottervik klart å holde på ordførermakta siden 2003. I dette tilfellet er det opposisjonspartiet Arbeiderpartiet som har tatt initiativ til ikke å være reell opposisjon.

Det taktiske her er interessant, men det er ikke dét som gjør denne situasjonen kritikkverdig.

Skal vi ha et et levende demokrati i Steinkjer, må vi ha en sterk opposisjon som passer på. I samfunnet skal det være en del «check and balances».

Et budsjett legger føringer for politikken langt frem i tid. Dermed består opposisjonen i kommunestyret nå i realiteten av Frps to representanter, Høyres ene representant og Rødts tre representanter.

De seks skal fra hver sin ytterflanke nå være motstanderne til de 41 andre i kommunestyret.

Akkurat fordi Steinkjer er i en krevende situasjon er det viktig at det utvikles og diskuteres alternativ politikk i Steinkjer.

Men her har flere av Steinkjer opposisjonspartier nå sviktet. Det bør du som innbygger merke deg.

__________________________

Har du lyst å delta i debatten hos Steinkjer24? Send debattinnlegg til redaksjon@steinkjer24.no.