– Jeg hadde tjent nok til å leve av bloggen i noen måneder, men følte ikke at det var trygt nok til å kunne si opp jobben min og satse fullt og helt. Det er jo ikke et sikkert yrke akkurat.

Andrea Sveinsdottir (24) snakker om de siste månedene av 2018, hvor hun gikk rundt og vurderte å satse på en karriere som blogger.

På det tidspunktet hadde hun nylig gått ned til en 40 prosents stilling i en klesbutikk for å kunne bruke mer tid på blogging – som var den store hobbyen.

UVANT: – Nå har jeg kun én jobb som er ganske fleksibel og mye tid til overs, sier Andrea Sveinsdottir. Foto: Privat

– Det å produsere tre innlegg om dagen, og samtidig være aktiv på andre sosiale medier for å promotere meg selv og bloggen, ble til slutt veldig mye.

Men selv med lavere stillingsprosent, gikk ikke dagene opp. Sveinsdottir pleide å sitte oppe til langt på natt for å skrive innlegg til dagen etter.

– Å komme frem til beslutningen om å si opp butikkjobben helt, var veldig skummelt.

Dette sa sjefen

Men valget ble tatt på senhøsten i fjor. Første dagen i 2019 startet hun med blanke ark.

– Det satt langt inne å levere den oppsigelsen til sjefen min. Det var like før jeg feiget ut.

Men sjefens reaksjon overrasket henne – på en positiv måte.

– Hun synes det var kult at jeg turte å satse på det jeg faktisk synes er skikkelig moro og påpekte at man aldri vet før man har prøvd, sier Sveinsdottir.

Nye rutiner

Nå er hun spent på hvordan bloggkarrieren vil bli.

– Jeg fikk helt panikk den første uken fordi jeg hadde så mye tid og var redd jeg kom til å kaste bort livet mitt. «Hva gjør egentlig alle disse bloggerne?», tenkte jeg. Så skjønte jeg at jeg må lage mine egne rutiner i en helt ny hverdag, og da gikk det mye bedre.

Sveinsdottir mener det er stor forskjell på hverdagen nå og før.

– Det skremmende er jo at jeg ikke har noen fast inntekt, og at jeg plutselig har veldig mye tid. Lesertallene varierer, og man vet aldri om folk plutselig stopper opp og tenker «hvorfor skal jeg fortsette å lese dette egentlig?».

– Det hender disse tankene kommer, og da blir jeg ganske redd. Heldigvis har det gått veldig fint til nå.

SER EN ØKNING: Kommersiell leder i plattformen United Influencers, Cecilie Heimlund. Foto: United Influencers

– Konkurransen har aldri vært høyere

Ifølge Ipsos’ nyeste tall for nordmenns bruk av sosiale medier leser én av fire 18–29 åringer blogger ukentlig eller oftere. Blant Snapchat-brukere oppgir 40 prosent av kvinner mellom 18 til 29 år at de følger bloggere eller influensere på Snapchat.

– Yrkesgruppen i sin helhet kalles ikke lengre bloggere, men influensere, sier Cecilie Heimlund.

Hun er kommersiell leder hos United Influencers (UI), Norges største influenserfirma.

– Vi har ingen profiler hos oss som kun driver med blogging. De siste fem årene har det kommet mange nye digitale plattformer, og mange satser også på for eksempel Instagram eller Youtube, forklarer hun.

Heimlund ser et større antall som har en drøm om å gjøre hobbyen til et levebrød.

– Vi opplever å få mellom fem til ti henvendelser daglig fra personer som ønsker å ta hobbyen over til et profesjonelt nivå. Vi tror definitivt at det kommer til å være flere som prøver seg som influenser i fremtiden, men det er også viktig å poengtere at konkurransen heller aldri har vært høyere.

Varierende inntekt

– Det som avgjør om man kan leve av å arbeide som profesjonell influenser i fremtiden, er innholdet, fortsetter hun.

På generelt grunnlag er det, som i alle bransjer, store variasjoner når det kommer til inntekt, fortsetter Heimlund.

– Det finnes mange forskjellige inntjeningsmodeller når man jobber som influenser. UI har en satt prisliste for samarbeid med alle våre influensere. Disse prisene er basert på blant annet rekkevidde, engasjementet, merkevareverdi, konverteringskraft, samt hvilke land og byer publikum befinner seg i.

OM BLOGGING SOM KARRIEREVEI: Leder av karrieresenteret ved Universitetet i Oslo (UiO) og vår jobbekspert, Gisle Hellsten. Foto: Jan T. Espedal

Karriereveileder: De er nåtidens rockestjerner

På mange måter er bloggere og influensere nåtidens rockestjerner som får mye publisitet og tjener gode penger på det de gjør, sier leder av karrieresenteret ved Universitetet i Oslo (UiO), Gisle Hellsten.

Det er klart det kan virke fristende å både få jobbe med det som interesserer dem aller mest og tjene gode penger på det.

Men: Det er vanskelig å lykkes, påpeker karriereveilederen.

– Noen ganske få vil kunne gjøre dette til en levevei, men de fleste vil nok oppleve at det er vanskelig å få følgere. Det å kunne leve godt av å jobbe som blogger kan sammenlignes med å lykkes på idrettsbanen. Fortsatt er det flere som driver med breddeidrett på hobbybasis enn de som lykkes som proff i Premier League.

Hellsten mener man som influenser fint kan klare seg uten en formell grad i bunn, men råder likevel alle til å ta en utdanning.

– Utdanning gir valgmuligheter, og vil være viktig den dagen man ikke skal blogge lengre. Å satse alt på at man ikke trenger utdanning er, slik jeg ser det, en risikabel vei å gå. Det er mulig å lykkes, men de aller fleste av oss må nok regne med at vi ikke blir de neste Kardashians.

TOK EN SJANSE: Arbeidsdagen er mye mer oppdelt og fri nå, sammenlignet med før. – Jeg synes det er så moro at jeg nesten ikke ser på det som jobb, sier Andrea Sveinsdottir. Foto: Privat

Må satse

Sveinsdottir er klar over at hun velger en utradisjonell karrierevei, men velger å satse.

– Bloggverden kan være ustabil, og man lever litt fra måned til måned: Men så må man jo satse for å oppnå ting da, påpeker hun.

Sveinsdottir er ærlig på at økonomisk trygghet også veide tungt i avgjørelsen om å bli influenser. Etter å ha vært med i et realityshow på TV 3, vant hun 250.000 kroner og følte derfor at faste utgifter var sikret en god tid fremover.

– Når jeg plutselig hadde tryggheten i fremtidig husleie på konto, bloggen gikk så det suste, og jeg skjønte at det er nå eller aldri, så måtte jeg bare gjøre det.

Her er hennes beste tips for å lykkes med blogg:

  1. Først og fremst må du like det du gjør! Å starte en blogg fordi man vil bli stor blogger, funker sjelden. Det skinner i alle fall fort gjennom.

  2. Husk at ting tar tid. Man tjener ikke automatisk masse penger ved å ha mange lesere.

  3. Ikke gi opp selv om det er beinhardt til tider. Ha tålmodighet!

  4. Kvalitet over kvantitet.

  5. Unngå lokketitler og provokasjoner – i alle fall om du vil gjøre dette til et yrke. Annonsører er ikke så tilhengere av bloggere som lurer leserne sine.