For fem år siden skulle Espen Eriksen og samboeren pusse opp kjøkkenet. På veggen mellom underskapene og overskapene ville paret ha en glassplate i stedet for fliser.

Det skulle bli vanskelig å få tak i. Eriksen tok det for gitt at byggevarebutikkene solgte ferdigkuttede glassplater, men der tok han feil.

– Det er rart du spør om det. Det er fra to til seks stykker som spør etter glassplater hver dag, svarte selgeren på Maxbo.

– Hvorfor i all verden har dere det ikke da, spurte jeg. Etter en runde til flere butikker fant jeg ut at flere var interesserte, sier Eriksen.

Han dro hjem og rett inn på den utenlandske nettbutikken Alibaba.com og spurte om noen ville selge ham 100 glassplater. Han fikk napp og fikk solgt alle innen de var sendt til Norge.

Etter en måned sa han opp jobben som regionsjef i Hafa Baderom og satset på platene. Maxbo Vækerø, der han først var og spurte etter glassplater, ble en av kundene.

Fikk nei fra butikkene først

– Gjesterommet var kontor, og lageret var kjellerboden i leiligheten. Spisebordet var pakkebord. Pappen kjøpte jeg fra en leverandør som ikke hadde riktig størrelse. Jeg hadde ikke råd til tilpasset størrelse. Det var bølgepapp og masse teip og så ikke bra ut, sier Eriksen.

Han var 33 år og skulle bli far åtte måneder senere. Det ble noen våkne nattetimer med grubling. «Hvis dette går galt, hva slags liv vil barnet få?» Det ga ham nødvendig press, tror han.

– Å jobbe for noen er trygt og godt. Men jobb kan jeg vel alltids få igjen. Jeg har stort sett fått nei fra butikkene først, men det handler om å ikke gi seg. Ofte har negativ respons handlet om pris eller dokumentasjon av etterspørsel, sier Eriksen.

Nå er leiligheten på Sagene et tilbakelagt kapittel, samboeren er blitt kone, og ett barn er blitt to. Familien har flyttet til hjemstedet Hønefoss, og Eriksen har fått seg lager med kontor, showroom og én deltidsansatt.

Og antallet produsenter av tilsvarende glassplater er blitt langt større.

Nordmenn brukte 10.054 kroner hver på oppussing i 2018, ifølge Prognosesenteret. Kjøkken er et av rommene som oppgraderes oftest og er kostbart. Foto: Siri Øverland Eriksen

– Ti poeng for å spotte et hull i markedet og tette det

– Dette er en lykkehistorie. Eriksen har et sett med ferdigheter som han har brukt optimalt, fastslår Gisle Hellsten, leder av Karrieresenteret ved Universitetet i Oslo.

– Han får ti poeng for å spotte et hull i markedet og tette det. Han kjenner til salgsbransjen og har brukt kunnskapene sine godt. Ikke bare kommer han med et godt produkt, men han har dessuten en idé om hvordan det skal kjøpes og betales av andre, sier Hellsten.

Starte for deg selv?

Skal man gjøre noe lignende må man først vurdere markedet, påpeker Hellsten. Hvor sannsynlig er det at det fungerer å kommersialisere produktet?

Gisle Hellsten. Foto: Jan T. Espedal

Å si opp jobben og satse kan man gjøre en kort periode før man må tjene penger igjen. Det er en del kjedelige ting som er viktige å ha på plass for å lykkes, mener Hellsten. Man må ha et sunt regnskap, investorer og en god markedsplan.

– Det er ting som er i randsonen for å selge produktet. Men når du har orden på det, er det mye større sjanse for å lykkes. Det finnes mange etableringskurs, så man kan skoleres før man vurderer å sette seg i gjeld, sier Hellsten.

Suksess handler lite om flaks, mener han, det handler om timing og dyktighet. Markedet må respondere.

– For eksempel: Color Line forsøkte å selge flybilletter på nett med Rema 1000. Det fungerte ikke. Det kunne vært genialt, men markedet responderte ikke, sier Hellsten.

Maxbo: – Må bevise at produktet kan selge bra

Skal man lansere et produkt hos Maxbo, må man bevise at produktet har potensial og kan selge bra, bekrefter May Britt Askvik, kategorigruppesjef i Maxbo.

– Kommer du inn i kjeden, er du garantert en viss distribusjon fordi produktet selges i flere butikker.

At Eriksen fikk solgt inn glassplatene, handler om blant annet trend og timing, tror Askvik. Salgsutviklingen når det gjelder slike plater var god fra 2017 til 2018, men har vært tregere i 2019.

– Produktet var ikke kommersialisert ennå og ble antagelig kun solgt hos glassmestre. Eriksen har truffet en trend på riktig tidspunkt og truffet massemarkedet, sier Askvik.

– Trender har mye å si. For noen år siden var for eksempel benkeplate i eik en storselger. Nå er det kompositt som gjelder, legger hun til.