Psykologspesialist Line Marie Warholm er del av et ekspertpanel bestående av lærere, samlivsterapeuter og medisinske eksperter. De står klare til å svare på det du måtte lure på om ditt familieliv under korona. Send inn ditt spørsmål her.

Spørsmål:

Jeg er lærer på ungdomsskolen og alene med et lite barn. Det gnager på samvittigheten at elevene ikke får spennende nok ting å gjøre. Jeg føler de blir overlatt for mye til seg selv. Hvordan kan jeg kombinere en jobb der jeg ønsker å stille opp for elevene, samtidig som det ikke går for mye utover det lille barnet mitt?

Line Marie Warholms svar:

Du prøver å jobbe fullt samtidig som du har et lite barn hjemme. Det er helt umulig. Hverdagen er annerledes og barnehagen er stengt – det er realiteten. Du forsøker å skjerme elevene mot å erfare verden slik den er. Du er ikke den eneste! De fleste av oss ønsker å opprettholde en slags normalitet for barna. Vi vil ikke at de skal bli urolige, kjede seg eller gå glipp av noe.

Psykologspesialist Line Marie Warholm. Foto: Astrid Waller

Viktige erfaringer

Men hva er det egentlig vi gjør da? Vi frarøver dem viktige erfaringer. De har nå muligheten til å kjenne på hva som skjer når skole og barnehage stenger. Hvilken funksjon disse institusjonene har i samfunnet vårt. Hvor frustrerende det er når man ikke har full bevegelsesfrihet og kan treffe hvem man vil.

Hvor viktig det er for en familie at foreldrene kan reise til en trygg arbeidsplass hver morgen og få en solid og forutsigbar lønn. Hva som skjer når myndigheter setter sterke restriksjoner på en befolkning. Og hva som skjer når en fare truer og myndighetene ikke har kontroll.

Nye erfaringer

Elever på ungdomstrinnet forstår mye. De begynner å danne seg et bilde av samfunnet og verden. De former sine politiske og ideologiske holdninger. I en trygg og stabil hverdag kan det være lett å ta demokrati og velferd for gitt. Den situasjonen vi er i nå skulle vi så gjerne vært foruten.

Men når den først er her, kan vi benytte oss av de fantastiske pedagogiske mulighetene som ligger i den. I stedet for å forsøke å skape en hverdag som ligner den gamle, kan du som lærer bruke denne situasjonen aktivt for å lære elevene dine noe viktig. Og den jobben gjør du nettopp ved å være mindre til stede for dem akkurat nå.

Elevene lærer svært mye viktig om seg selv og andre i denne situasjonen. Om å holde ut eget ubehag for å delta på en felles dugnad. Om å ta vare på hverandre så godt man kan.

Forhåpentligvis må en del ungdommer hjelpe til mer hjemme. Kanskje kan dette være en anledning for dem til å kjenne på at de kan bidra med sin innsats, i stedet for å bare få undervisning og tilrettelegging? Da styrkes også selvtilliten deres.

  • Les flere råd fra Line Marie Warholm her:

Prioritering

Ungdommene trenger den sosiale kontakten med klassekameratene og mange trenger at det stilles noen krav til dem for at de skal få gjort noe skolearbeid. Men kan du organisere det slik at du legger mer av ansvaret på elevene? Så får du mer ro til å ta vare på barnet ditt, og elevene får øve på organisering, planlegging, samarbeid og ledelse.

Du skriver også at du er bekymret for barnet ditt. Den lille er mer sårbar enn ungdomsskoleelevene, så her kan du trygt prioritere tid med ditt eget barn. Tid er topp for de små!

Det er leit og kjedelig at dere ikke kan møte de dere er glade i. Men det er ikke skadelig så lenge barnet har kontakt med sin primæromsorgsgiver, altså deg. Snakk om det som foregår, selv om hun eller han ikke forstår alt. Barn i barnehagealder forstår likevel at du forstår - og at du forsøker å forklare det. Det skaper trygghet. Hvis du kan snakke om det som skjer uten at du blir redd, formidler du at dette ikke er farlig, bare annerledes og rart.

Til deg, kjære lærer, og til alle dere andre:

Denne situasjonen er helt spesiell. Vi må godta at livet er vanskeligere for både voksne og barn. Du kan ikke fylle foreldrerollen og gjøre jobben din hundre prosent. Så slutt å strev, og senk skuldrene. Nå skal vi prøve å holde flest mulig mennesker og bedrifter i live. Men perfeksjonisten i deg – den kan du begrave for alltid.

  • Les flere saker fra ekspertpanelet: