Fredag innførte DNB Eiendom salgsgaranti på brukte boliger for privatpersoner.

– Om vi ikke selger boligen til prisen vi er blitt enige med selger om innen seks måneder, tar vi alle kostnadene knyttet til salget, sier Terje Buraas, administrerende direktør i DNB Eiendom.

Det betyr at kunden slipper å betale for blant annet fotograf og annonser hvis boligen ikke blir solgt. De tar seg ikke ekstra betalt for tjenesten. Buraas anslår at det kan koste selskapet noen titalls millioner kroner.

Om boligen blir solgt, forfaller kostnadene til betaling, påpeker han.

– Jeg tror at terskelen blir lavere for å legge boligen ut til salgs. Flere som er i vurderingsfasen på om de skal selge boligen eller ikke, vil nok ta sjansen fordi det tross alt ikke vil koste dem noe om de ikke får solgt den, sier Buraas.

Boligprisene har vært stabile i det siste og er bare tre prosent høyere nå enn for ett år siden. – Hvis markedet stopper opp vil det kunne koste DNB en del, ifølge Terje Buraas. Foto: Stig B. Fiksdal

– Vil bli diskusjoner i bransjen

DNB Eiendom er ikke alene om å tilby salgsgaranti, flere aktører har dette allerede som en del av sitt tilbud. Et kjapt googlesøk viser at blant andre Privatmegleren i Bergen, Heimdal Eiendomsmegling, Proaktiv Eiendomsmegling og Eiendomsmegler 1 i Kristiansund og Ålesund tilbyr dette til sine kunder. DNB Eiendom blir den største aktøren i landet med en slik garanti.

– Vi innfører ikke dette for å konkurrere med andre eiendomsmeglere i bransjen, men for å møte kundens behov, sier Buraas.

Han er spent på hvordan dette vil påvirke resten av bransjen.

– Hva konkurrentene velger å gjøre fremover, får de bestemme. At det kommer til å bli diskusjoner i bransjen på hvordan vi nå tar risiko på vegne av kundene våre, er jeg helt sikker på.

– En skal ikke la seg blende

Ifølge Tonje Hovde Skjelbostad, avdelingsdirektør for bolig i Forbrukertilsynet, er tilbudet om salgsgaranti et markedsføringstiltak som selskaper bruker for å tiltrekke seg flere kunder.

– De spisser tjenestene sine og tilbyr noe de vurderer som en fordel for kundene og for at de skal bli mer attraktive sammenlignet med konkurrentene.

Tonje Hovde Skjelbostad, avdelingsdirektør for bolig i Forbrukertilsynet, sier at Forbrukertilsynet er positive til konkurranse innad i bransjen. Foto: Kimm Saatvedt

Forbrukertilsynet er i utgangspunktet ikke negative til salgsgarantier, men her finnes det fallgruver, påpeker hun.

– Det som kan være problematisk med salgsgarantier, er måten det er kommunisert ut til publikum. Om ikke vilkårene når tydelig frem til kundene, vil markedsføringen være villedende. Hvis det for eksempel er noen unntak i vilkårene, må dette være tydelig kommunisert i tilknytning til tilbudet, sier hun.

Hennes generelle råd når man skal finne en eiendomsmegler, er å ta en helhetsvurdering.

– En salgsgaranti kan være en fristende faktor, men en skal ikke la seg blende. Det er viktig å ta høyde for flere faktorer før man bestemmer seg. En bør hente inn tilbud fra ulike meglere og se på hva de kan tilby av pris. Ta også en prat med dem for å se hvem man tenker vil kunne gjennomføre oppdraget på best mulig måte.

– Sett deg nøye inn i vilkårene

Tore Bråthen er professor i forretningsjus på Handelshøyskolen BI. Han er ikke kjent med DNB Eiendoms nye salgsgaranti.

Hans generelle råd dersom man skal selge boligen sin og benytte seg av en slik tjeneste, er at man setter seg nøye inn i hva salgsgarantien innebærer.

– En slik avtale kan kanskje innebære en likviditetsmessig fordel ved at man slipper å betale noe på forhånd, men man bør også se på hva totalregningen blir, oppfordrer han.