Nio er en av mange nye kinesiske elbilprodusenter som har dukket opp de siste årene. Et drøyt år etter at den ble lansert, viser Nio for første gang frem sin SUV ES8 i Norge i forbindelse med Nordic EV Summit som arrangeres i Oslo.

Rekkevidden er ikke altfor imponerende: Målt etter den optimistiske NEDC-målestandarden er den ikke på mer enn 355 kilometer med et batteri på 70 kilowattimer batteri. Et batteri på 84 kWt vil snart også være tilgjengelig. Nio regner med at det vil gi en rekkevidde på cirka 480 NEDC-kilometer.

Noen tall etter den nye WLTP-normen som ble innført som standard målemetode for alle nye biler i Europa fra september 2017, har Nio ikke.

Null til hundre kilometer i timen gjør den firehjulsdrevne SUV-en unna på 4,8 sekunder. Den samlede maksimale motoreffekten er oppgitt til 650 hestekrefter.

foto
Nio ES8 kan lades med opptil 100 kW. Når den kommer til Europa er derimot usikkert. Foto: Geir Amundsen

Rimeligere enn Tesla

I Kina koster ES8 cirka 600.000 norske kroner. Det er drøye halvparten av hva en kinesisk elbilkunde må legge på bordet for en Tesla Model X, etter Teslas siste priskutt i Kina.

Hva den vil koste her hjemme, og når den kommer til Norge, vil ikke Nio si noe eksakt om. De bekrefter imidlertid at de planlegger å lansere i Norge og Europa.

Det vil si, Nio er allerede på plass i Europa med sitt designhovedkontor som ligger i München i Tyskland. I tillegg har Nio kontorer i London og i Silicon Valley. Selve produksjonen foregår i Kina.

foto
Nio ES8 leveres med seks eller syv seter fordelt på tre seterader. Foto: Geir Amundsen

I 2018 solgte Nio beskjedne 11.000 biler. Det er et produksjonsvolum man tar sikte på å øke betydelig i 2019, uten at Nio vil ut med noen konkrete tall.

Til sammenligning hevder kinesiske Byton å ha 11.000 norske kunder på den depositumsfrie ventelisten til sin SUV M-byte, som forventes å være leveringsklar i Europa i slutten av 2020.

foto
Bytons Henrik Wenders på scenen under Nordic EV Summit. Foto: Geir Amundsen

Overraskende storvokst

foto
Det er god beinplass på midterste seterad. Legg også merke hvor høyt det er under taket. Foto: Nio

ES8 er en overraskende storvokst SUV med raus plass i baksetet, selv for undertegnede som måler 190 centimeter på strømpelesten. ES8 ruver til sammenligning hele 1,76 centimeter over bakken.

Det er drøye 10 centimeter høyere enn Tesla Model X. Den kinesiske SUV-en er 5,02 meter lang og måler 1,96 centimeter bredden når sidespeilene ikke regnes med.

På spørsmål om hvorfor en så stor SUV, er svaret at kinesiske kunder ønsker store biler for å vise status, og for å få med seg både barn og besteforeldre. ES8 leveres som seks- eller og syvseter.

foto
ES8 byr på god plass og gir et godt kvalitetsinntrykk. Foto: Geir Amundsen

Selv om Nio ofte omtales som «Tesla of China», avviser Nio at Tesla er hovedkonkurrenten, og peker på lavere priser. Samtidig er Nio opptatt av å understreke at man leverer premium kvalitet.

Kommunikasjonsmedarbeider i Nio, Eva Grassl, forteller at mange av kundene kommer fra tyske premiummerker som Mercedes og BMW.

Nio har også en noe mindre og «kun» 4,85 meter lang femseters SUV på programmet kalt ES6, som med et 84 kWt batteri skal gi 510 kilometers rekkevidde ifølge NEDC.

foto
NIO ES6 er en litt mindre SUV-modell som kommer på veien i 2019. Foto: NIO

Sprinten fra 0 til 100 km/t gjøres unna på 4,7 sekunder, og makseffekten fra de to motorene er oppgitt til 540 hk.

En bil som etter planen leveres til de første kinesiske kundene i andre kvartal 2019. Startprisen med det minste batteriet på 70 kWt er 450.000 kroner.

foto
«Nomi», heter Nios egenutviklede digitale assistent som ved hjelp av stemmestyring skal kunne betjene temperatur, vinduer osv. Så spørs det da, hvor god den blir på norsk. Foto: Geir Amundsen

Utskiftbare batterier

Hvorfor bruke tid på å lade batteriet langs veien når du bare kan bytte det, har åpenbart Nio spurt seg. Nio har satset på egenutviklede og utskiftbare batterier, og hevder løsningen er blitt godt mottatt på det kinesiske hjemmemarkedet.

I første omgang har man satt opp åtte fullautomatiske batteribyttestasjoner langs den over 1000 kilometer lange motorveien mellom Beijing and Shanghai.

Et bytte fra tomt til fullt batteri skal ta kun tre minutter. Raskere enn det tar å fylle opp en tank med bensin eller diesel.

Nio er ikke de eneste som har hatt visjoner om batteribytte. Israelske Better Place som ble startet i 2007, gikk konkurs i 2013 med kun tilsammen 1400 kompatible Renault Fluence Z.E. på veiene i Israel og Danmark.

Også Tesla har jobbet med og demonstrert et batteribyttekonsept, men later til å ha slått seg til ro med sine superladere.

På spørsmål om Nio tror det europeiske elbilmarkedet er klar for batteribyttestasjoner, vil ikke sjef for Nios Europakontor i München, Hui Zhang, avvise at det kan være en løsning også her.

foto
Batteribyttestasjonene til Nio tar opp plass tilsvarende tre parkeringsplasser. Foto: Nio

Nio tilbyr kundene å kjøpe bilen uten batteri. I stedet kan de abonnere.

– Batteriet er den dyreste enkeltkomponenten i en elbil, og med en abonnementsløsning reduseres prisen på bilen med rundt 20 prosent og flere kunder får råd til å kjøpe bilen, sier Zhang.

Cirka 95 prosent av ES8 eierne har valgt abonnementsløsningen.

foto
Sjef for Nios Europakontor i München Hui Zhang, er opptatt av den helhetlige kunde- og produktopplevelsen Nio skal tilby. Her fra en presentasjon under Nordic EV Summit. Foto: Geir Amundsen

Henter bilen og lader for deg

ES8 kan selvsagt også lades på hurtigladere, nærmere bestemt med opptil 100 kilowatt effekt.

Zhang forteller at Nio også tilbyr de kinesiske kundene en såkalt «valet-lading», hvor bilen din blir plukket opp og ladet av en medarbeider før den leveres tilbake til kunden.

foto
Nio tilbyr lading på parkeringsplassen. Foto: Nio

Nio har også ladeservice-biler som kan lade bilen. Et produkt Mio kaller «Power Mobile» og hvor 10 minutter lading skal gi 100 kilometers rekkevidde. Nio har også utviklet en egen ladeboks for hjemmelading.

– Vi er opptatt av at den totale brukeropplevelsen skal være best mulig, sier Zhang.