Kun halvparten av norske bileiere sier de er klar over at du ikke må bruke merkeverkstedet for å beholde fabrikkgarantien. Det viste en undersøkelse Autobransjens Leverandørforening (ABL) gjennomførte i 2018.

Det til tross for at Konkurransetilsynet allerede i 2013 fastslo at en garantipraksis hvor bilprodusenten krever bruk av merkeverksted, er forbudt i Norge, akkurat som den er i EU.

Du kan med andre ord velge å bruke et frittstående bilverksted i bilens garantiperiode. Bare forsikre deg om at det frittstående bilverkstedet er offentlig godkjent og følger vedlikeholdskravene i garantien.

Krav til dokumentasjon

Og husk å få dokumentasjon på jobben som er gjort og reservedelene som er brukt. Er denne dokumentasjonen i orden, gjelder garantiene på bilen.

Også hvis reparasjonen er utført med uoriginale reservedeler, så lenge disse er av minst samme kvalitet som bilprodusentenes originale reservedeler.

Skulle det vise seg at vedlikehold og reparasjoner ikke er fagmessig utført eller er mangelfull sammenlignet med fabrikkens retningslinjer, kan garantien bortfalle dersom det påvises årsakssammenheng mellom den mangelfulle reparasjonen og den oppståtte skaden. For eksempel at et motorhavari kan tilskrives et manglende utført oljeskift.

– Kan merkeforhandler bevise at oljeskift ikke er utført eller det er brukt feil olje, må du stille verkstedet som har gjort den mangelfulle jobben, til ansvar, råder teknisk konsulent Audun Berglund i NAF.

Rustgarantien gjelder selv om du benytter et frittstående bilverksted. Foto: NTB scanpix

– Gjelder også rustgaranti

Seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet er tydelig på at bilens rustgaranti også omfattes av fritt verkstedvalg.

– Så lenge verkstedet har fulgt kontrollpunktene i tråd med produsentens krav, kan ikke forhandler og importør fraskrive seg garantiansvaret.

I 2018 toppet bil klagestatistikken til Forbrukerrådet med 2209 klager. Forbrukerrådet mottok i tillegg 8851 henvendelser om bil, men noen tall på hvor mange klager og henvendelser som omhandler garanti og bruk av tredjeparts verksteder, har Forbrukerrådet ikke.

Husk å få dokumentasjon på jobben som er gjort og reservedelene som er brukt Foto: NTB Scanpix

Er det penger å spare?

Merkeverkstedene har ikke lenger monopol på servicereparasjoner, og antallet frittstående bilverksteder er blitt flere. Det har gitt økt konkurranse om kundene, og det kan være penger å spare på å hente inn pristilbud fra flere.

Selv om pris er viktig for mange, er det ifølge ABLs spørreundersøkelse bare 46 prosent som oppgir at de sjekker med flere verksteder før de bestiller service eller reparasjon.

Forbrukerrådets tommelfingerregel er at man sjekker prisen hos både merkeverksted og frittstående verksteder og sender en skriftlig prisforespørsel til minst tre verksteder.

Det er ikke gitt at det er merkeverkstedet som er dyrest. Flere bilprodusenter inkluderer eller tilbyr serviceavtaler som det kan være verdt å regne på.

Forbrukerrådet anbefaler at du:

  • Undersøker om verkstedet er godkjent hos Statens vegvesen.

  • Avtaler skriftlig hva som skal gjøres (e-post holder).

  • Ber om et prisoverslag.

Garantijobber og «aksjoner»

Det er verdt å merke seg at utbedringer, feil og skader som dekkes av garantien, skal utføres av merkeverkstedet.

Oppdager bilprodusenten feil og må gjøre utbedringer, såkalte «aksjoner», skal du som bileier bli varslet og innkalt uavhengig om du benytter et merkeverksted koblet opp mot produsentens data- og varslingssystemer.

Det du kan gå glipp av ved å bruke et frittstående verksted, er mobilitetsgarantien. Flere bilprodusenter krever bruk av merkeverksted for at gratis veihjelp skal være gyldig.

Hør Teknologimagasinets podkast om Tesla Model Y: