Vidar Mortensen (43) og Berit Langeland (50) fra Kristiansand reiste på bryllupsreise til Fort Myers i Florida i desember. Der hadde de leid en leilighet i én måned.

Ved ankomst så de det som lignet muselort under vasken på kjøkkenet, ekteparet ba om at det ble rengjort på nytt. Skadedyrkontrollen konkluderte med at det ikke var mus, men rotter i leiligheten. Det ble sprayet skum ved diverse åpninger, men etter et par dager klarte rottene å gnage seg gjennom veggen på ny.

Ekteparet så også på et tidspunkt en rotte pile over gulvet.

ROTTER: Først trodde ekteparet at det var muselort på gulvet under vasken. Men skadedyrkontrollen fastslo at det var rotter. Foto: Privat

– Vi hørte rottene i veggene og så dem på dagtid. Skikkelig ekkelt var det, sier Langeland.

– Det var en forferdelig opplevelse, rett og slett en bryllupsreise fra helvete, legger Mortensen til.

Det forhåndsbetalte leiebeløpet for én måned var på ca. 22.000 kroner, men paret håpet å få tilbake noe av summen for det de mente var en skitten leilighet med skadedyr.

Ekteparet klaget inn skadedyrproblemet til huseieren, til formidlingsnettstedet VRBO.com og til Paypal som de hadde brukt til å betale leiligheten med. De klaget til sistnevnte under fanen «varen ble ikke som beskrevet». Men kravet om refusjon i pris ble avslått.

Vi har vært i kontakt med eierne av leilighetskomplekset som ikke ønsker å kommentere saken.

Det norske paret håpet at reiseforsikringen ville dekke noe av det de anså som tapte bryllupsdager. Flere netter ble tilbrakt på hotell og hos venner i Florida. Turen ble derfor en god del dyrere enn antatt.

Men heller ikke reiseforsikringene dekker den type opplevelser på reisen.

– Reiseforsikring er ikke en «all risk»-forsikring

Mortensen og Langeland kontaktet Storebrand hvor de har reiseforsikring og fremla sin klage der, men banken oppgir at en reiseforsikring ikke er en «all risk»-forsikring som dekker alt på en reise.

– Skulle den ha dekket alle mulige slags tilfeller som kan skje under en reise, ville forsikringen vært mye dyrere enn den er i dag. Vi syns det er veldig beklagelig at våre kunder fikk en så dårlig opplevelse under reisen, og vi har forståelse for at de synes ferien ble ødelagt av dette, skriver fagsjef oppgjør reiseforsikring, Linda Solbakken Grimnes, i Storebrand.

Hvilke skadetilfeller som er dekket under reiseforsikringen, er regulert i vilkårene som kunden har inngått med selskapet, påpeker hun.

– Når det gjelder erstatning for ødelagt ferie, er dette kun dekket når man blir akutt syk og blir innlagt på sykehus, eller dersom lege har beordret sengeleie. Da vil man få dekning for de dagene man er sengeliggende/innlagt på sykehus, sier Grimnes.

De viktigste dekningene er tatt med i reiseforsikringen, og det er blant annet dekning for behandling i forbindelse med en akutt oppstått sykdom og ulykke på reise, avbestilling når man blir forhindret fra å foreta en reise på grunn av en akutt sykdom, tyveri og ran, samt forsinkelser ved offentlig transportmidler.

Leder for forbrukerdialog Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet. Foto: Halvor Solhjem Njerve/Forbrukerrådet

Gjorde alt riktig

Ekteparet gjorde alt riktig da rotteproblemet oppsto, ifølge Forbrukerrådet.

De tok kontakt med huseier, og forsøkte å få løst problemet på stedet. Da de ba om kompensasjon la de ved bilder og dokumentasjon i korrespondansen med de ulike selskapene.

Likevel førte ingenting frem. Særlig utenfor EU/EØS kan det by på problemer når en skal kreve penger tilbake for en tjeneste en ikke synes var i henhold med avtalen.

– Selger kan sette veldig ulike betingelser for hva som skjer ved for eksempel forsinkelse, avbestilling eller retur. Dette er avtalen din med selger, så vær sikker på at du vil akseptere den. Dette gjelder særlig utenfor EU/EØS-området, der rettighetene varierer stort, sier leder for forbrukerdialog Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet.

Men legger til:

– Både avslaget fra forsikringsselskapet og banken kan klages inn til Finansklagenemda. Når det gjelder videre prosess i USA kan man kontakte en advokat i Norge som har kontor i USA for å få hjelp, men dette vil jo fort koste en del penger.

Ifølge Høst er det også mulig å klage inn saken til nettstedet Federal Trade Commission – Protecting Americas Consumers.

Om rotter gir grunnlag for prisavslag, er Høst i tvil om, men:

– Rotter inne i et feriehus vil etter vårt syn minimum gi grunnlag for et prisavslag. Så snart rottene ble oppdaget skulle brudeparet fått tilbud om et annet sted å bo resten av ferien, mener hun.

Forbrukerrådet mener en bør ha disse punktene i bakhodet før en bestiller feriehus eller annet utenfor EU/EØS:

Sjekk alltid flere nettsteder før du bestiller.

  • Velg kjente reiseselskap

  • Gjør noen enkle nettsøk – hva sier andre om selskapet?

  • Befinner nettbutikken seg i USA, kan du sjekke den på Better Business Bureau – en ideell organisasjon hvor en kan legge igjen anmeldelser av butikken/servicen.

  • Betal med kredittkort – da har du mulighet til å kreve kortselskapet for kravet ditt