Ladbare hybridbiler kombinerer batterielektrisk drift med en bensin- eller dieselmotor. Nå ruller det over 100.000 slike på norske veier.

– Frem til vi får flere fullelektriske modeller vil ladehybridene være et godt alternativ for mange, og ladehybriden vil ha sin plass i markedet frem til 2025. Men det avhenger naturligvis mye av hvordan disse bilene behandles i avgiftssystemet, sier seniorrådgiver i rådgivningsselskapet Kantar, Anders G. Hovde.

Han er sikker på at jo flere, og bedre, fullelektriske biler vi får inn i de ulike segmentene, så vil disse spise av markedet til alle drivlinjer. Også ladehybrid.

Tore Lillemork, teknisk direktør i Bilimportørenes Landsforening (BIL), mener ladehybridene er en mellomløsning på veien mot full elektrifisering.

– I Norge vil ventelig mellomperioden bli kort, da den politiske målsetningen om 100 prosent nullutslippsbiler i nybilsalget av personbiler i 2025 ligger ganske fast, og ser ut til å være realistisk å oppnå. I verden rundt oss ser det ganske annerledes ut. Der vil ventelig ladehybridene være svært fremtredende i mange år til, sier Lillemork.

Den norske VW-importøren forventer at nye passat GTE vil stå for to tredjedeler av det totale Passat-salget. I 2020 kommer også Golf 8 som ladehybrid med lengre rekkevidde. Volkswagen ser ifølge den norske importøren også på andre muligheter, da man anser de ladbare hybridene som en viktig teknologi for å nå utslippskravene inntil det blir tilgjengelig fullgode helektriske biler i alle segment. Foto: Volkswagen

En ny generasjon ladehybrider

I første halvår 2019 ble det registrert 8776 nye, ladbare hybrider. En nær halvering av markedsandelen fra 20,4 prosent i 2018 til 11,2 prosent i 2019.

– Registreringsstatistikken for første halvår er preget av at mange produsenter har ventet inn nye ladbare hybridmodeller. Det er først i andre halvår de mange annengenerasjons ladbare hybridene vil begynne å gjøre seg gjeldende på statistikken, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Norge, Marius Tegneby.

BMW tror ladehybridene vil spille en viktig rolle i flere år fremover. Særlig i elektrifiseringen av markeder som ikke har like godt utbygd ladeinfrastruktur som her hjemme. Men også i Norge.

– En ny ladehybrid med godt over 50 kilometer reell elektrisk rekkevidde, som gjør at mange kan kjøre tur/retur jobb på ren batteridrift, vil være et godt valg for mange norske bilkjøpere, sier Tegneby, som minner om betydningen av den norske avgiftspolitikken og eventuelle endringer av denne.

Han ser likevel at det kan være fare for en viss kannibalisering, når ladehybrider ender opp med prislapper på rundt hva en tilsvarende elbil koster i Norge.

BMW X3 xDrive30e er en av flere nye ladehybrider fra BMW. Prisene starter på 621.000 kroner. Firehjulsdriften er aktiv når bilen kjøres alene på den elektriske motoren. Så spørs det hvordan den vil stå seg på salgsstatistikken mot BMWs første helelektriske SUV iX3. Foto: BMW

De ti mest solgte ladehybridene første halvår 2019 (førstegangsregistrerte og nye)

AntallMarkedsandel i prosent
Mitsubishi Outlander286532,6
Volvo XC60118313,5
BMW 2-serie7268,3
Volvo V606617,5
Volvo V905596,4
Volvo XC905135,8
Mino Countryman4375,0
Kia Niro3764,3
Hyundai Iqniq2252,6
Mercedes-Benz C-klasse2242,6

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken

– Ladehybridene viktig på mellomlang sikt

Produktsjef hos Mitsubishi, Vegard Werner, har tro på at ladehybridene fortsatt vil være viktig på mellomlang sikt. Men med flere nye ladehybrider på markedet, er han klar på at konkurransen vil bli tøffere.

– Vi er forberedt på at markedsandelen vår vil gå ned, og at vi neppe vil være like suverene på salgstoppen, men vi gir oss ikke uten kamp. I 2020/2021 kommer det trolig en Outlander med lengre elektrisk rekkevidde og plass til syv seter.

På lengre sikt forventer Werner at elbilene vi ta mer og mer over. Mitsubishis første helelektriske SUV, Mitsubishi ASX, vil etter planen bli lansert i 2021.

Seat Tarraco med elektrisk rekkevidde på over 50 km får produksjonsstart i 2020, og er den første av seks varslede ladehybrider fra den Volkswagen-eide, spanske bilprodusenten. Foto: Seat

Mercedes: Ikke lenger bare et særnorsk fenomen

– Ladehybrider har livets rett, fastslår Audun Hermansen, informasjonssjef i Mercedes-Benz Norge. Og ikke bare det, Mercedes forventer at ladehydridene også vil sette sitt preg på salgsstatistikken i flere markeder.

– Med den nye ladbare offensiven økes antallet ladehybrider til over 20 modeller neste år. Det betyr at disse bilene ikke lenger er å regne som et særnorsk fenomen, men vil ha en sentral rolle i de fleste markeder fremover, sier han.

Mercedes har lansert A-klassen og B-klassen som ladehybrider med en batteripakke på 15,6 kWh. Det skal gi A 250 e og B 250 e en rekkevidde på opptil 69 kilometer målt etter den nye WLTP-målestandarden. Mercedes-Benz har nå tolv ladehybrider på markedet, et tall som øker til over 20 i løpet av neste år. Foto: Daimler AG

Volvo øker rekkevidden

Volvo, som er inne med en rekke modeller på ti-på-topp listen, har oppgradert batterikapasiteten på sine ladbare hybrider med 14 prosent.

– Elbiler er i dag stort sett et storbyfenomen og dekker ikke nødvendigvis behovet til alle som bor utenfor byene. Mens man venter på flere modeller i alle segmenter, lengre rekkevidde og ikke minst på at ladeinfrastrukturen blir bedre i alle landsdeler, spiller hybridbiler, og også biler med nye og mye renere forbrenningsmotorer, en viktig rolle, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Norge.

XC40 T5 ladbar hybrid leveres til norske kunder første halvår 2020. Volvos første helelektriske bil blir for øvrig også en XC40. Foto: Volvo

– Ulike brukerbehov

– De ladbare hybridene har livets rett, og de er på ingen måte ikke er i ferd med å gå ut på dato, sier en offensiv kommunikasjonssjef i Audi, Morten Moum.

Han mener den nye generasjonen ladehybrider er en perfekt kombinasjon for dem som ønsker å kjøre utslippsfritt i hverdagen, men også ha svært god rekkevidde når man skal på langtur i helger og ferier.

Audi har så langt ikke sett noen form for kannibalisering på salget av den nye ladehybriden Q5 TFSIe, som har en elektrisk rekkevidde på minst 40 kilometer og en startpris på 677.000 kroner, etter at e-tron 50 med drøye 300 kilometer rekkevidde ble lansert fra 499.000 kroner.

– Fordeler og ulemper ved de ulike drivlinjene avhenger av hvilke behov og kjøremønster kunden har. En kartlegging av kundenes brukerbehov er derfor den absolutt viktigste oppgaven til våre selgere, og vårt råd til kunden er å være tydelig på hvilke behov en faktisk har, oppfordrer Moum.

Q5 TFSIe har en elektrisk rekkevidde på minst 40 kilometer. Foto: AUDI