Hvert år gjør OFV en omfattende kalkyle på hva det faktisk koster å eie bil i Norge. Årets utgave viser at bilkostnadene økte fra 2016 til 2017.

– Etter to år med nedgang i kostnadene ved bilholdet, har kostnadene nå i gjennomsnitt økt med 3,6 prosent sammenlignet med fjoråret, opplyser markedssjef Jan Petter Røssevold i Opplysningsrådet for Veitrafikken AS.

Kjøper du en ny bensinbil til 400.000 kroner koster den deg 97.663 kroner i året, eller 8139 kroner måneden, viser den årlige utregningen fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Med andre ord koster bilen deg 268 kroner dagen, en tier mindre dersom du har dieselbil.

ANSVARLIG FOR RAPPORTEN: Markedssjef Jan Petter Røssevold i Opplysningsrådet for Veitrafikken AS har regnet på kostnadene med utgangspunkt i nybilpriser. Foto: Opplysningsrådet for veitrafikken

Verdifall koster mest

– Det er helt klart mye penger, og det er det mange som ikke er klar over. Den faktiske kostnaden ved å eie bil får du først når du skal selge den, og ser hvor lite du får igjen kontra hva du kjøpte den for, sier Røssevold.

For nye biler er det nemlig fortsatt verdifall som står for den største andelen av kostnadene. Avskrivningen utgjør fra om lag 26 prosent av de totale kostnadene for en rimelig bil, til nærmere 50 prosent av kostnadene for en dyrere bil.

Rapporten har gjort flere utregninger basert på nypris for biler i forskjellige klasser. Kalkylene er regnet med forskjellige kjørelengder: 10.000 kilometer, 15.000 kilometer, 20.000 kilometer og 30.000 kilometer.

Vi har valgt å fokusere på 15.000 kilometer, som er den lengden en nordmann i gjennomsnitt kjører årlig.

FEM EKSEMPLER: SÅ MYE KOSTER DET

Utregningene kommer fra OFVs årlige utregning. Bilmerkene er valgt ut av redaksjonen for å illustrere de ulike prisklassene:

BILLIGSTE PRISKLASSE: En Citroën C3 PureTech er et eksempel på en bil du kan få for 178.000 kroner. Foto: Morten Abrahamsen

1. Nybilpris: 178.000 kroner

Årlig kjørelengde: 15.000 km

Årlige kostnader som bensinbil: 58.356 kroner (3,89 kroner pr. km)

Årlige kostnader som dieselbil: 56.538 kroner (3,77 kroner pr. km)

KOSTER DEG 75.000 I ÅRET: Focus Trend er eksempel på en bil som koster rundt 270.000 kroner ny. Foto: Pressebilde / Ford

2. Nybilpris: 270.000 kroner

Årlig kjørelengde: 15.000 km

Årlige kostnader som bensinbil: 74.631 kroner (4,98 kroner pr. km)

Årlige kostnader som dieselbil: 72.538 kroner (4,84 kroner pr. km)

NORGES MEST SOLGTE: Volkswagen Golf er landets suverent mest solgte bil, og ligger på rundt 400.000 kroner. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix

3. Nybilpris: 400.000 kroner

Årlig kjørelengde: 15.000 km

Årlige kostnader som bensinbil: 97.663 kroner (6,51 kroner pr. km)

Årlige kostnader som dieselbil: 94.428 kroner (6,3 kroner pr. km)

MYE PENGER: En bil som BMW X3 vil koste deg opp mot 120.000 kroner i året. Foto: Michel Euler / TT / NTB scanpix

4. Nybilpris: 550.000 kroner

Årlig kjørelengde: 15.000 km

Årlige kostnader som bensinbil: 120.688 kroner (8,05 kroner pr. km)

Årlige kostnader som dieselbil: 115.517 kroner (7,7 kroner pr. km)

I DYR KLASSE: Nye Volvo XC60 utenfor Volvos paviljong på Aker brygge. Bilen koster rundt 779.000 kroner ny. Foto: Elise Rønnevig Andersen

5. Nybilpris: 779.000 kroner

Årlig kjørelengde: 15.000 km

Årlige kostnader som bensinbil: 160.510 kroner (10,7 kroner pr. km)

Årlige kostnader som dieselbil: 155.173 kroner (10,34 kroner pr. km)

Forbrukerøkonom: – Bilen er og blir et tapsprosjekt

En ny bil vil falle drastisk i verdi i det øyeblikket du setter nøkkelen i tenningen, sier forbrukerøkonom Elin Reitan.

– Du kan kjøre mye taxi for det bilen koster deg hver måned, for bilkjøpet er og blir et tapsprosjekt.

Å kjøre kollektivt eller benytte deg av et bilkollektiv, er to av alternativene som koster vesentlig mindre, påpeker hun.

RÅDER TIL Å SE ALTERNATIVER TIL BILEN: Forbrukerøkonom Elin Reitan i Nordea. Foto: Torbjørn Katborg Grønning

– Da sparer du ikke bare penger, men du slår samtidig et slag for miljøet. Velger du bilkollektiv får du tilgang til bil uten å ha de vanlige utgiftene som følger med det å eie bil. Du unngår også ulempene og det praktiske ansvaret som ligger i å eie bil, sier hun.

– En del velger også å bytte ut bilen i fordel for en elsykkel. Da får du et kjøretøy som er langt billigere i drift. En kombinasjon av elsykkel og bilkollektiv er også gjerne en langt rimeligere løsning, fortsetter Reitan.

Diesel billigere enn bensin

Reitan mener det kan være mye å spare på å kjøpe brukt bil fremfor ny. I kalkylen fra OFV er det tatt utgangspunkt i prisen for nye biler.

Utregningene viser også at du årlig kan spare tusener på å velge dieselbil fremfor bensin.

I tillegg til en generell kostnadsøkning for de fleste kostnadsstedene, er en av årsakene til at bilkostnadene har økt i år at både diesel- og bensinkostnadene er høyere enn tidligere år.

På spørsmål om hvorvidt du skal gå for diesel- eller bensinbil, har Jan Petter Røssevold i OFV følgende råd:

– Du bør tenke gjennom hvor langt du kjører, eller hat tenkt til å kjøre. Dieselprisen er normalt lavere enn bensinprisen, og dieselbiler har også en tendens til å ha et lavere drivstofforbruk enn bensinbiler. Så kjører man langt kan diesel være et fornuftig alternativ. Gå gjennom ditt faktiske bilbehov, gjør vurderinger med tanke på kjørelengde, hvor du benytter bilen – og ta valget ditt deretter.