De siste 15 årene har Opel nærmest forsvunnet fra det norske markedet.

I 2000 var Opel Norges tredje mest solgte personbilmerke, med en markedsandel på nær ni prosent. Så gikk det nedover, ganske så bratt. I 2015 var de på 16. plass med 2,2 prosent.

Nå er den norske importøren sikker på at de legger seg over i venstrefeltet og kjører oppover på statistikken.

Bernt G. Jessen, administrerende direktør i Opel Norge, legger hånden på en bunke bestillinger fra norske kunder på elbilen Ampera-e. Bilen kommer ikke i butikken før til våren.

KONTRAKTSBUNKE: Bernt G. Jessen, administrerende direktør i Opel Norge med en voksende bunke kontrakter på Ampera-e. Hvor mange det er, vil han ikke si. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

– Det er flere nede, men vi har ikke rukket å gå gjennom de siste som har kommet, sier han.Det begynte så smått å snu i fjor. Forhandlerne begynte å tjene penger og stemningen i Opels hovedkvarter på Kjeller, langs E6 mellom Oslo og Gardermoen, har neppe vært bedre siden Kadett, Ascona og Rekord var limt fast på bestselgerlisten for en generasjon siden.

Problemet for merket har vært at de totalt har manglet biler som passet det norske markedet, ikke hadde de SUV-er, noen elbil var helt i det blå og det samme var modeller med hybrid drivlinje.

Det virker ikke fristende å ratte den ned en bratt vinterbakke:

Får ikke nok

– Fra 2008 til 2013 tjente i snitt ikke forhandlerne penger. Vi var for lite synlige, men det var ikke forhandlernes feil. Opel var et merke som ikke passet så godt i det norske markedet, sier Jessen.

Nylig presenterte merket sin kommende elbil, Ampera-e, som skal ha en rekkevidde på 50 mil. Godt og vel dobbelt så langt som andre kompaktelbiler har vært i stand til. Responsen i markedet, da særlig det norske, har vært heftig. Bilen har ennå ikke fått en norsk listepris, så kontraktene skrives på en antatt pris på 330.000 kroner. Skulle den bli høyere, kan kunden trekke seg.

– Vi vet vi får mange Ampera-e til Norge når den kommer, men vi vet også at det ikke blir mange nok, sier Jessen.

Før den kommer, har Opel allerede fått biler som har passet bedre til den norske kundemassen. Den lille SUV-en Mokka har fått god start, og er modellen de for øyeblikket selger mest av.

BESTSELGER: Per i dag er det Opel Mokka som er merkets bestselger i Norge. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

De nevnte modellene er starten på en modelloffensiv fra merket. Neste år kommer to SUV-er til, som er to av sju nye modeller som skal lanseres neste år. Fra 2016 til 2020 skal det tyske merket rulle ut totalt 29 nye modeller.

TEST: