Standardmålet for utforming av en parkeringsplass for personbiler er fem ganger to meter, en Mercedes-Benz GLS er 513 ganger 193 centimeter. Det er med andre ord hverken en bil for gateparkering eller trange smug. Hvordan den fungerer i parkeringshus, har vi ikke turt å prøve.
For dette er en gigantisk personbil, som nærmest er i sin egen sjanger i det norske markedet. En Range Rover med lang akselavstand tar riktignok opp like mye plass, men en Volvo XC90 er nær 15 centimeter kortere.
Selvsagt har GLS syv seter, og den er størstemann i Mercedes-Benz' rikholdige SUV-meny. Den er nylig blitt oppgradert og har fått en ekstra bokstav. Modellen ble lansert som GL i 2006, og kom med en ny generasjon i 2012, som fra i år av heter GLS, med en ny front, nye baklykter og et nytt dashbord.
Årets julegave for lekne bilfolk?
Vi har prøvekjørt smart-bilbane
Amerikansk
Dette er en bil som i høy grad er laget for det amerikanske markedet, og den bygges også i Alabama, USA. Der er den kortere enn USAs desiderte bestselger, Ford F-150. I Europa og Norge føles den litt ute av skala.
Samtidig er det vanskelig å tenke seg en bil som kombinerer formidabel plass, komfort og luksus på en mer gjennomført måte. Interiøret holder høy Mercedes-Benz klasse, med skinn fra en hel kufarm og det man måtte trenge av tekniske hjelpemidler.
Her kan man ha med et femmerlag i fotball, inkludert innbytter, få plass til bager bakerst og kjøre til matchen uten at kampropene forstyrres av utvendig støy. I et slikt tilfelle er kanskje litt dristig å satse på lyst skinn, som det er gjort i denne bilen, men den er naturligvis tilgjengelig med en rekke andre fargealternativer.
Diger drivstofftank
En bil av dette formatet trenger en kraftig motor, og utgaven her er en GLS 350 d med 258 hestekrefter og et dreiemoment på 620 newtonmeter. Det føles som en riktig motor. Sterk og relativt drivstoff-fornuftig.
Nå skal det sies at vi ikke klarte å få snittforbruket under literen på mila, men dette kompenseres på sitt vis med en tank som rommer hele 100 liter, så tiden mellom pumpestopp blir lang.
Kjøreopplevelsen er amerikansk, med et ganske mykt oppsett, selv i sportsmodus, som byr på gynging og krenging.Styringen er presis, men så å si kjemisk renset for kommunikasjon med underlaget. På fuktige høstveier blir bilens BMI en faktor, og i enda høyere grad på frosne vinterveier. Tonnasjen gjør at det fremre dekkparet fort sliter med grepet, og det virker ikke fristende å ratte den ned en bratt vinterbakke.
TEST:
Ford Edge er mer traust enn sporty
Vading
Oppover er det langt enklere. GLS har 20 centimeter bakkeklaring, som kan økes om man har offroad-pakke. Med den kan den også vade i 60 centimeters vanndybde, og differensialen kan låses for maksimal fremkommelighet.Bak rattet kjennes det ofte som man styrer noe som krever noen ekstra bokstaver på førerkortet. I bakspeilet føles den uendelig lang, og blindsonene rundt fronten er i lastebilklasse. Det er en bil for folk med noe ekstreme behov og stor oppkjørsel.
Komforten er extra large, og fremtoningen massiv. Mercedes-Benz GLS gir følelsen av at man er en bileier som gir litt blaffen i tidsbildet, samtidig som man tar vare på passasjerene der de er skjermet fra, og hevet over, det som skjer på utsiden.Har de grunn til det?
Tesla-eiere føler seg snytt
Slik skifter du hjul selv
Mini med ledning
TEST: