Standardmålet for utforming av en parkeringsplass for personbiler er fem ganger to meter, en Mercedes-Benz GLS er 513 ganger 193 centimeter. Det er med andre ord hverken en bil for gateparkering eller trange smug. Hvordan den fungerer i parkeringshus, har vi ikke turt å prøve.

For dette er en gigantisk personbil, som nærmest er i sin egen sjanger i det norske markedet. En Range Rover med lang akselavstand tar riktignok opp like mye plass, men en Volvo XC90 er nær 15 centimeter kortere.

Selvsagt har GLS syv seter, og den er størstemann i Mercedes-Benz' rikholdige SUV-meny. Den er nylig blitt oppgradert og har fått en ekstra bokstav. Modellen ble lansert som GL i 2006, og kom med en ny generasjon i 2012, som fra i år av heter GLS, med en ny front, nye baklykter og et nytt dashbord.

Årets julegave for lekne bilfolk?

GRANDE-MERCE: Mercedes-Benz har et stort utvalg SUV-er i sitt sortiment, men ingen er større enn GLS. Foto: Morten Abrahamsen/NTB Tema

Amerikansk

Dette er en bil som i høy grad er laget for det amerikanske markedet, og den bygges også i Alabama, USA. Der er den kortere enn USAs desiderte bestselger, Ford F-150. I Europa og Norge føles den litt ute av skala.

Samtidig er det vanskelig å tenke seg en bil som kombinerer formidabel plass, komfort og luksus på en mer gjennomført måte. Interiøret holder høy Mercedes-Benz klasse, med skinn fra en hel kufarm og det man måtte trenge av tekniske hjelpemidler.

TERRENG: Via brytere på midtkonsollen kan bilen gjøres klar for rusfete terreng. Foto: Morten Abrahamsen/NTB Tema

Her kan man ha med et femmerlag i fotball, inkludert innbytter, få plass til bager bakerst og kjøre til matchen uten at kampropene forstyrres av utvendig støy. I et slikt tilfelle er kanskje litt dristig å satse på lyst skinn, som det er gjort i denne bilen, men den er naturligvis tilgjengelig med en rekke andre fargealternativer.

TRE RADER: Selvsagt er det tre seterader i en så stor bil. Legger man ned de to bakseteradene tar den 2300 liter bagasje. Foto: Morten Abrahamsen/NTB Tema

Diger drivstofftank

En bil av dette formatet trenger en kraftig motor, og utgaven her er en GLS 350 d med 258 hestekrefter og et dreiemoment på 620 newtonmeter. Det føles som en riktig motor. Sterk og relativt drivstoff-fornuftig.

Nå skal det sies at vi ikke klarte å få snittforbruket under literen på mila, men dette kompenseres på sitt vis med en tank som rommer hele 100 liter, så tiden mellom pumpestopp blir lang.

TAR PLASS: GLS er godt over fem meter lang, nesten to meter bred og 185 centimeter høy. Foto: Morten Abrahamsen/NTB Tema

Kjøreopplevelsen er amerikansk, med et ganske mykt oppsett, selv i sportsmodus, som byr på gynging og krenging.Styringen er presis, men så å si kjemisk renset for kommunikasjon med underlaget. På fuktige høstveier blir bilens BMI en faktor, og i enda høyere grad på frosne vinterveier. Tonnasjen gjør at det fremre dekkparet fort sliter med grepet, og det virker ikke fristende å ratte den ned en bratt vinterbakke.

TEST:

MOTORER: I Norge forhandles det fire motoralternativer til GLS. Motoren her, i 350 d, er den minste. Øverst finner man GLS AMG 63 med 585 hestekrefter. Den koster 2,2 millioner kroner og gjør null til hundre på 4,6 sekunder. Foto: Morten Abrahamsen/NTB Tema

Vading

NY BOKSTAV: I forbindelse med at Mercedes-Benz nylig la om bokstavkombinasjonene på sine SUV-er, gikk bilen fra GL til GLS. Foto: Morten Abrahamsen/NTB Tema

Oppover er det langt enklere. GLS har 20 centimeter bakkeklaring, som kan økes om man har offroad-pakke. Med den kan den også vade i 60 centimeters vanndybde, og differensialen kan låses for maksimal fremkommelighet.Bak rattet kjennes det ofte som man styrer noe som krever noen ekstra bokstaver på førerkortet. I bakspeilet føles den uendelig lang, og blindsonene rundt fronten er i lastebilklasse. Det er en bil for folk med noe ekstreme behov og stor oppkjørsel.

KANTER: Også etter den siste faceliften er bilen mer kantete enn de nyere Mercedes-modellene. Foto: Morten Abrahamsen/NTB Tema

Komforten er extra large, og fremtoningen massiv. Mercedes-Benz GLS gir følelsen av at man er en bileier som gir litt blaffen i tidsbildet, samtidig som man tar vare på passasjerene der de er skjermet fra, og hevet over, det som skjer på utsiden.Har de grunn til det?

TEST: