Med utgangspunkt i den store SUV-en Q7 har Audi bygd en familiebil som er ekstrem på mange måter.
Med fem meters lengde og nesten to meters bredde er dette en av de større bilene man kan kjøre før førerkortet må utvides. Under panseret er det en nyutviklet diesel-V8 på 4 liter, som yter 435 hestekrefter og har et dreiemoment på lastebilaktige 900 newtonmeter.
Det har blitt en motor som er langt utenfor det vanlige. Selv med en heftig BMI, bilen veier drøyt 2,3 tonn, gjør SQ7 null til hundre på mindre enn fem sekunder.
Porsche Macan med ny motor: SUV-en som vil være sportsbil
Elektrisk turbo
Med andre ord snakker vi om en hyttebil for folk med kronisk dårlig tid. Og det er ingen grunn til å tro at den vil bli merkbart treigere om man fyller på med kone, tre barn, fuglehund og bagasje.
Motoren er teknisk sett svært avansert, med to turboer som er elektriske. Noe som skal være første gang i en serieprodusert bil. Det vil si at det er en elektrisk drevet kompressor som spoler dem opp, ikke eksosen.
Det gir en sømløs levering av masse hestekrefter, og et totalt fravær av turboforsinkelse. Det er også med å forvandle denne svære farkosten til noe som er fascinerende og en smule tøysete.
SUV-duell: Du får det du betaler for
Uvirkelig
Teknisk sett er den mer raffinert og sportslig enn bilen den har utgangspunkt i. Måten den håndterer de voldsomme kreftene og sin betydelige vekt på, er nærmest uvirkelig, men den har også en rolig side.
Om man kjører den i vanlig modus, er det ikke så mye som skiller denne bilen fra en mer ordinær Q7.
Det er når man trykker den i sport at den tar på seg trang lycra og olympiske ambisjoner. Bilen begynner umiddelbart å buldre, på en måte som gjør at jeg første gang trodde at det plutselig dukket opp en bil ved siden av meg, og den går i en form for angrepsmodus.
Alt blir direkte, og det er helt snodig hvordan den skjuler sin vekt samtidig som den klarer å bevare komforten gjennom svinger og over elendig asfalt.
Mercedes-Benz GLS er ikke akkurat noen drøm på glatta
Overdrevet
Innvendig sitter man i et førermiljø som er helt maks, med alt av moderne teknikk, et helt digitalt dashbord, utført på en plettfri måte i eksklusive materialer. Plassen er selvsagt veldig god, og selv med sju seter er det greit med bagasjeplass.
Audi har satt sammen en helt eksepsjonell SUV, som samtidig oppleves som helt i utakt med tiden. En enorm dieselmaskin er neppe noe man får en nobelpris for, og selve bilens omfang er litt i overkant.
Men gir man blaffen i det som er politisk korrekt, og samtidig er utstyrt med langt mer penger enn folk flest, så er SQ7 en perfekt overdrevet familiebil.
Konkurrenter
Skal man ha en SUV med tilsvarende dieselmotor, er det kun én konkurrent, nemlig Bentley Bentayga. Motoren er den samme med like ytelser, ettersom begge merker er under Volkswagen-paraplyen. Bentley hører hjemme i ultraluksussegmentet og har en startpris som er rundt én million over SQ7.
BMW, Mercedes-Benz og Porsche har alle store SUV-er med lignende ytelser, men det er med bensinmotorer. De har også ganske kraftige dieselmotorer, men de er ikke satt opp like heftig som i SQ7. Det er heller ikke Range Rover.
Audi SQ7 er også blant de aller største SUV-ene man får i Norge. Den er lengre enn en vanlig Range Rover, og overgås kun av en Range Rover levert med lang akselavstand.