Med utgangspunkt i den store SUV-en Q7 har Audi bygd en familiebil som er ekstrem på mange måter.

Med fem meters lengde og nesten to meters bredde er dette en av de større bilene man kan kjøre før førerkortet må utvides. Under panseret er det en nyutviklet diesel-V8 på 4 liter, som yter 435 hestekrefter og har et dreiemoment på lastebilaktige 900 newtonmeter.

Det har blitt en motor som er langt utenfor det vanlige. Selv med en heftig BMI, bilen veier drøyt 2,3 tonn, gjør SQ7 null til hundre på mindre enn fem sekunder.

GANSKE LIK: Det er ikke så lett å se at dette er en supersportversjon av en Audi Q7, men det er lett å høre når man gir gass. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Elektrisk turbo

Med andre ord snakker vi om en hyttebil for folk med kronisk dårlig tid. Og det er ingen grunn til å tro at den vil bli merkbart treigere om man fyller på med kone, tre barn, fuglehund og bagasje.

AVANSERT: Audi SQ7 har elektriske turboladere, noe som skal være første gang i en serieprodusert bil. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Motoren er teknisk sett svært avansert, med to turboer som er elektriske. Noe som skal være første gang i en serieprodusert bil. Det vil si at det er en elektrisk drevet kompressor som spoler dem opp, ikke eksosen.

Det gir en sømløs levering av masse hestekrefter, og et totalt fravær av turboforsinkelse. Det er også med å forvandle denne svære farkosten til noe som er fascinerende og en smule tøysete.

SUBTIL: Dette beskjedne merket avslører at motorrommet er fylt med noe så uvanlig som en V8-motor. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Uvirkelig

Teknisk sett er den mer raffinert og sportslig enn bilen den har utgangspunkt i. Måten den håndterer de voldsomme kreftene og sin betydelige vekt på, er nærmest uvirkelig, men den har også en rolig side.

Om man kjører den i vanlig modus, er det ikke så mye som skiller denne bilen fra en mer ordinær Q7.

STORE SKO: Audi SQ7 leveres med 20-tommers felger som standardutstyr. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Det er når man trykker den i sport at den tar på seg trang lycra og olympiske ambisjoner. Bilen begynner umiddelbart å buldre, på en måte som gjør at jeg første gang trodde at det plutselig dukket opp en bil ved siden av meg, og den går i en form for angrepsmodus.

Alt blir direkte, og det er helt snodig hvordan den skjuler sin vekt samtidig som den klarer å bevare komforten gjennom svinger og over elendig asfalt.

ESTETIKK: Denne Audi-modellen kan vanskelig kalles elegant, men man blir godt lagt merke til. Hvis de nye bilavgiftene trer i kraft, blir den 110.000 kroner billigere. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Overdrevet

Innvendig sitter man i et førermiljø som er helt maks, med alt av moderne teknikk, et helt digitalt dashbord, utført på en plettfri måte i eksklusive materialer. Plassen er selvsagt veldig god, og selv med sju seter er det greit med bagasjeplass.

Audi har satt sammen en helt eksepsjonell SUV, som samtidig oppleves som helt i utakt med tiden. En enorm dieselmaskin er neppe noe man får en nobelpris for, og selve bilens omfang er litt i overkant.

Men gir man blaffen i det som er politisk korrekt, og samtidig er utstyrt med langt mer penger enn folk flest, så er SQ7 en perfekt overdrevet familiebil.

GRANDIOS: Førermiljøet er tipp topp. Glasuren på kaka er det digitale dashbordet, som er svært brukervennlig. Det er for øvrig ekstrautstyr som koster 8000 kroner, det bør man koste på seg. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Konkurrenter

Skal man ha en SUV med tilsvarende dieselmotor, er det kun én konkurrent, nemlig Bentley Bentayga. Motoren er den samme med like ytelser, ettersom begge merker er under Volkswagen-paraplyen. Bentley hører hjemme i ultraluksussegmentet og har en startpris som er rundt én million over SQ7.

BMW, Mercedes-Benz og Porsche har alle store SUV-er med lignende ytelser, men det er med bensinmotorer. De har også ganske kraftige dieselmotorer, men de er ikke satt opp like heftig som i SQ7. Det er heller ikke Range Rover.

Audi SQ7 er også blant de aller største SUV-ene man får i Norge. Den er lengre enn en vanlig Range Rover, og overgås kun av en Range Rover levert med lang akselavstand.