Nest etter kompaktbiler er det SUVer norske bilkjøpere aller helst vil ha. Høy sittestilling og barskt design er egenskaper som appellerer.

Men bilene har også måttet tåle kritikk. Ikke minst hevder mange at SUVene er en fare for myke trafikanter.

Bedre

Ifølge ADAC er ikke det helt riktig. For i de senere årene har nemlig SUVene blitt langt bedre på sikkerhet dersom man skulle være så uheldig å kjøre på en fotgjengere eller syklist.

Etter å ha analysert kollisjonstester blant annet utført av EuroNcap, som har egne tester for nettopp fotgjengersikkerhet, uttaler ADAC at enkelte nyere SUVer har en fotgjengersikkerhet som er på nivå med biler i kompaktklassen.

Gode nyheter :

Assistenter redder liv

Mykere materialer i fronten på bilene får mye av æren, samtidig som SUVene har blitt bedre til å absorbere kollisjonsenergien ved en påkjørsel.

I tillegg har nyere SUVer og terrengbiler færre skarpe kanter i fronten av bilen, noe som også øker sikkerheten for fotgjengerne.

Førerassistenter som selv oppdager og kan bremse for fotgjengere, er også på plass i flere SUVer.

Mer om temaet:

– Vi mener at disse assistentene bør være på plass. Ikke minst fordi fotgjengere har dramatisk dårligere sjanser for å overleve allerede når hastigheten i kollisjonsøyeblikket er over 45 kilometer i timen. Noen systemer klarer helt å unngå en ulykke, mens andre reduserer hastigheten i kollisjonsøyeblikket – noe som øker de myke trafikantenes sjanser for å overleve, skriver ADAC i rapporten.

Allerede fra neste år vil denne typen systemer danne grunnlaget for totalkarakteren i kollisjonstestene fra EuroNCAP.

Opptatt av sikkerhet? Da anbefaler vi disse artiklene: