I perioden fra 8. juni og frem til 19. oktober var 422.451 kjøretøyer gjennom periodisk kjøretøykontroll.

Av disse hadde drøyt 120.000 feil med lysene.

– Uholdbart

– Mens rundt 30 prosent hadde en eller flere lysfeil, hadde rundt 15 prosent feil knyttet til hovedlys, sier Leif Magne Halvorsen, overingeniør i seksjonen for tilsyn og kontroll i Vegdirektoratet.

De nye reglene for EU-kontroll inkluderer kontroll av alle bilens lys, og inkluderer i tillegg til hovedlysene også baklys, blinklys, tåkelys og skiltlys.

– Dette er en situasjon vi ikke kan slå oss til ro med. Feil med lys gir en økt risiko i trafikken, særlig i den mørke årstiden som vi nå er på vei inn i, sier Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens Leverandørforening.

Fått med deg denne?

Trenger mer lys når man blir eldre

– Vi vet at synet endrer seg med alderen. Spesielt endres kontrastsynet, noe som gjør at vi ser dårligere i mørket og at synsfeltet blir endret. Samtidig blir evnen til å tolke fart og bevegelsesretning dårligere, og dermed blir også reaksjonsevnen svakere, forteller optiker Kari Line Langkaas.

Ifølge Langkaas er det mange som opplever problemer ved kjøring i mørket.

– En 40-åring trenger dobbelt så mye lys som en 20-åring for å se det samme, mens en 60-åring trenger tre ganger så mye lys, sier hun.

Ute etter ny bil?

Dette må du sjekke

– Det er viktig å kontrollere at alle pærer virker som de skal, at lykteglassene er i orden, og at lysene fungerer slik de skal, sier Arild Hansen.

Han oppfordrer bilistene til også å sjekke at viskerbladene er i orden og at rutene er rene og hele.

– Kjører du rundt med en frontrute som er skitten eller som har skader, blir du fortere blendet. Derfor der det viktig å kontrollere ruten samtidig som du tar en sjekk av lysene på bilen din, sier han.

Mer om sikkerhet: