Det tok litt tid, men ikke så lang tid som med den første generasjonen Jaguar XF. Da kom stasjonsvognen fem år etter at sedanen ble introdusert. Med andre generasjon var ikke ventetiden på en stasjonsvogn mer enn drøyt to år.
Den kommer i tillegg umiddelbart med en drivlinje som bør passe det norske markedet godt. For i motsetning til forrige gang, da det bare var mulig å få bilen med bakhjulstrekk, har testbilen firehjulstrekk, her i kombinasjon med en dieselmotor på 180 hestekrefter. En miks som alle de viktige konkurrentene har, og som i stor grad skaper volummodeller her på berget.
Men det er likevel ikke helt problemfritt. En stor stasjonsvogn er i liten grad det kundene ønsker seg. Folk som er i markedet for en røslig familiebil, ser mot SUV-er, og når så du sist en Jaguar XF på veien?
Klasseledende
Det føles egentlig litt urettferdig etter å ha tilbrakt en ukes tid med en denne bilen. For det er en virkelig god bil. Kjøreegenskapene står ikke noe tilbake for BMWs 5-serie, hvilket betyr klasseledende.
I tillegg ser XF Sportbrake bra ut. Er det egentlig noen av de tilsvarende bilene som er finere? Kanskje Volvo V90? Jaguars nye motorer er også like gode som de som befinner seg i de tyske eller svenske konkurrentene.
Det skal sies at den ikke er videre sprek, men det gjelder de andre også, samtidig er det tilstrekkelig.
Chassiset er så bra at bilen fortjener en skikkelig sterk motor, men de fete motorene er enn så lenge bare tilgjengelige i kombinasjon med bakhjulstrekk og er selvsagt betraktelig dyrere.
Under vanlig bruk holder det fint med 180 hester. En null-til-hundre-tid på 8,9 sekunder har aldri gjort at man ikke rekker en avtale.
Minusgrader og snø på fjellet? Slapp av, du kan fortsatt ta elbilen til hytta
God styrerespons
I den perioden vi hadde testbilen, var været jevnt over skrekkelig, seriøst firehjulstrekkvær, og dermed fikk vi demonstrert at Jaguar stort sett vet hva de gjør.
Styringen gir bra med tilbakemeldinger fra underlaget, noe som er veldig ålreit når det er slaps, vann og is på menyen. De fire hjulene sprer kraft mellom seg på en måte som gjør at man kommer seg frem og av gårde.
Balansen er god, og en utstrakt bruk av aluminium gjør bilen forholdsvis lett.
Overraskende sjelden varslet antispinnlampen at hjulene ikke hadde skikkelig grep.
Samtidig var det annen teknologi som ikke helt taklet griseværet. Cruisekontrollen ga raskt opp på motorvei, radarfunksjonen var satt ut av spill, sensorene var sikkert møkkete, under forhold der det hovedsakelig var vann i veibanen. Med andre ord er det et lite stykke igjen til bilen er selvkjørende.
Her er ekspertens råd – slik kjører du trygt på vinterføre
God atmosfære
Innvendig er en fin atmosfære i XF, men ikke like moderne og stilig som det er i Mercedes-Benz, Volvo og de nyeste Audi-modellene. Her er Jaguar en smule bakpå.
Hos konsernbror Range Rover har noen modeller tatt steget opp i øvre sjikt med tre elegante skjermer, mens XFens dashbord ligger litt etter. Alt fungerer fint, men både layout og materialer – særlig knappene som har med ventilasjon å gjøre – er simplere enn det som er blitt lastemerket for premiumbiler.
Det er likevel ikke i nærheten av nok til å rokke ved at XF Sportbrake er en veldig fin bil. En bil man gleder seg til å se og kjøre. Uten at det er kommer til å bevege de store kundemassene der ute. Importøren regner med å selge rundt 60 slike biler i hele 2018. Det er mindre enn Porsche solgte av 911-modellen i fjor.
Test av BMW I3s: BMWs nye elektriske bestselger får kortere rekkevidde
Pluss og minus
+
Stilig
Glimrende kjøreegenskaper
Komfort
–
Ikke topp moderne innvendig
Kler en større motor
Vanskelig segment