I løpet av denne uken vil kunder i Sbanken få mulighet til å se studiegjelden i nettbanken. Både Lånekassen og Sbanken har et ønske om å gi kundene en bedre oversikt over gjelden. Dette er bakgrunnen for samarbeidet.

– I en undersøkelse blant våre kunder sa over 90 prosent at de ønsker nettopp dette, påpeker Nina Schanke Funnemark, administredende direktør i Lånekassen.

TESTER: Administrerende direktør i Lånekassen, Nina Schanke Funnemark, ønsker å møte kundenes behov. Foto: Karianne Nygård

Løsningen er i testfasen og vil være tilgjengelig for omtrent 15 000 kunder.

– Ambisjonen er at kundene våre skal få full oversikt over egen økonomi, uten å måtte logge seg inn noen andre steder enn Sbanken, sier Christoffer Hernæs, digitaldirektør i Sbanken.

– Mer av ansvaret for gjelden hos kunden

Finanstilsynet er bekymret for nordmenns høye gjeld. Det vil Hernæs gjøre noe med.

– Sammen med Lånekassen vil vi bane vei for at norske bankkunder får full kontroll over egen gjeldssituasjon.

OVERSIKT: Aksel Mjøs ved Norges Handelshøyskole (NHH) mener det er positivt å få god oversikt over gjelden. Foto: Helge Skodvin

Førsteamanuensis ved Institutt for finans hos Norges Handelshøyskole (NHH), Aksel Mjøs, mener løsningen vil gjøre det lettere for banken å kredittvurdere kundene.

– Tilgang til studiegjelden i nettbank vil skape mer åpenhet. I tillegg legger det mer av ansvaret for gjelden hos kunden.

Håper på suksess

Om testen går bra, vil Lånekassen gå i dialog med flere banker.

– Vi er utviklingsorienterte. Med denne testen får vi erfaring med hvordan det er å levere data til en ekstern aktør, sier Funnemark.

Hun påpeker at man likevel må gå inn på Lånekassens nettside for å administrere lånet. Det kan for eksempel være å søke om rentefritak eller endre nedbetalingsplan.

– Det er kun gjelden som vises. Vi utelukker likevel ikke at vi videreutvikler muligheter for å administrere gjelden også, uten at vi har noen konkrete planer om det nå, avslutter Funnemark.