– Jeg følte meg litt mett. Det var en lang prosess der jeg begynte å spørre meg om jeg skulle drive med det samme i ti år til.

Dag Steenfeldt-Foss hadde vært administrerende direktør i Miele i 18 år da han sommeren for to år siden begynte å leke med tanken på å gjøre noe nytt.

– Engasjementet hadde dalt litt, og jeg følte ikke jeg hadde den samme driven som før. Jeg ble litt husblind og følte både jeg og Miele kunne ha godt av nye krefter.

Jeg treffer mange som har hatt mange år i arbeidslivet som ville prøvd noe annet, men ikke tør våge og ta sjansen.

TRIVES: Dag Steenfelt-Foss synes det var på tide med nye utfordringer. Her med elev Sebastian Jessen på Mailand videregående skole. Foto: Espedal, Jan Tomas

– Føles givende på en annen måte

Han valgte å si opp jobben uten å ha en klar videre plan, men i løpet av nesten et års oppsigelsestid fikk han god tid til å tenke. Resultatet ble at han sommeren året etter søkte seg inn på PPU (Praktisk pedagogisk utdanning) ved Oslo Met for å kunne bli lærer.

– Jeg hadde en kompis som hadde gjort det samme, og det fikk meg til å tenke i de baner. Det snur opp ned på det aller meste å skulle sette seg på skolebenken og være student igjen. Det er et ganske stort valg, for alt blir jo annerledes.

Denne høsten starter han i den nye jobben som lærer ved Mailand videregående skole i Lørenskog.

– Jeg ville gjøre noe som var helt ulikt fra det jeg gjorde tidligere og lære meg noe helt annet. Å være i denne fasen av livet og få lov til å jobbe med unge mennesker, føles givende på en annen måte.

Fra millionlønn til lærerlønn

Han er opprinnelig utdannet siviløkonom fra NHH, og jobbet en tiårsperiode i industrikonsernet Dyno Industrier. Som Miele-sjef ledet han den norske virksomheten med 130 ansatte og 750 millioner i omsetning.

Steenfeldt-Foss var fullt klar over risikoen det innebar å si opp en fast jobb lønnet i millionklassen.

– Økonomisk blir det en forandring, men det var jeg forberedt på. Jeg kom til at det var andre ting som var viktigere for meg enn det, og jeg er godt tilfreds med lærerlønnen. Risikoen knyttet til å få studieplass og jobb var større, men det ordnet seg jo, sier han.

LANG KARRIERE: I 18 år var han administrerende direktør og leder for den norske virksomheten som jobbet med salg, service og markedsføring av Miele-produkter i Norge. Foto: Espedal, Jan Tomas

– Stolt av at jeg tok steget

Er en misfornøyd, eller som meg – begynner å bli litt mett, bør man vurdere muligheten for å bytte jobb, mener den påtroppende læreren.

– Jeg tenkte mange ganger at det hadde vært veldig gøy å ta sjansen og prøve noe nytt, og jeg er stolt av at jeg tok steget, sier han og legger til:

– Jeg har truffet mange som sier det var tøft gjort og at de ofte har tenkt på noe lignende, men ikke fått seg til å gjøre det. De har gjerne hatt mange år i arbeidslivet og vil prøve noe annet, men tør ikke ta sjansen.

Steenfeldt-Foss synes en skal tenke nøye gjennom fordelene og ulempene dersom man vurderer bytte karrierevei.

– Vær sikker på at du har det økonomiske på plass. For min del er jeg på en plass i livet at jeg har anledning til å leve med litt usikkerhet i en periode. Jeg ville ikke anbefalt yngre å si opp fast jobb og kaste seg ut i noe helt nytt og kanskje usikkert. Det er lettere å gjøre det i en fase å gjøre det når økonomien er tryggere.

OM KARRIEREBYTTE I VOKSEN ALDER: Gitte Hovin, leder for Karrieresenter Østfold. Foto: Karrieresenter Østfold

Ekspert: – Å bytte jobb kan være skummelt

Å ha en jobb man trives i er viktig ettersom man tilbringer mange timer i døgnet på jobb, sier Gitte Hovin, leder for Karrieresenter Østfold.

– Det er individuelt hva som motiverer og hvilke verdier som gir jobben mening. Dag har mange år igjen i arbeidslivet, og det er fint at han har funnet en jobb som gir mening og verdi.

Å bytte jobb kan for mange være skummelt. Man vet hva man har, men ikke hva man får, påpeker hun.

– Det kan være mange grunner til at man ønsker å bytte jobb. Det kan for eksempel handle om helseutfordringer som gjør at man må tenke nytt, et ønske om å gjøre noe annet eller mistrivsel i nåværende jobb.

For noen er det utfordrende å sette ord på egen kompetanse og se overføringsverdi eller jobbmuligheter utover yrket man allerede er i, fortsetter Hovin.

– For andre er det uklart hva man vil jobbe med eller man vet hva man vil, men man har ikke oversikt over hva som kreves av utdanning og kompetanse for å komme dit. Dersom en vurderer et jobbytte, kan det derfor være lurt å ta en prat med en karriereveileder og utforske hvilke muligheter som finnes.

– Legg en plan slik at du ikke går fra noe, men heller til noe, råder hun.

HAR FÅTT NY ENERGI: Dag Steenfeldt-Foss. Foto: Espedal, Jan Tomas

Ny hverdag

Nå gleder Steenfeldt-Foss seg til å lære seg et nytt yrke. På Mailand videregående skole skal han være kontaktlærer for en klasse på Service og samferdsel, og da kommer erfaringen fra næringslivet godt med.

– Men det er ikke bare å marsjere inn og tro at fordi du har jobbet med dette i praksis, at du blir en god lærer. Det er rundt 20 timer i uken hvor du skal i manesjen og ha en plan for hva du driver med, sier Steenfeldt-Foss.

Foreløpig angrer han ikke på valget.

– Jeg føler jeg har fått masse energi og en ordentlig boost i livet av å gjøre noe helt annet.

NYTT BEITE: – Jeg føler jeg har fått masse energi og en ordentlig boost i livet av å gjøre noe helt annet, sier Dag Steenfeldt-Foss. Foto: Espedal, Jan Tomas