Dette visste du kanskje ikke: Har du sluttet i en jobb hvor arbeidsgiver betalte inn innskuddspensjon for deg, har du oppspart pensjon i et såkalt pensjonskapitalbevis (se fakta).

Dette visste du kanskje heller ikke: Det kan godt hende du betaler et høyt administrasjonsgebyr til pensjonsselskapet ditt, men med noen tastetrykk kan du slippe hele gebyret.

Onsdag ble sammenligningstjenesten «Gebyrsjekken»Finansportalen.no lansert.

– Dette er et ledd i et større arbeid for å gi forbrukerne bedre verktøy på nett, sier forbrukerminister Solveig Horne.

Oversikten viser at mens enkelte selskaper ikke tar administrasjonsgebyr, belaster andre deg med inntil 4,5 prosent i året.

Tre av fire vet ikke

En fersk undersøkelse fra Forbrukerrådet viser at 75 prosent av alle med pensjonskapitalbevis ikke aner hvor mye de betaler.

– «Aldri har så mange snakket så mye om noe som så få forstår seg på» var en beskrivelse av pensjon som dukket opp rundt innføringen av pensjonsreformen i 2011. Nå vil vi gjøre det lettere for forbrukerne rundt ett av de mange kompliserte elementene ved pensjon: De unødvendige administrasjonsgebyrene som tapper nordmenn for 300 millioner årlig, sier forbrukerdirektør Randi Flesland.

Forbrukerrådet ønsker at tjenesten skal hjelpe deg med å sjekke hva selskapet du har pensjonen i faktisk tar av gebyrer.

BRUK FORBRUKERMAKTEN: Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland, mener det er på tide at du og jeg bruker vår forbrukermakt og setter en stopper for det hun kaller "gebyrfesten" hos pensjonsselskapene. Foto: CW foto/Christian Wangberg

Mener gebyrene er en «melkeku»

– 300 millioner er jo svimlende summer, det er mer enn en TV-aksjon samler inn. Det er verdt å merke seg at en forskjell på bare én prosent i årlige gebyrer kan spise 25 prosent av pensjonen din. For mange forbrukere kan hele avkastningen bli spist opp av administrasjonsgebyret alene, legger Flesland til.

Hun mener det er å på tide at du og jeg bruker vår forbrukermakt og setter en stopper for det hun kaller «gebyrfesten» hos pensjonsselskapene.

Forbrukerne kan nemlig velge å flytte sine pensjonskapitalbevis til selskaper som ikke tar administrasjonsgebyr i det hele tatt. Det er ingen straffegebyrer forbundet ved å skifte og man sparer penger med én gang.

– Vi håper folks aktive valg rundt hvor de samler sine pensjonskapitalbevis bidrar til at selskaper må presse prisene ned. Hvorfor betale flere hundre kroner i gebyr, når du kan betale null? Og én ting er den årlige avgiften, men særlig for unge arbeidstagere vil det utgjøre store summer i et langt perspektiv. Administrasjonsgebyrene er en melkeku, og selskapene får holde på «i det skjulte» slik det er per nå, mener Flesland.

Storebrand: Prisene er konkurransedyktige

Storebrand er ved siden av å være Norges største på pensjon, ett av tre selskaper som krever høyest årlig administrasjonsgebyr for å ha deg som kunde, 463 kroner.

De andre selskapene med lik sats er Sparebank1 og Danica. I andre enden med null kroner i gebyr er KLP og Skagenfondene.

– Storebrands priser er konkurransedyktige i markedet, både når det gjelder innskuddspensjon og pensjonskapitalbevis. Vi er ikke billigst, men heller ikke dyrest når det gjelder totalkostnaden hvor også forvaltningsgebyr er medregnet, sier kommunikasjonssjef i Storebrand, Bjørn Erik Sættem.

Storebrand forklarer administrasjonsgebyret med at det koster omtrent like mye å administrere en avtale på flere hundre tusen kroner som en avtale på 10.000 kroner.

– Vi har derfor satt et fast kronebeløp her, men vi reduserer denne prisen for små avtaler, slik at kunden aldri skal betale mer enn to prosent av saldo, sier Sættem.

Han gir Forbrukerrådet honnør for gjøre det enklere for forbrukerne å orientere seg, men mener det er en svakhet at tjenesten totalt domineres av pris, og ikke vurderer kvalitet, det vil si historisk avkastning, fondssammensetning og bærekraftsnivå.

INNHOLD, IKKE BARE PRIS: - Kostnadene i pensjonsordningen er selvsagt viktig, men hva de ansatte får i pensjon er viktigere, er forklaringen Bjørn Erik Sættem i Storebrand gir på hvorfor selskapet opererer med administrasjonsgebyr på 463 kroner årlig.

– Forleden sa Idar Kreutzer, leder i Finans Norge, følgende på en pensjonskonferanse: «Å se kun på prisen på et pensjonsprodukt, er like relevant som om Forbrukerrådet skulle si at pris er det viktigste ved valg av vinterdekk!» forteller Sættem.

Ønsker effektiv priskonkurranse

TRENGER FLERE INITIATIV: - Finans Norges medlemmer har allerede i mange år hatt informasjonskampanjer. Vi tror derfor ikke Finansportalens initiativ er nok til at forbrukerne blir prisbevisste og tar grep om egen pensjon. Allerede i dag kan den enkelte samle sine pensjonskapitalbevis hos én leverandør, men få gjør det, sier Tom Staavi. Foto: CF-Wesenberg

Finans Norge, som representer mer enn 200 finansbedrifter, inkludert pensjonsselskaper, ønsker Finansportalens initiativ velkommen for å kunne bidra til en mest mulig effektiv priskonkurranse.

– Allerede i dag kan den enkelte samle sine pensjonskapitalbevis hos én leverandør, men få gjør det. Derfor har finansnæringen engasjert seg i arbeidet med å realisere én pensjonskonto. Hvis den enkelte får anledning til å samle all innskuddspensjon på sin pensjonskonto hos nåværende arbeidsgiver vil den få en meget god oversikt over sin pensjonssparing, sier Tom Staavi, informasjonsdirektør i Finans Norge.

– Da legger vi til rette for mer aktive forbrukere og en sunn og god konkurranse mellom leverandørene.

Hovedorganisasjonen håper forbrukermyndighetene sammen med finansnæringen vil bidra til å legge til rette for konkurranse om de 270 milliardene som står i fripoliser.

– Her er det pr. i dag ingen konkurranse på grunn av myndighetsgitte regler, sier Staavi.

Under er en informajsonsvideo fra Finansportalen: Slik er det mulig å få nær fire ganger så høy pensjonsbeholdning.