– Jeg fikk ofte høre at jeg aldri ville bli til noe. Nå er drømmen oppfylt, jeg er veldig stolt.

Det er Rejhan Kojic, med kallenavnet Reno, som sier dette.

Men Kojic har ikke hatt en like enkel start på livet som mange andre. Han kom til Norge fra Kosovo som toåring og har siden bodd i fosterhjem, et hjem han roser veldig..

20-åringen har slitt med store lese- og skrivevansker, er halvt blind på ett øye og har hatt et problemfylt forhold til skolen. Frem til han nylig hadde han ikke bestått en eneste eksamen og var fritatt for de aller fleste fag.

Norges første

Nå viser han stolt frem papirene som bevis på at han er Norges første med kompetansebevis innen bilpleie. Et mål han har nådd takket være masse egenvilje og gode krefter som har jobbet konstruktivt sammen.

Kojic gir mye ære til bedriften CarShine der han har hatt læretiden og nå jobber, til Bilbransjens Opplæringskontor Sør, til Nav og til Kvadraturen Videregående skole i Kristiansand. Han gir også ære til den kvinnelige læreren på ungdomsskolen i Søgne som så ham da han oppførte seg aller minst positivt. Hun fikk ham til å forstå at det bare var han selv som kunne endre på livet hans.

– For oss er historien om Reno og hva han har fått til en eventyrhistorie. Han har bidratt sterkt til at det i fremtiden kan bli en helt annen opplæring innenfor faget bilpleie i en bransje der det har vært mye grums, sier Torstein Haraldseid i Bilbransjens Opplæringskontor Sør til Fædrelandsvennen.

TEAMARBEID: Rejhan «Reno» Kojic omgitt av to som har bidratt godt til at han har gjennomført utdanningen i bilpleie; til venstre daglig leder på CarShine, Bernhard Roland, t.h. fagkonsulent Torstein Haraldseid ved Bilbransjens Opplæringskontor Sør. Foto: Tor Mjaaland

Foregangsbedrift

Grums er det lite av i CarShine, en bedrift som ofte trekkes frem som en foregangsbedrift innen bilpleie og som Reno Kojic ikke kan få skrytt nok av.

– Det hele startet da jeg gikk i andre klasse på Kvadraturen Videregående og læreren spurte hva vi ville gjøre i fritimene. Vi var fem stykker på såkalt grunnkompetanse, alle hadde vi falt utenfor i den vanlige, teoretiske skolen, forteller Kojic. Han hadde en fosteronkel som drev litt med bilpleie i Søgne og visste hva det dreide seg om.

Jeg som bare har vært vant til at folk kjeftet på meg, har fått en ny «familie», alle de ansatte på CarShine.

– Vi satte i gang med lærernes biler og tjente penger til skoletur, forteller Reno og legger til at da begynte snøballen å rulle. Skolen tok kontakt med firmaet CarShine i Sørlandsparken.

– Vi synes det er spennende med nye og utfordrende prosjekter og har alltid hatt ungdom under opplæring hos oss, sier daglig leder Bernhard Roland, som har som fast rutine å håndhilse på alle de ansatte hver morgen.

Mens avtroppende skift håndhilser på påtroppende når de kommer på jobb. Bedriften har nesten ikke sykefravær.

Utplassert

– Jeg ble så godt tatt imot på CarShine da jeg ble utplassert der en dag i uken, ble lært opp i trygge omgivelser og fikk troen på meg selv igjen. Jeg har egentlig alltid visst at jeg skulle bli til noe, selv om mange sa det motsatte til meg, sier Kojic.

Roland legger til:

– Han skilte seg raskt ut som høflig og pliktoppfyllende, og var aldri borte fra jobben. Hos oss er det ikke så viktig om du er flink til å skrive eller lese. Andre egenskaper teller mer, sier han og legger smilende til:

– Vi måtte bare få heist opp buksen hans litt.

Kojic nikker smilende:

– Den hang litt langt nede, ja.

Deretter har det meste gått på skinner. Skolen tok kontakt med fylkeskommunen som tok kontakt med Bilbransjens Opplæringskontor. Som tok et møte med CarShine og Kojic.

– Noe fagbrev innen bilpleie finnes ikke, forteller Torstein Haraldseid. De tok utgangspunkt i faget Renholdsoperatør og laget en såkalt individuell opplæringsplan (IOP) for Kojic.

Eneste bedrift

– Et pilotprosjekt for oss. Vi er nå den eneste godkjente lærebedriften på et område som så langt ikke har vært et eget fag, sier Bernhard Roland som leder en bedrift som også er Miljøfyrtårn-godkjent og såkalt IA-bedrift og som er opptatt av at bransjen skal bli like ren som bilene.

Mens Reno Kojic er opptatt av alltid å være presis på jobb. Han står opp klokken fem om morgenen, tar Søgne-bussen til byen og er på jobb litt før klokken syv.

– Han vil helst ikke være borte fra jobben, og svarte «Kødder du?» da jeg like før jul sa at han hadde to ukers ferie til gode, sier Bernhard Roland, som for drøyt to år siden ringte og ga klar beskjed:

– Kom ut, så skriver vi lærlingekontrakt!

– Jeg var 100 prosent innstilt på å komme ut av skolen, ikke ha noe mer med Nav å gjøre og vise at jeg dugde, sier Rejhan Kojic, som besto prøven med glans etter to års læretid:

– Det var min aller første «eksamen». Jeg var i skyene en hel uke, sier 20-åringen som føler at de siste par årene av livet er som tatt ut av en film.

– Jeg som bare har vært vant til at folk kjeftet på meg, har fått en ny «familie», alle de ansatte på CarShine.

BILPLEIE: Rejhan Reno Kojic nyutdannet innen bilpleie i gang med å behandle en bil. Foto: Tor Mjaaland

Mangfoldig utdanning

Reno Kojic er den eneste i landet med utdanning innen bilpleie. Nå kan det bli flere.

– Kameratene mine spør om det ikke er enkelt å drive med bilpleie. Nei, sier jeg, det er langt fra enkelt.

Det forteller Rejhan Kojic som etter to års læretid har fått beviset på at han har gjennomgått en individuell opplæringsplan, IOP, innen bilpleie.

– En IOP er en opplæringsplan med noe avvik fra en ordinær læreplan. Det trenger ikke bety at den er forenklet, men den er tilpasset kandidaten og bedriften, sier fagkonsulent Torstein Haraldseid ved Bilbransjens Opplæringskontor Sør.

– Etter mye motstand og skepsis, har Norges Bilbransjeforbund nå gått med på at vi lokalt utvikler et konsept/forslag til en ny læreplan og et nytt fag inn under Bilfagparaplyen, sier Haraldseid.

For å få dette til, tok de utgangspunkt i utdanningen til renholdsoperatør og tilpasset til bil. Opplæringsplanen inneholder mye som har med kjemi å gjøre, arbeidsmetoder, bruk av forskjellige væsker, bruk av verneutstyr, bedømmelse av overflater og hva slags stoffer man skal bruke, avfallssortering, om bakterier i bil og registrering av timer.

Grunnet store lese- og skrivevansker fikk Reno Kojic gå opp til muntlig eksamen og besto med glans.

Han blir helt sikkert ikke den siste som tar denne utdanningen. Som kanskje kan bli utvidet i fremtiden.

– Vi vurderer å gjøre faget enda bredere ved også å legge inn opplæring i bilklarering, forteller Torstein Haraldseid.