Denne uken starter undervisningen ved Bergen kulturskole. For Sofia Alexandra Frogoudakis (15) og hennes pianolærer ble mandagens økt også første time med nytt regelverk. Hvis elevene ikke har god nok progresjon, kan de risikere å miste kulturskoleplassen.

— Jeg fikk akkurat høre om de nye reglene, så jeg er usikker på hva jeg synes om det. Jeg tror det kan være bra, men det kan også være at mange blir stresset av det, sier 15-åringen, som er tilbake hos pianolærer Siren Wathle etter ett års pause.

500 på venteliste

Tilbudet om pianoundervisning ved Bergen kulturskole er svært populært: I høst har 500 barn og unge fått tildelt plass, og får 20 minutters undervisning alene med en pianolærer hver uke.

Like mange har måttet finne seg et annet instrument eller tilbud: 500 søkere står på venteliste for å få slippe til ved pianoet.

Det høres strengt ut hvis kulturskolen vurderer å avvise elever som ikke består prøvene, eller greier å følge progresjonen. Direktøreni Norsk kulturskoleråd, Morten Christiansen

Fra i høst vil de heldigemed pianoplass få merke at de må legge seg i selen for å gjøre seg fortjent til undervisningen.

Et nytt system, kalt «Oppspill», blir innført. Undervisningen blir inndelt i seks nivåer, og elevene får inntil to år på seg til å komme seg igjennom hvert nivå.

Allerede da Jonatan (7) var baby, ble han meldt på pianoundervisning.

Kan sies opp

Før de får gå videre til neste nivå, må de avlegge en prøve: To-tre musikkstykker skal fremføres for en annen lærer enn den faste spillelæreren, som så skal vurdere prestasjonen. I tillegg skal elevene prøves i teori og tekniske ferdigheter av sin egen lærer.

«Dersom manglende egen innsats fører til at eleven bruker mer enn forventet tid på hvert nivå, er det på sin plass å vurdere om pianoundervisningen skal opphøre ved at elevplassen sies opp», heter det i infoskrivet som foreldrene har fått fra Bergen kulturskole.

Systemet skal gjelde for alle pianoelevene – de yngste syv år gamle.

— Kraftig kursendring

Rektor Mardon Åvitsland forklarer endringen med en handlingsplan som ble vedtatt av bystyret i 2011. En av målsettingene var å «styrke kvalitetsfokuset» i kulturskolen.

Dette skulle blant annet skje ved «at det innføres målstyring av lærere og elever for bedre å kunne måle og profilere resultater og ressursbruk», som det heter i saksfremlegget.

Den nye planen førte til at fordypningsprogrammene for spesielt interesserte og talentfulle elever ble utvidet. Fra høsten av kommer altså enda en endring.

— Bestillingen vi fikk fra bystyret betydde en ganske kraftig kursendring. Tidligere ble vi målt på kvantitet, altså på hvor mange elever vi tok inn. Nå skulle skolen måles på kvalitet, sier kulturskolerektor Mardon Åvitsland til BT.

Koster i snitt over 7000 kroner pr. familie

— Bestillingen vi har fått

Etter flere års arbeid med å utarbeide fagplaner og systemer for å vurdere måloppnåelsen, er skolen nå klar for neste skritt. Hver elev får en individuell opplæringsplan de skal følge.

— Piano er mer enn noe annet instrument avhengig av elevens egeninnsats. Pianogruppen er også den største elevgruppen vi har. Derfor valgte bystyret å prøve ut det nye systemet på pianistene først, sier Åvitsland. Lignende kvalitetsvurdering skal ifølge vedtaket i bystyret også innføres for elever på gitar og i sang.

— Blir det slik at elever som over en lang periode ikke øver hjemme risikerer å miste plassen sin, dersom de ikke greier å nå de fastsatte målene?

— Jeg oppfatter at det er den bestillingen vi har fått fra bystyret. Når de er sagt: Oppspill-prøvene vil få en veldig uformell og vennlig ramme. Hele verdigrunnlaget vårt hviler på en inkluderende og vennlig undervisningsfilosofi. Ved å definere hva slags læringsutbytte vi forventer, viser vi at vi har tro på eleven. Elever som møter forberedt til sin ukentlige undervisning vil ikke miste plassen. Vi skal vise raushet i forhold til tempoet i utviklingen, sier Åvitsland.

Har du tips til oss rundt dette tema? Ta kontakt med redaksjonen

- Det høres strengt ut

Direktøreni Norsk kulturskoleråd, Morten Christiansen, er overrasket over nyordningen i Bergen.

– Det høres strengt ut hvis kulturskolen vurderer å avvise elever som ikke består prøvene, eller greier å følge progresjonen. Det ligger likevel ingen statlige føringer på hvordan kulturskolen skal organisere elevene sine. Dette er opp til den enkelte kommune, sier Christiansen.

– Det er mulig at Bergen kulturskole ser på fordypningsprogrammet i den nye rammeplanen for kulturskolen. Her vil det være en tydelig progresjon, og forventninger til elevene med hensyn til utvikling, legger han til.

Foreldre er uenige om hvor mye, hvor ofte og om det skal være lov å slutte fort.

Har aldri sagt noen opp

Rektor Åvitsland påpeker at kulturskolen allerede i mange år har hatt et punkt i reglementet om at elever som «ikke viser tilstrekkelig interesse og egeninnsats» kan miste plassen.

— Men jeg har aldri opplevd i min tid som rektor at noen er blitt sagt opp på det grunnlaget, sier Åvitsland.

Piano er mer enn noe annet instrument avhengig av elevens egeninnsats. Mardon Åvitsland, kulturskolerektor

Han påpeker også at skolen har alternativer for de elevene som ikke trives med å bli målt på egenøving.

— I visuelle kunstfag kreves ikke hjemmeøving. Heller ikke så mye i dans og teater, men disse gruppene har lengre ukentlige undervisningstimer. Vi har noe som passer for alle, sier Åvitsland.

Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU) er positive til nyordningen. Leder Leni Christine Jebsen har ikke fått noen negative tilbakemeldinger fra foreldre, og legger til at tematikken rundt lange ventelister ikke er årsaken til at det stilles krav til elevene.

Syv tips til hvordan familien kan skape de viktigste fristundene i hverdagen.

— Ville vært urimelig

Jebsen mener tilstrekkelig egeninnsats er en forutsetning for at elevene skal oppleve mestringsfølelse.

— Kulturskolen er for alle, og alle elever innenfor musikkfagene har ansvar for tilstrekkelig egeninnsats. Det er positivt at det stilles krav, at elevene strekker seg og opplever den mestringsfølelsen det gir. Det ville vært urimelig om en elev som over tid ikke hadde noen form for egeninnsats opptok plassen for en elev som var motivert til innsats, sier Jebsen.

Slik har de kvalitetstid med barna: arbeiderklassen, finanseliten og de høyt utdannede. Også for lærerne er dette helt nytt, og Siren Wathle ønsker ikke å uttale seg om nyordningen. Men generelt anbefaler hun elever å øve minst 20 minutter hver dag.

— Min mor vil nok at jeg skal øve to timer hver dag, men jeg tenker det blir en drøy halvtime, sier Sofia Alexandra Frogoudakis før hun går i gang med «La valse d'Amélie».