Under OL-sendingene i februar fikk du kanskje med deg at flere banker reklamerer for billige forbrukslån?

Et besøk til låneformidleren Lendo viser at laveste rente på forbrukslån er 6,80 prosent.

Men hvor mange får egentlig tilbud om lån med så lav rente?

De færreste kundene får tilbud

Vi spurte de største aktørene i markedet om hvor mange kunder som fikk innvilget de billigste forbrukslånene i 2017.

I tabellen under kan du se resultatet. Av bankene som har oppgitt tall, er det bare én bank som tilbød mer enn 15 prosent av kundene lån med laveste rente.

Det er Sbanken som kommer best ut. Der fikk 17 prosent av kundene tilbud om laveste nominelle rente på 7,50 prosent i 2017.

I Monobank, som havner lengst ned på listen, fikk kun rundt én prosent tilbud om laveste rente på 7,9 prosent.

Hos Bank Norwegian fikk bare 2,3 prosent av kundene i 2017 den beste renten.

– Når det gjelder markedsføring, så er det greit å kommunisere en «fra-rente», men alt fokus på rente i markedsføring skal være den renten en gjennomsnittskunde kan forvente å få. Vår forståelse er at man alltid skal bruke gjennomsnittsrenten i sine renteeksempler mot kundene og i annonsene, skriver Fredrik Mundal, leder for marked og kommunikasjon i Bank Norwegian i en e-post.

Mange av bankene vi spurte, ville imidlertid ikke oppgi tall.

Ikke alle bankene vektlegger lave renter eller bruker kun fra-rente i sin markedsføring.

Daglig leder Magnar Øyhovden i Sbanken forklarer at banken i fjor sommer utvidet sine prissegmenter og innførte ny laveste rente på 7,76 prosent.

Han sier Sbanken har som mål å ha en laveste rente som ligger tett opptil gjennomsnittsrenten.

Øyhovden mener en del aktører i markedet har som agenda å friste med veldig lave priser i markedsføringen. Det er imidlertid gjennomsnittsrenten som er det viktigste tallet å holde øye med, ifølge Øyhovden.

– Dersom laveste rente er 6,99 prosent, men gjennomsnittsrenten ligger på 15 prosent, så er det klart at noe ikke stemmer, sier Øyhovden.

Her er et utvalg eksempler på hvordan fra-rente brukes i markedsføringen av forbrukslån. Vår prissjekk viser imidlertid at det er de færreste som får tilbud om lån med så lave renter. Foto: Faksimile.

Har du tips om denne saken? Send oss en e-post!

– Dette er lokkerenter

Siviløkonom og programleder i Luksusfellen på TV3, Hallgeir Kvadsheim mener mange av bankene opererer på kanten av markedsføringsloven når mindre enn ti prosent av kundene får innvilget forbrukslån til lavest rente.

– Dette er lokkerenter. Og det at noen aktører ikke vil oppgi sine tall, sier jo sitt.

Kvadsheim er ikke overrasket over funnene.

– Mange av disse aktørene er ikke tradisjonelle banker, men markedsføringsapparater, sier han.

Økonom og programleder i Luksusfellen på TV3, Hallgeir Kvadsheim mener mange av bankene «prøver seg» i markedsføringen av billige forbrukslån. Foto: TV3

Kvadsheim mener Forbrukertilsynet bør følge opp bruken av lave renter i markedsføringen.

– Dersom det reklameres med lave renter, bør det gå klart frem hvor mange som faktisk får tilbudet. Alternativt bør bankene kun få markedsføre den renten som gjennomsnittet får, eller som minst 40 prosent av kundene er blitt tilbudt. De bør ikke få reklamere med en rente som kun 10–15 prosent av kundene faktisk mottar, sier Kvadsheim.

Han synes heller ikke at Forbrukertilsynets krav om et representativt låneeksempel i reklamer for forbrukslån, er tilstrekkelig.

– Eksemplene står som oftest skrevet med liten skrift og drukner fullstendig i budskapet.

Kan ikke oppgi kun laveste rente

Avdelingsdirektør for finansielle tjenester i Forbrukertilsynet, Jo Gjedrem, sier det er problematisk dersom bankene reklamerer for forbrukslån med urealistisk lave renter.

– Loven krever at det skal oppgis et representativt låneeksempel i markedsføringen av forbrukslån, sier Gjedrem. Han legger til at aktørene skal benytte den vanligste renten som innvilges i dette eksempelet, og ikke gjennomsnittsrenten.

– Fra-renter er tilleggsopplysninger. Skal man oppgi det i en annonse, må man også oppgi til-renten, altså hele rentespennet og ikke bare laveste sats, sier Gjedrem.

Avdelingsdirektør for finansielle tjenester i Forbrukertilsynet, Jo Gjedrem, sier det skjer brudd på markedsføringsloven med ujevne mellomrom. Foto: Kimm Saatvedt.

Gjedrem sier dersom en bank annonserer med renter ned i seks-syv prosent, bør tilbudet være aktuelt for «en god del kunder,» og ikke noe som bare gis helt unntaksvis.

Da Forbrukertilsynet gjennomførte en tilsynsaksjon mot markedsføring av forbrukslån i november, ble det avdekket flere lovbrudd.

– Dersom en annonse har et tydelig budskap om en lav, urealistisk rente, og samtidig ikke inneholder et godt synlig representativt låneeksempel, så er det klart i strid med loven, sier Gjedrem.