Nordmenn har enorme forventninger til å gjøre knallgode kjøp på Black Friday, viser den ferske Black Friday-undersøkelsen som er gjennomført av Opinion, på oppdrag fra Prisjakt.
I gjennomsnitt forventes det at rabattene ligger på halv pris av normalpris. I tillegg mener én av fem nordmenn at det er rimelig å forvente prisavslag på 60 prosent eller mer.
Men det er langt unna realiteten, ifølge Prisjakts egne analyse.
Dette gikk opp i pris
Ved å gjennomgå 10.000 av deres mest ettersøkte produkter under fjorårets Black Friday, fant Prisjakt ut at den gjennomsnittlige prisnedgangen lå på 24 prosent.
Men det betyr ikke at alle varer blir billigere på Black Friday. 16 prosent av varene gikk nemlig opp i pris.
(Se enda flere eksempler nederst i saken)
«Supertilbud! Kupp hele uken!» Slik lokker butikkene. Men er det egentlig et tilbud? Nei, viser vår sjekk.
Dersom du ikke holder tunga rett i munnen i den voldsomme rabatt-jungelen, kan du i verste fall ende opp med å betale tusenvis av kroner mer for én og samme vare.
Under fjorårets Black Friday, som ble lagt til 24. november, kostet for eksempel «Samsung 65" 4K UHD Smart-TV» 24.995 kroner. Men kun to dager tidligere var prisen hele ti tusen kroner lavere.
– Dette eksempelet sier riktignok ingenting om produktet er markedsført som et salg, men det viser likevel viktigheten av å være prisbevisst, påpeker Are Vittersø i Prisjakt.
Eksperten tror vi sløser mer enn vi sparer på Black Friday
– Ikke uvanlig at priser går opp og ned
Jan Adelsten Røsholm, administrerende direktør i Elektronikkbransjen, sier at det ikke er uvanlig at priser går hyppig opp og ned på elektronikkprodukter.
– Det skjer som følge av økt etterspørsel eller konkurranse mellom kjeder og nettbutikker. Butikkjedene kjører ofte tidsbegrensede kampanjer for å utkonkurrere hverandre, og når kampanjen er over, går prisen naturligvis opp igjen, sier Røsholm.
Røsholm tror ikke nettbutikker og kjeder bevisst setter opp priser på elektronikkvarer i forkant av Black Friday for så å ha «tilbud på dagen».
– Det ville i så fall overrasket meg veldig. Det tør de ikke når det er så mange som følger med.
Har du tips til denne saken? Send oss en epost!
Nå har Black Friday-trenden inntatt boligmarkedet
– Ikke gå fem på!
Det er forbrukerøkonom Silje Sandmæl sitt klare råd til det norske folk.
– Det er viktig å sammenligne priser på forhånd for å se om du kan få en vare billigere et annet sted. For det er faktisk sånn at butikker kan sette opp prisene på en dag som dette, sier Sandmæl.
Black Friday: Disse varene bør du se etter – og dette bør du være obs på
Flere har brutt markedsføringsloven på Black Friday
Direktøren i Forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth, kan fortelle at de flere ganger har opplevd at forretninger har brutt markedsføringsloven på Black Friday.
– Dersom en vare er skiltet med 50 prosent avslag på Black Friday, men ikke henviser til førpris, bør du være på vakt. Det er ikke tillatt, sier hun.
Skilt eller plakater som gir forbrukeren inntrykk av at en vare er satt ned i pris, uten å gi forbrukeren en førpris å sammenligne med, er villeddende, påpeker hun.
Tre av ti nordmenn er mistenksomme
I undersøkelsen fra Prisjakt, kommer det frem at tre av ti nordmenn er mistenksomme til at rabattene på Black Friday er reelle.
Haugseth oppfordrer forbrukere til å være våkne og prisbevisste, med en liten dose mistenksomhet.
Og ifølge undersøkelsen, er norske forbrukere faktisk mer prisbevisste nå enn for bare ett år siden. Hele fire av fem sjekker nemlig prisene i forkant av Black Friday.
– Det viktigste er at en er bevisst på at det kan hende varen selges billigere et annet sted. Det er ikke nødvendigvis alltid bevisst lureri fra butikkenes side, men det kan tenkes at butikkene ikke er bevisste nok på kravene som gjelder ved salgsmarkedsføring, sier Haugseth.
Vi gjør oppmerksom på at tjenesten Prisjakt.no eies av Schibsted.