Black Friday nærmer seg, og butikkene gjør seg klar til det som de siste årene har vært en av årets største handledager.

Så stor er dagen blitt, at den er i ferd med å gå forbi en annen amerikansk tradisjon med lengre etableringsperiode i Norge – nemlig halloween, ifølge NHO.

Slik kjenner du igjen et godt tilbud

24. november skal kundene igjen lokkes med nedsatte priser, og som forbruker kan det være fort gjort å la seg rive med på kjøpefesten.

Men hvordan vet man at et tilbud faktisk er godt?

Ifølge norgessjef og analytiker i Prisjakt.no, Carolina Appelqvist, er det tre måter å finne det ut på:

  1. At et produkt er på tilbud et sted betyr ikke alltid at det er den billigste butikken. Se ikke på det prosentuelle avslaget, men sammenlign prisen i en butikk med flere andre butikker.

  2. Sjekk prishistorikken for å se om produktet har vært billigere før. Har det vært rimeligere, er sannsynligheten stor for at det går ned til den prisen igjen.

  3. Sammenlign produktets egenskaper. Kanskje er ikke alle like viktige for deg og ditt bruk, og da kan det være penger å spare på å velge en annen modell.

BILLIGERE: Cirka 40 prosent av produktene gikk ned i pris på Black Friday i 2016, forteller Carolina Appelqvist i Prisjakt.no. Foto: Prisjakt.no

Disse varene bør du se etter

Cirka 40 prosent av produktene gikk ned i pris på Black Friday i 2016. Blant disse var det i gjennomsnitt 20 prosent prisreduksjon sammenlignet med laveste pris på produktet uken før, viser tall fra pris- og produktsammenligningstjenesten.

Elektronikk som hodetelefoner, TV og smartklokker, samt sportsklær og skjønnhetsprodukter er varer som ifølge tjenesten pleier å stå øverst på nordmenns handleliste denne dagen.

Nettopp disse produktene lønner det seg som regel å kjøpe, forteller Appelqvist.

– Historisk har mange elektronikkvarer prisavslag. I fjor gjaldt dette spesielt mobilhøyttalere og hodetelefoner, aktivitetsmålere og sportsklokker, og vinterjakker, skallbukser og treningssko. Blant skjønnhetsprodukter var det avslag på mange parfymer, sier analytikeren.

… Og disse varene bør du være obs på

Skal vi tro tall fra tidligere år, er det imidlertid ikke alt som lønner seg å legge i handlekurven denne dagen.

Mange av produktkategoriene som hadde flest prisnedganger på Black Friday hadde også mange produkter som gikk opp i pris.

Det betyr at når enkelte varer i disse produktkategoriene går ned i pris, vil andre varer i samme kategori bli dyrere. Skallbukser, hodetelefoner og parfymer er noen eksempler (se grafikk).

– At det er prisavslag på én modell betyr ikke at lignende produkter er på sitt billigste. I fjor gikk Bose 25 (hodetelefoner, journ.anm.) ned mye i pris, men de fleste kjøpte Bose 35 som ikke var på sitt billigste, forklarer Appelqvist.

Disse varene hadde færrest prisøkninger

Ifølge fjorårets tall fra Prisjakt.no, var det ingen produktkategorier som hadde prisnedgang på alle varer på Black Friday.

Følgende produkter hadde imidlertid lavest andel prisøkninger sammenlignet med uken før: aktivitetsmåler, TV, ryggsekk og solbriller.

– Det beste tipset jeg kan gi er egentlig å sjekke prishistorikken på det enkelte produktet og sammenligne prisen med andre butikker, sier Appelqvist.

BYTTE OG RETUR: – Kjøpes varen i fysisk butikk har man ingen bytterett med mindre dette er noe butikken gir deg. Hvis varen kjøpes i nettbutikk har man derimot en lovfestet angrerett i fjorten dager, opplyser Jo Gjedrem i Forbrukerombudet. Foto: Kimm Saatvedt

– Ikke stol blindt på reklamen

Også fagdirektør i Forbrukerombudet, Jo Gjedrem, ber forbrukere være ekstra oppmerksomme og ikke stole blindt på løftene i reklamene.

Hvis det ikke er oppgitt førpriser i Black Friday-markedsføringen, er varene neppe satt ned i pris, sier han.

– Det kan også være at det samme produktet dukker opp til samme eller lavere pris noen måneder senere, eller at det har hatt samme eller lavere pris tidligere i år.

Forbrukerombudet ser i flere tilfeller at oppgitt førpris ikke stemmer, og påpeker at høy førpris heller ikke er ensbetydende med at forbrukeren gjør et godt kjøp.

– Hvis man sammenligner prisene hos flere selgere og kjøper varen der prisen er lavest, vil man imidlertid være ganske sikker på å ha gjort et greit kjøp. Planlegger man et spesielt kjøp på Black Friday, kan man for eksempel sjekke prisene i flere nettbutikker i forkant.

SLÅR TILBAKE: – Forsøk på å lure forbruker i dag vil kunne slå hardt tilbake, da negative historier fort havner på sosiale medier, sier Bache-Mathiesen. Foto: NHO

NHO: – Viktig at forbrukere alltid er kritisk

Salgs- og markedsdirektør i NHO Service og Handel, Leif Bache-Mathiesen, mener forbrukere stort sett kan stole på norske aktører, men anbefaler likevel å være kritisk.

Han sier det finnes butikker som hever førprisen før kampanjedager.

– Det er viktig at forbruker alltid er kritisk til kampanjepriser og sammenligner både førpris og kampanjepris med andre tilbydere. Man har i dag også gode prisportaler som gjør det vanskeligere å lure forbrukerne, sier han.

Prisportaler:

Bytte- og angrerett

Bache-Mathiesen bemerker at dersom man etter et kjøp oppdager at man er blitt lurt, lar de fleste butikker kunden få bytte varen, så sant den er ubrukt og uskadet. Det til tross for at det ikke er en lovbestemt rett.

– Ta vare på kvitteringen eller byttelappen, og hold fristen som står på den. Det er opp til butikken å sette betingelsene. Det kan være at du ikke kan bytte i forbindelse med salg. Du har likevel angrerett når kjøpet er blitt gjort over internett eller via telefon.

Vi gjør oppmerksom på at tjenesten Prisjakt.no eies av Schibsted.

Ønsker du å få med deg lignende saker? Vi har en egen Facebook-gruppe og Twitter-profil for Familie og oppvekst.