Torsdag publiserte vi en test av eiendomsmeglere. I artikkelen fikk seks av de største meglerkjedene i Norge skarp kritikk av Forbrukerombudet og Forbrukerrådet.

Det er vanskelig å forstå de ulike tilbudene og umulig å sammenligne dem med hverandre, mente forbrukermyndighetene.

Nå varsler Christian Dreyer, administrerende direktør i Eiendom Norge (bransjeorganisasjonen for norske eiendomsmeglingsforetak), at de skal igangsette et arbeid for å gjøre noe med dette.

– Oppleves som krevende

– Vi er enige i mye av det som sies. Det er ikke noe som er direkte feil i tilbudene, men det oppleves som krevende å sammenligne dem for forbrukerne, og da skal vi gjøre noe med det, sier Dreyer – og fortsetter:

– Vi har selv, for litt tid tilbake, tatt et eget initiativ til å sette fokus på områder der vi kan gjøre bolighandelen bedre. I den forbindelse har vi satt søkelys på oppdragsavtalene og hvordan vi kan få avtaler som er enklere for forbrukerne å forstå. Vi ønsker å få standardisert vederlagstypene, slik at man har sammenlignbare poster, forteller Eiendom Norge-direktøren.

– Hvorfor er det så vanskelig å sammenligne ulike tilbud i dag?

– Mange av tilbudene er jo gode, men det er når man sammenligner dem at det blir uoversiktlig. Jeg tror bare det er blitt sånn etter man års praksis. Det ligger ikke noen annen grunn bak det enn det, sier Dreyer.

Skal ferdiggjøres innen første halvår

Dreyer kan ikke gå mer i detalj på hvordan et slikt standardisert oppsett vil kunne se ut, ettersom arbeidet ikke har startet ennå. Planen er at arbeidet skal starte tidlig på nyåret og at det blir ferdig i løpet av første halvår 2018.

FÅR KRITIKK: Schala & Partners, Krogsveen, DNB Eiendom, Eie Eiendomsmegling, Aktiv og Privatmegleren får alle skarp kritikk etter en test vi har gjennomført. Eiendomsmegler 1 er utelatt fra testen fordi artikkelforfatteren har et kundeforhold der. Foto: Fredrik Saltbones

I testen kom det frem flere kritikkverdige forhold. Ett av disse er at kun én av meglerkjedene ga oss et tilbud om timebasert betaling, noe meglerne er lovpålagt å gi.

– Det ser jeg at meglerkjedene har tatt selvkritikk på. Bakgrunnen for at det skjer, er nok at det er så få kunder som etterspør timebetaling.

– For hvem kan det være lurt å velge timebetaling?

– Når det er «selgers marked», er det sikkert noen som vil oppleve at megleren vil koste mindre hvis de valgte timebetaling i stedet for provisjon. Men jeg opplever at det er de færreste som ønsker å ta den risikoen. Hvis salget drar ut i tid, vil det jo potensielt bli dyrere, sier Dreyer.

Kritikk av prislister

Forbrukerombudet og Forbrukerrådet kom imidlertid med kritikk på flere områder. Meglerne er lovpålagt å opplyse om priser på nettsidene sine. Vår undersøkelse viste det var vanskelig å finne informasjonen og at prisene som opplyses om på nett, skiller seg betraktelig fra pristilbudet vi fikk direkte fra megler.

Forbrukerrådet stemplet prislistene som «ikke reelle».

– Jeg har forståelse for at noen av prislistene kan oppleves som godt gjemt, men flere av kjedene er franchise-kjeder, og de har kontorer over hele landet, noe som innebærer at prislistene vil variere. Det er derfor en grunn til at prislistene ligger der de ligger, mener Dreyer.