GRØNN STUE: Viola tenkte først at grønt ikke passet til så mye. Hun endret mening da hun så bilder av andre som hadde valgt grønne vegger. Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Da åpnet det seg en ny verden på Instagram.

– Vi bodde i en helt normal, kjedelig leilighet tidligere. Med dette huset ble det så mange valg vi måtte ta. Så jeg begynte å se på Instagram etter inspirasjon, forteller Gangsø.

Hun sitter i en konjakkfarget skinnsofa med velurputer, omgitt av et par designlamper, bilder som matcher grønnfargen på veggen, messinglysestaker og trendy blomstervaser, en av dem fylt med friske tulipaner.

Hun og ektemannen Eskil Gangsø (21) kjøpte tomten i Sandefjord i mars 2017. I juni kom modulene som skulle bli deres nye hus. Viola knipset og la ut sitt aller første bilde på Instagramkontoen @trendbolig.

AMBASSADØR: Viola Gangsø er for tiden hjemme i permisjon med datteren Josefine. Nå er hun ambassadør for en interiørbutikk. Butikken har sendt henne puter og vaser, og hun legger ut bilder på sin Instagram-konto. Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Eskil, som er utdannet tømrer, gjorde alt snekkerarbeidet på huset selv, etter arbeidstid.

To måneder senere var de i hus. Og Viola hadde rukket å legge ut Instagram-bilder av skissene hun lagde til baderommet – med varm rosafarget vegg og hvite hexagonfliser og svart badekar.

Hun la også ut oversikt over fargevalg og viste hvordan innredningen og hagen skred frem. Hun fotograferte den bregnemønstrete tapetet til gjesterommet, dusjen som er matt svart, den selvsnekrede benken i gangen og flisene i «minty breeze»-farge på gjestebadet.

– De gode tilbakemeldingene motiverte og ga meg mer selvtillit på egne interiørvalg, forteller hun.

MESSING: Grønt, skinn, svart og messing går igjen i stuen. Designlampen fikk Viola etter å ha spurt forhandleren om de ville samarbeide. Foto: Tore Meek / NTB scanpix

– Ny verden

For slik gjør vi nordmenn. Vi bygger, pusser opp, innreder, gjør det hyggelig rundt oss. Og så er det ganske mange av oss som knipser (etter å ha ryddet) og legger ut bildet på Instagram. Minst et par bilder om dagen, for dem som er drevne i gamet. Som regel mange bilder fra samme rom – men aldri det samme bildet to ganger etter hverandre, må vite.

– Det er et helt eget miljø for interiørinteresserte på Instagram, der alle vet hvem alle er. Det var en ny verden for meg, med egne eventer, egne konkurranser, og der folk kommenterer og deler hverandres bilder, forteller Gangsø.

– Det er bare positive kommentarer. Er det innlegg man ikke liker, lar man bare være å kommentere. Og hvis noen har det vondt, får de utrolig mange koselige meldinger.

– Må større ting til for å tjene penger

Siviløkonom og sosiale medier-rådgiver Astrid Valen-Utvik startet å jobbe med sosiale medier for nesten ti år siden. På linje med mat og mote utgjør interiør en hovedpilar for Instagram, forteller hun.

EKSPERT: Siviløkonom og sosiale medier-rådgiver Astrid Valen-Utvik. Foto: Tom A. Kolstad

– Interiør er et veldig Instagram-vennlig tema. I motsetning til Facebook og blogger, der mye er tekstdrevet, er det det visuelle som står i fokus på Instagram, og interiørfolk er opptatt av estetikk, sier Valen-Utvik.

Hun er ikke i tvil om at populære interiør-instagrammere kan gjøre god business på kontoen.

– Men hvis det skal bli større summer ut av det, er det ofte snakk om større ting enn sponsing av produkter, som egne kolleksjoner, foredrag eller å administrere bedrifters sosiale medier-kontoer.

Interiørstylist, journalist og kunsthistoriker Maria Aarli-Grøndalen har jobbet med interiør i mange år, de senere år har hun også vært mer aktiv på Instagram. Hun sier det lenge har vært mye likt å se.

– Veldig mye Kähler-vaser, med de samme blomstene oppi, og mye hvitt. Nå begynner det å komme flere fargekontoer og mer eklektisk interiør, i tillegg til mer velur og grønne planter. Instagram-kontoene følger interiørtrendene, konstaterer hun.

OPPTATT AV FARGER: De viktigste grepene Gangstø har gjort i huset, handler om farger. Soverommet er mørkeblått. – Vi sover bedre i et mørkt rom, synes Viola. Plakatene og putene er spons. Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Både Valen-Utvik og Aarli-Grøndalen opplever miljøet og tonen interiør-instagrammere imellom som bedre enn innenfor mange andre kategorier på sosiale medier.

– Det er veldig preget av heiing og å støtte hverandre, og ofte samarbeider man. Kanskje fordi man snakker om interiør, ikke personer. Selv om interiør kan være minst like overfladisk som Botox og klær, har man en større distanse til det man snakker om. Dessuten er det flere damer som er litt eldre, fra 35 år og oppover, som kanskje ikke har det samme behovet for kniving, tror Valen-Utvik.

BADET: Gangsø tegnet selv hvordan badet skulle se ut – etter å ha hentet inspirasjon på Instagram. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
LYST: Store vinduer slipper mye lys inn, i både første og andre etasje. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
BLÅ: Viola er glad i farger, og har fått fargene inn i det nye huset. Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Sponses med puter og blomstervaser

Som mange andre instagrammere er Gangsø blitt ambassadør for en nettbutikk som gjerne vil nå ut til dedikerte interiørinteresserte. Butikken la ut forespørsel etter en Instagram-ambassadør (på Instagram, selvfølgelig), og 20-åringen sendte en søknad. Hun hadde stilen de ønsket seg.

Butikken sender det de ønsker å promotere, og 20-åringen tar bilder og legger ut på sin Instagram-konto.

Designlampene og noen bilder og plakater fikk hun fra noen andre bedrifter hun henvendte seg til, med en forespørsel om de ønsket et samarbeid. 20-åringen har fotografert tingene og lagt ut bilder på sin konto, vel å merke med opplysning om at det er spons.

– Noen sponsorer har faste datoer du må legge ut bilder på, og har rabattkoder du kan gi følgerne dine.

De mer drevne instagrammerne er gjerne ambassadør for flere merker og butikker.

I starten syntes 20-åringen mulighetene for spons var kjempegøy.

– Men nå sier jeg ikke ja til ting jeg absolutt ikke trenger eller synes er kult.

Det var litt å sette seg inn i for å forstå hvordan Instagram fungerer.

– Jeg var helt blank og nybegynner, men det gikk fortere enn jeg trodde. Det viktigste er å være aktiv: Kommentere og like andres innlegg, ta masse bilder og velg ut det fineste, tipser hun.

Innlegg om farger og selvsnekrede møbler får mye respons.

Ca 30 prosent av de 11.600 følgerne hennes er norske, resten utenlandske.

– For dem som skal sponse, er det veldig bra med mange norske følgere.

SKRIVEPULT: Av en finérplate og bein fra Ikea har de selv laget skrivepulten i andre etasje. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
SELVGJORT: Nattbordene har Viola og Eskil laget selv, av finérplater og rimelige lamper. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
TRAPP: Trapperommet har fått være hvitt, men med en blå vegg. Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Slik får du mange følgere på Instagram

Hanne Rom Havaas har snaut 200.000 følgere på sin interiørkonto på Instagram, og etablerte eget AS i 2016.

– Jeg har inngått flere gode samarbeid med for eksempel leverandører til huset vårt, som kjøper annonser. Jeg jobber også med andre seriøse leverandører og bedrifter. En periode har jeg også drevet bedriftskontoer for firmaer og bygget dem videre, forteller hun.

Oppskriften på mange følgere innebærer kontinuerlig jobbing.

– Man må inspirere andre og fornye seg. Kontoen må se fin ut, og sammensetningen av bilder er viktig. Noen nærbilder og noen oversiktsbilder. Jeg har valgt å være personlig og la folk vite hvem jeg er. Jeg har vært raus, positiv og kommentert mye hos andre. I tillegg laget jeg tidlig min egen tagg.

– Det at jeg bor i et stort funkishus har ikke vært negativt, men det er ikke umulig å lykkes uten det. Mye jobb med bildene og kvaliteten på dem er det viktigste.

Havaas oppfordrer andre interiør-instagrammere til å være seg selv, og å være rause og ærlige, og mener at antall følgere ikke bør være avgjørende.

– Det er viktig at ikke det kun blir følgerfokus. Da mister man gleden og gløden med Instagram. Da kan man like godt la være.

VARM: På det som skal bli barnerommet og på badet valgte de den samme, varme rosafargen. Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Forbrukertilsynet: «Influencere» er generelt sett ikke flinke nok til å merke innlegg

Viola Gangsø er bare én av mange som tjener penger på å vise frem interiør på Instagram.

Direktør i Forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth, sier de jevnlig gjennomfører tilsyn med norske bloggere, instagrammere – eller såkalte «influencere». Mange er ikke flinke nok til å merke innlegg som reklame eller spons.

– Grunnprinsippet i Markedsføringsloven er at reklame skal være tydelig. Vi jobber mye med å informere influencere om at de har plikt til å merke reklamen tydelig og hva som kreves for å gjøre det.

KRITISK: Direktør i Forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth, mener mange influencere ikke er gode nok på å informere følgerne sine om at innlegg er sponset. Foto: Kimm Saatvedt

– Instagram-følgere må være kritiske

Hun ber forbrukere om å være bevisst på at ikke alt som omtales er instagrammerrens eller bloggerens egne uavhengige meninger. Enkelte produkter markedsføres etter avtale med produsenter.

– Sosiale medier er en veldig personlig arena som skiller seg ut fra andre arenaer hvor markedsføring foregår. Det er lett at folk får en opplevelse av at de kjenner vedkommende og dermed leser litt mindre kritisk enn hva de ville gjort om det var en vanlig annonse, sier Haugseth og fortsetter:

– Det må komme tydelig frem for forbrukeren når det dreier seg om reklame, slik at det ikke oppfattes som influencerens personlige oppfatninger og anbefalinger.