Det blir også flaggskipet i en omfattende renovering av havneområdet langs elven Tay, en prosess som startet i 2001 og som skal pågå i 30 år.

Prislappen var beregnet til ti milliarder kroner, men det spørs om det holder.

Designmuseet har allerede fått doblet prisen fra rundt 400 millioner til 800 millioner kroner.

I tillegg er det flyttet helt inn på land for å spare ytterligere utgifter.

FLYTTER SNART: En skotsk utstilling på Victoria & Albert Museum markerer at de snart utvider til Dundee. Foto: Jonas Haarr Friestad
KILT-AKTIG: Vi kommer ikke helt unna kilten, men Annette Sopata styrer unna tartan-rutene. Noe heldekkende plagg er det heller ikke, men mer et snekkerforkle der verktøyet får plass i lommene. Hun driver firmaet Diggory Brown på øya Lewis i Hebridene, der hun lager tweed fra familienes egne sauer. Foto: Jonas Haarr Friestad

Japansk arkitekt

Arkitekt er Kengo Kuma, som også har tegnet OL-stadionet til Tokyo i 2020. I det tilfellet hadde Zaha Hadid vinnerutkastet, men hennes mer modernistiske stadion ble droppet på grunn av kostnadene.

Nå sliter altså Kuma med det samme selv i Dundee.

Byggingen av museet startet våren 2015 og er beregnet til å stå ferdig i løpet av 2017. Åpningen kommer i juni neste år, fire år senere enn planlagt.

V&A Dundee vil vise skotsk design i fortid, nåtid og fremtid. «Vi vil importere det beste av internasjonal design til Skottland og eksportere skinnende skotsk design til verden», forteller hjemmesiden oss.

De har også ambisjoner utover det å være et museum.

Ved å etablere et kommersielt senter for nyskapning og eksperimenter, skal design bli en drivkraft i forretningslivet.

SLIK SKAL DET BLI: Victoria and Albert Museum of Design Dundee blir første britiske designmuseum utenfor London. Foto: Dundee Waterfront.
OPPBEVARINGSBOKSER: Melanie Muir fra Nairn lager smykker av polymerleire. Hun former serier med bokser til oppbevaring, som «Coastal fields» inspirert av sommeren i høylandet. Foto: Jonas Haarr Friestad
DRIVER MED KERAMIKK: Thomas Hopkins-Gibson jobbet med trearbeider i mange år, før han begynte med keramikk. I dag kombinerer han dette ved å lage porselenskopper som likner fossilt treverk. Foto: Jonas Haarr Friestad
DAGSENG: Angus Ross fra Perthshire har lagd «Sleigh day bed». Kofferten og bagen er fra LAT 56, grunnlagt av Kevin Fox. Foto: Jonas Haarr Friestad
EGENDYRKET HAVRE: Kevin Gauld dyrker selv havren som han bruker til stolryggene i Orkney Chairs. Håndverkeren fra Orknøyene kombinerer gamle fletteteknikker med nytt design. Foto: Jonas Haarr Friestad
SVART OG HVITT: Kjærlighet til skandinavisk design er stikkordet for Meg Held og moren Jan Baxandall. De kaller familiebedriften The Store Hus og holder til i Glasgow. Foto: Jonas Haarr Friestad

Da Victoria og Albert kom

Dundee har hatt befatning med Victoria og Albert før. I begeistringen over at det kongelige paret besøkte byen i 1844, bygget byen monumentale Royal Arch.

Initiativet til The Victoria and Albert Museum i London ble for øvrig tatt i 1852, i kjølvannet av verdensutstillingen året før.

Det åpnet i 1857 og er i dag verdens største museum for kunsthåndverk og design.

Vi får håpe det går bedre for V&A i Dundee enn det gikk med Royal Arch.

Triumfbuen ble sprengt med dynamitt i 1964 for å gi plass til en bro over Firth of Tay. Restene ble brukt som fyllmasse.

Scott Jarvis driver et allsidig designstudio i Glasgow. Lampene har han kalt «Undulus». Foto: Jonas Haarr Friestad
Eileen Gatt fra Black Isle i det skotske høylandet lar seg inspirere av både polare strøk og små fiskelandsbyer. Hun har holdt på med sølvarbeider og smykker i mer enn 20 år. Foto: Jonas Haarr Friestad