– Please, please, ikke spis hunden min.

Rikke Bjerke (33) snakker om julaften 2016, da julen ble feiret om bord på fergen Volda for første gang. En stor spekkhugger var kommet på besøk. Den viste seg frem på aller beste vis – svømmende rett ved båten.

Men hunden Kenzo (5) sto på kaia, og Rikke var redd den lekne hunden ville hoppe utti for å leke med spekkhuggeren i det kalde vannet.

Hvalen dukker opp først rundt 00:30 i videoen, deretter 01:30

Heldigvis gikk det bra, også denne gangen. Glade Kenzo elsker alle dyr og stortrives som båtsmann på det nyåpnede hotellet, som ligger til kai en 15 minutters kjøretur fra Tromsø sentrum. Her, på Kvaløya, kan man oppleve hval og spekkhuggerfamilier både sommer og vinter. Men også rein, oter, ørn, massevis av fisk og maneter.

Han elsker livet om bord i husbåten, Berner sennenhunden Kenzo. Foto: Privat
Fra Holmlia til Kvaløya. Oslo-jenta Rikke Bjerke flyttet til Tromsø for å fullføre fysioterapeututdannelsen. Der møtte hun Espen. Foto: Bertil Valderhaug

Her bor familien Bjerke/Kaspersen, med Rikke, Espen og hunden Kenzo. Gjester tas imot jevnlig, alt fra kinesiske familier, firmaer og nederlandske guttegjenger på tur til Svalbard via Tromsø har overnattet i den ombygde fergen siden de åpnet i februar.

Sjøsyk

Det hele startet da paret var på utkikk etter et eget hus i Tromsø.

– Det var dyrt, og vi fant ikke det vi ville ha. Da spurte Espen «Vil du fortsatt bo med meg om jeg flytter inn på en båt?» «Så lenge det ikke er sjarken din, og så lenge du kan love at jeg ikke blir sjøsyk!» svarte jeg. Jeg har vært med Espen én gang på vinterfiske, og det er ingen spøk.

Velkommen om bord! Rikke ved den nedsenkbare døråpningen. Foto: Bertil Valderhaug
Før og nå. Rikke og Espen har satt frem bilder av fergen slik den har sett ut opp igjennom – opprinnelig til venstre, slik den så ut da paret kjøpte fergen til høyre. Foto: Bertil Valderhaug

Ja, det kunne Espen love. For ham var det en gammel drøm som nå var i ferd med å bli en realitet. Sammen med en kompis, Eivind, prøvde han å kjøpe en ferge allerede i 2003, der de sammen skulle drive restaurant og ha leilighet. Men de fikk ikke tilslaget på budet den gang, noe som i ettertid viste seg å være like greit. Fergen ble nemlig kondemnert like etter.

Krevende oppussing

I 2013 fikk det kreative paret tilslag på MS Volda. Pris: Rundt 400.000 kroner. De fikk fraktet den til Nord-Norge, og startet prosessen om å få ombygd den til en båt man kunne bo i.

Etter hvert kom tanken om å leie den ut som et hotell. Arkitektfirmaet Rintala Eggertson fikk jobben. Så kunne snekkerne etter en del tid sette i gang den utfordrende jobben.

Slik så fergen ut da den gikk i Molde-traktene. Ukjent datering. Foto: Fotograf Birkeland i Molde

– Det har vært mange utfordringer, og tusenvis av timer har gått med i arbeidsinnsats. Snekkerne og kjæresten min har vært ekstremt flinke til å finne gode løsninger på løpende problem, sier en tydelig stolt Rikke.

Det tok nesten et år å få tegningene klare fra arkitekten. Alt måtte stemme og sjekkes med både ingeniører og skipsingeniører.

– Men vi sitter igjen med et hjem som kostet mindre enn et hus på denne størrelsen koster, sier Rikke. Hun vil ikke ut med hva den totale prisen ble.

Vil utvide

Siden februar har de leid ut til gjester, enten ett og ett rom, eller hele båten på én gang.

Planen videre er å tilby mer enn «bare» et sted å sove. De ønsker å tilby en vertinne som kan vaske og rydde, Espen drømmer om å ta med gjestene på guidede fisketurer og -safari.

Paret ser også på muligheten til å tilby gjester middag med den matinteresserte Espen som kokk. I kjøleskapet under dekk har han allerede mange kilo entrecôte.

– Vi hadde besøk av en tidligere sjømann som faktisk hadde jobbet med nettopp denne maskinen. Og maskinrommet var det eneste rommet han kjente igjen, ler Espen Kaspersen. Foto: Bertil Valderhaug

De planlegger også jazzuci og grill utenfor det største av soverommene. Og at de får flyttet fergen lenger ut i fjorden, der den vil ligge enda mer for seg selv.

– Vi har sjekket med reiselivsbedriftene her i området. Det er etterspørsel etter overnattingsmuligheter som ligger lengre vekk fra selve bykjernen. Veldig mange av hotellene her i Tromsø ligger sentralt, påpeker Rikke.

Gjestene kommer fra alle mulig land og er i alle aldre, men Frankrike leder i «landskonkurransen». De fleste gjestene er unge voksne i alderen 25 til 35 år.

En knappenål pr. land. Paret har hatt gjester fra nesten hele verden. – Eneste som mangler er Australia og Afrika, sier Rikke stolt. Foto: Bertil Valderhaug

– Det er veldig mange som aldri har vært i Norge før. Mange har aldri sovet om bord i en båt. Vi hadde en gjest som hadde forhåndsbestilt haugevis av nordlyssafarier for å være sikker på at han fikk sett nordlys mens han var her. Men det var så mye nordlys utenfor båten vår at han bare kunne vært her, ler Rikke.

Mye av interiøret er spesiallaget, naturlig nok. Foto: Bertil Valderhaug
Paret har valgt enstavet parkett i hele hovedetasjen. Stilen karakteriserer de som skandinavisk minimalisme. Foto: Bertil Valderhaug
Ett av syv soverom. Foto: Bertil Valderhaug
Gjester kan overnatte i ulike køyer om bord, spesiallagd med innslag av Ikea. Foto: Bertil Valderhaug

Skandinavisk minimalisme

For ikke å blakke seg fullstendig, har de kjøpt mye av interiøret fra Ikea. Noe er også handlet inn brukt.

– Vi har prøvd å holde stilen vi liker, men forsøkt ikke å bli helt komplett blakke. Derfor er det mye Ikea, men med en twist. Til og med noen av plantene er kjøpt brukt.

Når interiør skal passe inn i en gammel ferge, må man naturlig nok tenke kreativt. Her er spesiallagde trapper, køyer med Ikea-skuffer og dekksluke med innebygd speil.

På badet dekkes vinduet med bregner.

– Men er det mange som ser inn her da?

– En og annen båt vil det jo være, men da tenker jeg «Da får man bare snu seg rundt, da», sier Bjerke og ler.

Paret – som møtte hverandre om bord i den såkalte «spabåten» Vulkana – håper at gjestene først og fremst vil kose seg om bord.

– Jeg ønsker at folk skal sette seg ned og kose seg med dette. Ikke løpe alle andre steder, avslutter Bjerke.

– Må skille seg ut

Annie Haver, førsteamanuensis i emosjoner og ledelse ved Norsk Hotellhøgskole, Universitetet i Stavanger, påpeker at det er stadig tøffere konkurranse i hotellbransjen.

– Selv om de fleste hotellkjedene har ulike brands, så er det kjedene tilbyr relativt likt. Så for å bli konkurransedyktig, må man fange trender, skille seg ut og helst være først med det unike. Slik fanger man oppmerksomhet hos målgruppen.

Derfor er ikke det å tilby et rom eller et konferanselokale nok.

– Man må kunne tilby noe mer, og det handler mye om følelser, sier hun og viser til hvordan Choice-sjef Petter Stordalen vektlegger arbeidet med verdier hos de ansatte i kjeden.

Hun viser også til den sterke konkurransen hotellene har fått fra Airbnb, noe som krever mer innovasjon fra de tradisjonelle hotellene.

– Det finnes en rekke kule hotellkonsept i verden. Men googler du «ti tøffeste hotellkonsepter» finner du dessverre ingen norske. En gammel ferge som bygges om til et hotell, kan være en artig idé, men ikke noe som gir meg «wow-følelsen».

Trygghet først. Foto: Bertil Valderhaug
Fin utsikt utover Kaldfjorden og Kvaløyas mange fjell, fra det som skal bli styrehuset. Foto: Bertil Valderhaug
Nordens Paris. Foto: Bertil Valderhaug

Hvor blir de gamle fergene av?

Vi har ikke klart å få en fullstendig oversikt over hva som skjer med gamle ferger etter at de er ute av drift.

– Vårt inntrykk er at ferger har en ganske høy levetid, fordi de ofte blir beholdt som reserveferger når de er tatt ut av ordinær drift. I tillegg ser vi at en del veteranferger ivaretas av entusiaster og blir brukt som flytende selskapslokaler og lignende, skriver Kari Stautland, kommunikasjonsrådgiver i Sjøfartsdirektoratet i en e-post.

Fergerederiene Boreal og Norled opplyser at det er sjelden ferger blir kondemnert. Boreal forteller at mange ferger enten selges til utlandet eller blir ombygd til servicefartøy i inn- og utland. Også Norled selger sine ferger, opplyser vise adm. i Norled, Lars Jacob Engelsen.

– Det er sjelden vi selger en ferge som er mindre enn 30 år gammel. For tiden er det knapphet på ferger i Norge, og vi har flere innleide ferger i vår portefølje, skriver Engelsen i en e-post.

I fremtiden kan yngre ferger selges, på grunn av innfasing av nye «miljøferger».

– Det viktigste for meg er at folk koser seg her, sier Rikke. Foto: Bertil Valderhaug