Tiden for at lange bonusreiser i brede seter er forbeholdt dem som reiser mest og på de dyreste billettene, er over.

Som vi har skrevet tidligere, er det for de fleste fullt mulig å reise på businessklasse til Asia eller USA for noen hundrelapper.

Løsningen ligger blant annet i å vri mest mulig av forbruket sitt over på de beste kredittkortene for bonusopptjening.

Den som ikke har bankkort med bonusopptjening, er til syvende og sist med på å betale for at andre får reise langt og nærmest gratis helt foran i flyet.

Det finnes håp

Tusenvis av nordmenn sitter med kontoer fulle av blant annet cashpoints, Eurobonus og Air France Flying blue-poeng. Samtidig har pandemien lagt en eller annen sjattering av gult eller rødt på de fleste reisemål rundt om i verden.

Så hva gjør man nå?

Flere selskaper, blant annet Norwegian, gir nå medlemmene mulighet til å forlenge poengenes levetid.

– Reiserestriksjonene har gjort det vanskelig for kundene våre å benytte seg av sine oppsparte CashPoints i 2020, og derfor har vi en gladmelding til alle med CashPoints som utløper ved utgangen av 2020: Som takk for all støtte gjennom et tøft år, tilbyr vi kundene dette gjelder å forlenge gyldigheten med seks måneder, skriver Christer Baardsen i en e-post.

Flying blue, som er tilknyttet Air France, KLM og et par andre selskaper, vil forlenge levetiden ut neste år.

Levetiden for poeng i blant andre British Airways’ Avios og Finnair Plus regnes fra den siste opptjeningen eller bruken av poeng. Finnair har forlenget poengenes levetid noe. Andre kan tenkes å komme etter.

SAS nekter å forlenge

– Utløpsfristen for poengene er ikke forlenget i løpet pandemien, og det foreligger heller ingen planer om det pr. nå, bekrefter pressesjef John Eckhoff i SAS.

Slike poeng kan sammenlignes med gjeld selskapet har til deg som kunde. Lar du poengene utløpe, er det ren gevinst for selskapet.

– Gitt situasjonen hele verden står oppe i, er det mange som har forståelse for flyselskapenes situasjon og at fordelsprogrammene ikke kan levere optimale tjenester, sier Eckhoff.

En vårtur til Trondheim med fly og hotell kan betales med bonuspoeng. Foto: Gorm Kallestad/NTB

Det finnes muligheter

Norge er åpent, inkludert Svalbard. Sjekk lokale bestemmelser før du bestiller, siden endringer kan komme på kort varsel.

Både SAS og Norwegian tilbyr fleksible flybilletter.

Cashpoints kan brukes til helt eller delvis å betale en flybillett eller tjenester knyttet til selve flyreisen. For tiden er dette blant annet forsikring, setevalg og ekstra bagasje. Billettypen du velger, avgjør hvor fleksibel den er.

Verden kommer til å åpne igjen

Vaksinen er på vei. Helseminister Bent Høie (H) antyder at store deler av befolkningen vil være vaksinert innen sommeren.

Flybilletter, uansett om de er betalt med poeng eller penger, kan som regel bestilles cirka 330 dager i forveien. Dermed er det fullt mulig å kjøpe billetter til reiser langt utover høsten 2021.

SAS’ langdistansefly frakter vanligvis passasjerer til Japan, Kina og USA. Foto: VIBEKE MONTERO

SAS har for tiden stengt muligheten for å bestille bonusbilletter med selskapets partnere i Star Alliance på nettsidene.

– Imidlertid er det gjennom SAS kundeservice mulig å ombooke eller bestille en ny Star Alliance bonusreise, uavhengig av EuroBonus-status, forteller Eckhoff.

Muligheter for bonusbilletter finnes hos blant andre Turkish Airways, All Nippon, Lufthansa, Thai Airways og United.

– Dette er en ettertraktet tjeneste, og vi vurderer kontinuerlig muligheten for å åpne online-bookingen igjen, uten at jeg kan si når det skjer, legger han til.

Men vaksine eller ei: Det gjenstår å se når smittevernet lempes på.

Alle vanlige Eurobonus-billetter er som nevnt svært fleksible, i tilfelle reisen må endres eller droppes. Og Cashpoints kan brukes til å kjøpe fleksible Norwegian-billetter. Sånn sett er poengene gode å ha nå når fremtidens reisemuligheter er i det blå.

Det holder å bestille billetten før poengene går ut på dato. Poengene kan brukes på en reise etter utløpsdatoen. Men det er ikke mulig å gjøre endringer eller få poengene refundert etter at de er utløpt.

Det kan tenkes at verden åpner opp igjen neste år. Eurobonus-medlemmer kan booke reiser (blant annet Bali) med SAS-partnere som Turkish og Thai Airways. Det samme gjelder KLM, om man har Flying blue-poeng. Foto: Lise Mari Stang-Jacobsen

Vanlige Eurobonus-billetter kan avbestilles inntil 24 timer før avreise. Både avgifter og poeng refunderes uten at det koster deg noen ting.

Flying blue (KLM og Air France) gir for tiden full fleksibilitet for alle bonusreiser ut mars 2021.

Kjøper du SAS- eller Widerøe-billetter hvor du betaler delvis med poeng, vil billettypen du velger avgjøre om den kan endres og refunderes.

Aruba i Karibien er tilgjengelig for medlemmer i bl.a. KLM og Air Frances bonusprogram. Foto: Shutterstock/NTB scanpix

Hva annet enn å fly?

Mens Cashpoints er forbeholdt flyreiser, finnes det langt flere muligheter til å få glede av Eurobonus.

Likevel vil all bruk av poeng gi deg mer glede enn å la dem gå ut på dato. En rekke hoteller godtar SAS-poeng som betaling.

– Du kan også kjøpe noe i Eurobonus-shopen, opplyser Eckhoff.

Der selges alt fra kosmetikk og godteri til hageredskaper og gavekort til alle mulige steder. I tillegg er det mulig å donere poengene til veldedige organisasjoner.

Men vær obs på at verdien du får av hvert enkelt poeng, varierer svært mye ut fra hvordan det brukes.

Å kjøpe en innenriks flybillett (tur-retur) for poeng koster 10.000 poeng. Tilsvarende flybillett koster gjerne 1000–2000 kroner. Dermed vil ett poeng være verdt cirka 10–20 øre.

Samtidig vil et gavekort på 1000 kroner hos en av Eurobonus-shoppens partnere, koste 30.000 poeng. Det gir en verdi pr. poeng på bare 3,33 øre.