Hyperloop. Ordet ramlet ut av Elon Musks munn under et intervju i 2012. Uttrykket høres ut som noe fra Star Wars, men konseptet er lett å forstå:

  1. Bygg et rør fra A til Å.

  2. Fjern så mye luft du kan fra røret.

  3. Sett inn en kapsel på magnetskinner.

  4. Simsalabim, og du har et «tog» som går i opptil 1200 kilometer i timen.

Dessverre er det noe vanskeligere å sette ideen ut i livet. Men det er stadig fremgang. Nå har Virgin Hyperloop, en del av Sir Richard Bransons konglomerat, gjennomført første test med passasjerer om bord.

Sikkerhet er en utfordring

En halvtimes kjøretur fra Las Vegas ligger Virgins testrør, eller Devloop, som de kaller det. Josh Geigel og Sara Luchian ble de første til å stige om bord i kapselen som beveger seg i det 500 meter lange røret. De er henholdsvis teknologisjef og direktør for passasjeropplevelser i Virgin Hyperloop.

Under testen nådde kapselen 172 kilometer i timen.

Kritikere har påpekt flere utfordringer hyperloop må overkomme. Rørene må være sterke nok til å motstå kraften fra vakuumet. Og i tilfelle det skjer et uhell, må man ha løsninger for å fylle rørene med luft igjen. Slik at man kan evakuere.

Denne testen beviser at Hyperloop er trygt, hevder Geigel.

Virgin er ikke de eneste som jobber med å utvikle hyperloop. HyperloopTT, TransPod og Hardt Hyperloop representerer noe av konkurransen.

Norge følger med

Både Jernbanedirektoratet og Norske tog følger med utviklingen av hyperloop. Faktisk finnes det norske aktører som utvikler en hyperloop-løsning.

– Vi støtter blant annet Shift Hyperloop, som er grunnlagt i Trondheim av studenter fra NTNU, sier Svein Horrisland, kommunikasjonssjef i Jernbanedirektoratet.

Han påpeker samtidig at det fortsatt vil ta lang tid før hyperloop er et reelt alternativ for transport.

– Som «tognerder» følger vi selvsagt interessert og entusiastisk med all utvikling på jernbanefeltet, sier Øystein Risan, administrerende direktør i Norske tog.

Han forteller at de i prinsippet kan skaffe kapsler til hyperloop om norske myndigheter bestemmer seg for å bygge infrastrukturen.

Skal bygge første kapsel i løpet av våren

Shift Hyperloop er en teknisk studentorganisasjon ved NTNU. De har nå i underkant av 80 medlemmer.

– Vi har holdt på siden februar 2019, så vi er snart to år, sier Martin Røise, daglig leder i organisasjonen.

Han forteller at de vil bygge sin første kapsel, eller pod, i løpet av våren. De er nå i slutten av designfasen og skal gå over i test- og produksjonsfase etter jul.

– Målet vårt er å bli den første helmagnetiske kapselen blant studentlagene og få en god plassering i SpaceX’ hyperloop pod-konkurranse, forteller Røise.

Slik skal Shift Hyperloops kapsel se ut. Foto: Shift Hyperloop

SpaceX arrangerer konkurransen én gang i året. Der konkurrerer studenter om å bygge den beste prototypen. Målet er å bevise at konseptet kan gjennomføres i praksis.

Shift Hyperloop skal også delta i European Hyperloop Week i Spania til sommeren.

De har ambisjoner om å finne ut hvordan en fullskala implementering av hyperloop kan se ut i Norge.

– Konseptgruppen vår ser på pod-design, rute- og stasjonsplanlegging, sier Røise og legger til at de jobber med Oslo som utgangspunkt med ruter til Stavanger, Bergen og Trondheim.

– Videre har vi som mål å bygge den første testbanen for hyperloop i Skandinavia, sier Røise.

Her kan du se Virgin Hyperloops test: