Sist oppdatert:

Hyperloop. Ordet ramlet ut av Elon Musks munn under et intervju i 2012. Uttrykket høres ut som noe fra Star Wars, men konseptet er lett å forstå:

  1. Bygg et rør fra A til Å.

  2. Fjern så mye luft du kan fra røret.

  3. Sett inn en kapsel på magnetskinner.

  4. Simsalabim, og du har et «tog» som går i opptil 1200 kilometer i timen.

Dessverre er det noe vanskeligere å sette ideen ut i livet. Men det er stadig fremgang. Nå har Virgin Hyperloop, en del av Sir Richard Bransons konglomerat, gjennomført første test med passasjerer om bord.

XP-2-kapselen er også kjent som Pegasus. Foto: VIRGIN HYPERLOOP / X80001 / Reuters
Pegasus har plass til to personer, men målet er at kapslene skal romme flere. Foto: VIRGIN HYPERLOOP / X80001 / Reuters
Foto: VIRGIN HYPERLOOP / X80001 / Reuters

Sikkerhet er en utfordring

En halvtimes kjøretur fra Las Vegas ligger Virgins testrør, eller Devloop, som de kaller det. Josh Geigel og Sara Luchian ble de første til å stige om bord i kapselen som beveger seg i det 500 meter lange røret. De er henholdsvis teknologisjef og direktør for passasjeropplevelser i Virgin Hyperloop.

Under testen nådde kapselen 172 kilometer i timen.

Kritikere har påpekt flere utfordringer hyperloop må overkomme. Rørene må være sterke nok til å motstå kraften fra vakuumet. Og i tilfelle det skjer et uhell, må man ha løsninger for å fylle rørene med luft igjen. Slik at man kan evakuere.

Denne testen beviser at Hyperloop er trygt, hevder Geigel.

Virgin er ikke de eneste som jobber med å utvikle hyperloop. HyperloopTT, TransPod og Hardt Hyperloop representerer noe av konkurransen.

Testen ble fanget av flere kameraer på anlegget. Foto: VIRGIN HYPERLOOP / X80001 / Reuters
Foto: VIRGIN HYPERLOOP / X80001 / Reuters
Foto: VIRGIN HYPERLOOP / X80001 / Reuters

Norge følger med

Både Jernbanedirektoratet og Norske tog følger med utviklingen av hyperloop. Faktisk finnes det norske aktører som utvikler en hyperloop-løsning.

– Vi støtter blant annet Shift Hyperloop, som er grunnlagt i Trondheim av studenter fra NTNU, sier Svein Horrisland, kommunikasjonssjef i Jernbanedirektoratet.

Han påpeker samtidig at det fortsatt vil ta lang tid før hyperloop er et reelt alternativ for transport.

– Som «tognerder» følger vi selvsagt interessert og entusiastisk med all utvikling på jernbanefeltet, sier Øystein Risan, administrerende direktør i Norske tog.

Han forteller at de i prinsippet kan skaffe kapsler til hyperloop om norske myndigheter bestemmer seg for å bygge infrastrukturen.

Slik mener Virgin Hyperloop at en fremtidig hyperloop-stasjon kan se ut. Foto: Plompmozes/Hardt Hyperloop / X04130 / Reuters
Foto: VIRGIN HYPERLOOP / X80001 / Reuters

Skal bygge første kapsel i løpet av våren

Shift Hyperloop er en teknisk studentorganisasjon ved NTNU. De har nå i underkant av 80 medlemmer.

– Vi har holdt på siden februar 2019, så vi er snart to år, sier Martin Røise, daglig leder i organisasjonen.

Han forteller at de vil bygge sin første kapsel, eller pod, i løpet av våren. De er nå i slutten av designfasen og skal gå over i test- og produksjonsfase etter jul.

– Målet vårt er å bli den første helmagnetiske kapselen blant studentlagene og få en god plassering i SpaceX’ hyperloop pod-konkurranse, forteller Røise.

Slik skal Shift Hyperloops kapsel se ut. Foto: Shift Hyperloop

SpaceX arrangerer konkurransen én gang i året. Der konkurrerer studenter om å bygge den beste prototypen. Målet er å bevise at konseptet kan gjennomføres i praksis.

Shift Hyperloop skal også delta i European Hyperloop Week i Spania til sommeren.

De har ambisjoner om å finne ut hvordan en fullskala implementering av hyperloop kan se ut i Norge.

– Konseptgruppen vår ser på pod-design, rute- og stasjonsplanlegging, sier Røise og legger til at de jobber med Oslo som utgangspunkt med ruter til Stavanger, Bergen og Trondheim.

– Videre har vi som mål å bygge den første testbanen for hyperloop i Skandinavia, sier Røise.

Her kan du se Virgin Hyperloops test:

Publisert: Sist oppdatert: