Andreas Fliflet var nylig i Oslo med jobben og ville helst ta nattoget hjem til Bergen, men det var ingen ledig sovekupé igjen. Toget kan likevel ha kjørt med tomme senger til Vestlandet.

Hver sovekupé har nemlig to senger. Selv om man reiser alene, må man betale for begge sengene. Tidligere kunne man betale for kun én seng. Den muligheten er fjernet. Når man nå kjøper billett, har man ikke mulighet til å velge å dele kupeen med andre.

– Det er ugreit. For det første har ikke alle råd til å betale 950 kroner ekstra for en sovekupé. For det andre er det mange som ikke får plass, som ellers ville reist med tog, sier Fliflet.

Andreas Fliflet er med i Facebook-gruppen «Dele kupé på NSB». Under slagordet «Vi gjør kollektiv transport litt mer kollektivt» brukes gruppen av reisende som vil fylle opp sovekupeen sin eller som er på jakt etter en seng på et nattog.

Fliflet mener Vy burde ta grep:

– Det er en dårlig ressursutnyttelse. Og det gjør det vanskelig for folk som prøver å reise så miljøvennlig som mulig. Jeg merker at jeg er for gammel til å sitte oppe hele natten og så gå på jobb. Så nå måtte jeg bite i det sure eplet og ta flyet hjem, sier han frustrert.

Burde være enkelt å løse

Etterspørselen etter sovevogner har vært et hett tema den siste tiden. Sykepleier Gro Lillebø har noe av æren for det. I et innlegg på Facebook etterlyste hun flere sovevogner på togene til Vy. Svaret hun fikk, tok av på sosiale medier.

Det er trist at sovevognene som allerede finnes, ikke utnyttes til det fulle, mener hun.

– Det burde være veldig enkelt å få laget en knapp der man kan krysse av for at man ønsker å dele kupé. Da kan de som ønsker det, betale litt mindre, samtidig som Vy får fylt opp flere sengeplasser. Man skulle tro det både er effektivt og økonomisk, skriver hun i en SMS.

Vy vil ikke tilrettelegge for deling

Dagens system ble laget for å hindre at nattogene ble nedlagt, forteller pressesjef i Vy, Åge-Christoffer Lundeby.

I 2003 kostet nemlig en køye 125 kroner per natt, og nattogene gikk 102 millioner i underskudd.

Det kostet rett og slett mer å re opp sengene, enn man tjente inn på kupeen.

For å redde tjenesten tok man et prinsipielt valg: Å selge kupeene på samme måte som hotell selger rommene sine. Så kan man velge selv, om man vil dele eller ikke.

– Det er litt som om man velger å samkjøre med naboen til jobb, sier Lundeby.

Sovekupeene er populære: På Bergensbanen, Sørlandsbanen og Nordlandsbanen er belegget mellom 75–80 prosent, på Dovrebanen mellom 90–95 prosent. Men i gjennomsnitt går litt over halvparten av sovekupeene med én tom seng, ifølge Vy.

– Hvorfor gjør dere det ikke mulig for folk å kunne velge å dele med andre reisende når de kjøper billetten?

– Etterspørselen har vært så høy at vi har ikke hatt et ønske om å utvikle noe annet tilbud enn det som er, sier Lundeby.

– Utnytter dere alle sengeplassene godt nok da?

– Det er utnyttet maksimalt, all den tid det er solgt. Vi vet ikke om det er én eller to personer som sover, men den er solgt. Man velger selv om man vil dele eller ikke.

Åge-Christoffer Lundeby er pressesjef i Vy. Bildet er fra forhandlingene under togstreiken i 2016. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Nattog på anbud

Alle sovestrekninger i Norge ligger for tiden ute til anbud. Hva Vy har lagt inn i disse, ønsker han ikke å kommentere.

– Men vi ser på alle muligheter, og så legger vi inn det vi ønsker.

Hvem som skal betjene strekningene Dovre- og Nordlandsbanen vil bli bestemt i juni. Om tilbudet vil se annerledes ut, gjenstår å se.