Alle snakker om avbestillingsforsikring. Til og med statsminister Erna Solberg understreket viktigheten av det da nye koronaråd kom i januar. Men hva betyr det egentlig? Vi har snakket med Forbrukerrådet og bransjen som forklarer.

I utgangspunktet fraråder Forbrukerrådet bestilling av reiser i både inn- og utland nå.

– Om du ønsker å bestille, bør du i så fall kjøpe reiser som kan endres eller avbestilles kostnadsfritt, sier Pia Cecilie Høst. Hun er leder for Forbrukerdialog i Forbrukerrådet.

Det er noen ting du må ha i bakhodet hvis du bestiller reisen nå.

– Sjekk hva forsikringen dekker og hvilke endrings – og avbestillingsmuligheter som finnes. Blir for eksempel flyreisen kansellert, får du jo alle pengene tilbake. Det samme om hotellet er stengt, sier Høst.

Leder for Forbrukerdialog, Pia Cecilie Høst, i Forbrukerrådet sier hvis du vil bestille reisen nå, så er det viktig at du vet hva reiseforsikringen din allerede dekker. Foto: Forbrukerrådet

Sjekk om forsikringene overlapper hverandre

I det siste har reiseselskapene Tui, Ving og Apollo opplevd at solhungrige nordmenn bestiller pakkereiser. De reklamerer også med gode avbestillingsmuligheter. Men:

– Avbestillingsdekningen i tilleggsforsikringene som tilbys fra pakkereiseselskapene, kan til en viss grad overlappe både vanlige reiseforsikringer og rettighetene du har i Pakkereiseloven, sier Høst.

Tilleggsdekningen gir forbrukeren en mulighet til å avbestille kostnadsfritt dersom vedkommende ikke ønsker reise. Det gjelder innenfor gitte frister og på visse vilkår.

– Den fleksibiliteten kan være kjærkommen for noen. En slik forsikring koster ofte noen hundrelapper ekstra. Hvis den er «gratis», betaler du antagelig for den gjennom mer kostbare reiser. Utover det må forbrukere som vurderer å tegne en tilleggsdekning, sjekke om dette er noe de faktisk trenger. Det er jo bortkastede penger å kjøpe forsikringer som overlapper hverandre eller som du ikke trenger, understreker Høst.

– Ønsker å møte reisende med trygghet

Ving varslet nye avbestillingsvilkår for pakkereiser denne uken. De gir reisende mulighet til å avbestille charterreisen frem til 30 dager før med avreiser til og med 15. juni. Etter det opererer de med 60 dagers frist.

– Men er denne tilleggsdekningen egentlig nødvendig?

– Ja, vi mener det. Dette handler om helt annen sikkerhet og trygghet enn en noen gang har hatt. Det er fordi du kan velge å booke om reisen eller avbestille inntil 30 dager før du skal reise. Og du er garantert pengene tilbake innen syv dager. Det er gunstigere enn Pakkereiseloven og gir dessuten kundene en større valgfrihet, sier Marie-Anne Zachrisson. Hun er country manager i Ving.

– Normalt sett koster denne tilleggsforsikringen penger, men nå er den gratis, understreker hun.

Reiseselskapene opplever at Spania og Hellas ligger øverst for nordmenns ønskeliste til sommeren. Flere har bestilt reiser i skoleferien. Foto: Geir Salvesen

Zachrisson forklarer at Pakkereiseloven alltid ligger i bunnen hos dem. Og de følger alltid UDs reiseråd. Det betyr blant annet at om et land blir rødmerket når du skal reise, så avbestilles turen og du er sikret pengene tilbake uansett.

De opplever at flere har bestilt reiser fra skoleferien og utover sommeren. Og det er Spania og Hellas som er favorittene.

– Mallorca, Kreta og Rhodos ligger på topp hos oss, sier Zachrisson.

Hotellnettsider med gode ordninger

Hos Booking.com og Hotels.com finnes det alltid hoteller med romslige avbestillingsordninger.

– Dersom du er ditt eget reisebyrå, anbefaler vi at du velger et hotell som har gratis avbestilling. Da er du trygg hvis reisen ikke blir noe av, sier Høst.

Da pandemien brøt ut, opprettet disse plattformene gunstigere ordninger for avbestilling enn vanlig. Men disse reglene har begrenset verdi for forbrukere som ønsker å bestille reisen nå.

– For booking.com gjelder eksempelvis den utvidede avbestillingsdekningen opphold der bestillingen er gjennomført før 6. april i fjor. Hvis du bestiller nå, bør du absolutt velge et hotell som har gratis avbestilling. De finnes det mange av på slike plattformer.

Ett tips for dem som ønsker å bestille er å benytte kredittkort.

– Da er du sikret om selskapet skulle gå konkurs eller du ikke får tilbake pengene ved kansellering slik vi har sett under korona nå med både Norwegian og SAS. Dette kalles kortreklamasjon og du sender kravet til din bankforbindelse, ser Høst.

– Ikke reis hvis det er «rødt»

Europeiske Reiseforsikring advarer folk om å reise utenlands hvis nivået er rødt. Da er ikke lenger forsikringen gyldig.

– Kjøper man en reise når det er rødt i myndighetenes reisekart og det fortsatt er rødt lys ved avreise, får man ikke dekket avbestillingskostnader. Man får heller ikke gyldig forsikring på reisen hvis man trosser dette reiserådet og drar. Norske myndigheter garanterer heller ikke konsulær bistand hvis noe skulle skje, sier Andreas Bibow Handeland. Han er kommunikasjonssjef i Europeiske Reiseforsikring, som er en del av If.

Flere tar kontakt med forsikringsselskapene for å sjekke hva som gjelder for reiser til sommeren. – Det har riktignok bremset opp etter at regjeringen innførte strengere tiltak her hjemme, men likevel er det mange som nå planlegger ulike feriescenarioer. Da er det greit å ta visse forholdsregler, sier kommunikasjonssjef Andreas B. Handeland i Europeiske Reiseforsikring. Foto: Killian Munch/If

Mer koronatilpasset bransje

I år er reisebransjen langt mer forberedt enn den var i fjor da pandemien rammet.

– Vi er glade for at seriøse aktører har koronatilpasset vilkårene sine, sier Astrid Bergmål. Hun er leder for Virke Reiseliv.

Hun mener at nordmenn som ønsker å se frem til sommeren ikke skal være redde for å bestille reise hos sikre reiseselskaper. I deres reiselivsundersøkelse kom det frem at gode muligheter til avbestilling er avgjørende for å bestille utenlandsreisen i år. Hele 60 prosent mente det.

Bergmål sier det er noen ting du bør tenke på før du bestiller:

– Velg charter eller annen pakkereise. Vil du pakke selv, så se etter aktører som tilbyr såkalte trygghetspakker med gode avbestilling- eller ombookingsmuligheter. Flere hoteller har gratis avbestilling opptil 24 timer før. Og sjekk vilkårene i reiseforsikringen din.