Denne saken ble først publisert i Adresseavisen i 2016.

I den runde røde boksen til Berthas bakerier ligger pepperkakemennene Bertil blid og fornøyd selv om de mangler venstrebeinet.

– Da vi overtok Berthas bakerier, overtok vi også sortimentet. Vi synes pepperkakene smakte veldig godt og at det var litt artig med denne formen. Derfor beholdt vi produktet, forklarer administrerende direktør Lars Mølbach i Baxt AS.

I jungelen av pepperkaker, holder Bertil fremdeles stand. Foto: camilla kilnes

– Signatur

Larvik-firmaet kjøpte opp Berthas bakerier som har produksjonslokale på Fall i Innlandet i 2014.

Men noen god forklaring på hvorfor Bertil mangler det ene beinet, det har ikke Mølbach.

- Jeg tror ideen var at man skulle la folk tro at dette var en pepperkake som var så god at bakeren brøt av ene beinet, beholdt det for seg selv og så sendte den amputerte pepperkaken videre. Nå har det blitt en slags signatur på vår pepperkake, sier han.

Det er ingen tvil om at dette er et tema som går igjen i adventstiden. Mølbach får en del henvendelser fra journalister, men også privatpersoner som har hatt heftige diskusjoner rundt pepperkakeboksen.

– Det kommer e-poster og sms-er, og de kommer gjerne et stykke ut på kvelden. Vi synes det er hyggelig at produktet vårt diskuteres og vi bidrar gjerne til gode samtaler i de tusen hjem, sier han.

Bertil og hans manglende bein er nok et samtaletema i tida før jul.

– Ingen planer om å bytte

Mølbach ser helst at folk også diskuterer den gode smaken som han mener pepperkaken innehar.

– For oss er det bonus hvis folk husker at den gode pepperkaken de smakte på var den uten venstrebein. Da blir den enklere å finne igjen, sier han.

Det foreligger med andre ord ingen planer om å bytte ut den spesielle pepperkakeformen.

– Formen er plassert i «safen». Den er i alle fall lagt vekk, humrer Mølbach.

- Reklamebyrå kan stå bak

Mølbach understreker at det ikke er et samarbeid med verken Handikapforbundet eller noe annet formål som er årsaken til at Bertil mangler et bein.

– Jeg tror det var et reklamebyrå som hadde ideen, men det ble kjøpt opp, og jeg har ikke klart å spore opp denne kreative personen, forteller Mølbach.

Adresseavisen gikk videre med saken, og fant ut at Spilberg reklame ble kjøpt opp av Involve-gruppen i 2013. Der er det kun kreativ leder Celine Sagenes som er igjen av de opprinnelige ansatte i Spilberg.

Fødselen av Bertil

Hun kaster lys over mysteriet.

– Kunden, altså Berthas bakerier, hadde et stort ønske om at man skulle gjøre noe spesielt med den tradisjonelle julebaksten, pepperkaker, sier hun.

I en kreativ prosess og trolig inspirert av et engelsk eventyr hvor en pepperkakemann blir spist av en rev, kom man til slutt frem til figuren Bertil.

– Vi skulle henvende oss til barnefamilier. Tanken var at Bertil skulle være så fristende at man ikke klarte å dy seg og at man tok en bit. Det var noen i Spilberg som hadde den opprinnelige ideen om en pepperkakemann uten venstrebein, forteller Sagenes.

Bertil ble født julen 2009.

– Fantastisk at man har klart å utvikle et sånt produkt i den mengden av utvalg. At han overlever strenge smakstester fra år til år, er også artig å se. Vi ønsker ham alt godt i fremtiden også, sier hun.