Fredag ettermiddag var en gruppe på 28 syklister involvert i en alvorlig massevelt på Beitstadsundbrua. Åtte personer endte opp innlagt på sykehus, blant annet som følge av bruddskader i rygg, nakke, ribbein og fingre.

Trøndelag fylkeskommune har allerede lovet å iverksette flere tiltak som skal ivareta sikkerheten til syklister som krysser brua. Mandag melder de at de ønsker å donere penger til Barnekreftforeningen, som var det veldedige formålet de involverte syklistene hadde syklet helt fra Svolvær til inntekt for.

– Vi ønsker å støtte denne aksjonen, selv om det selvsagt ikke veier opp for de skader og ulemper som flere syklister pådro seg ved denne ulykken, skriver Trøndelag fylkeskommune, ved Jo Bernt Brønstad, seksjonsleder Investering og fornying og Eva Solvi, fylkesdirektør for Veg.

Syklistene er en del av Team Rynkeby, verdens største veldedighetsprosjekt på to hjul. Siden 2014 har de samlet inn over 50 millioner kroner til Barnekreftforeningen. De avsluttet norgesturneen i Trondheim lørdag, men for noen av dem ble det altså bråstopp ved Beitstadsundbrua.

Det skjedde etter at flere syklister gikk i bakken da noen av dem som lå foran i feltet kilte fast dekkene i rillene ved brua. Det er heller ikke første gang noe slikt har skjedd.

– Det har vært en lignende hendelse tidligere hvor en syklist gjorde det samme og skadet seg, skriver fylkeskommunen.

Ikke første gang syklister skader seg på brua

På bakgrunn av dette har det blitt rettet kritikk mot vegeieren, som også fikk krass kritikk fra en av de som syklet som en del av Team Rynkeby-laget.

– Det har gått så fint og så møter vi denne trafikkfella på brua her. Den er jo livsfarlig. Det er tåpelig å lage en overgang som gjør at dekket til en racingsykkel kan gå ned i sporet, mente Einar Botnmark, som selv klarte å svinge unna da han så flere kamerater gå i bakken foran seg.

– Det er et under at ikke flere ble alvorlig skadd. Vi har med egen lege og lokaliserte fort hvem som måtte prioriteres med tanke på helsehjelp, sa han.

Kjenner seg ikke igjen i kritikken

Fylkeskommunen beklager hendelsen, men gir uttrykk for at de ikke er enig i en del av kritikken som er blitt rettet mot dem.

«I flere oppslag ser vi at Trøndelag fylkeskommune beskyldes for ikke å lage gode løsninger for syklister. Vi kjenner oss ikke igjen i denne kritikken. Vi bruker nasjonale retningslinjer på nye sykkelanlegg og samarbeider med kommuner for å finne lokale tilpasninger. I Trondheim er vi med i Miljøpakken hvor det er felles standarder for sykkelanlegg. Utfordringen er at sykkelanlegg skal ivareta mange hensyn og trafikantgrupper som har ulike behov og ønsker. Trøndelag fylkeskommune jobber hardt for å bidra til en sikker sykkeltilrettelegging.», skriver Brønstad og Solvi.

Fylkeskommunen skriver at de ville ha innført tiltak i forkant dersom det dreide seg om et organisert konkurranseritt.

– I ulykken på fredag var det et helt sykkelfelt som kom syklende, men det var ikke et organisert ritt. Ved organiserte sykkelritt skal det søkes om tillatelse til vegmyndighetene og det er avtalt hvilke ruter som skal sykles og hvilke ekstra tiltak som må iverksettes. Hadde dette vært et varslet ritt ville dette stedet kunne vært sikret, men dette var ikke konkurranseritt og dermed ikke varslet eller søkt om.