I år er det totalt krise – «Valentine's» falt på morsdagen. Og er det uromantisk å bare servere fastelavensboller?

De skal ha for at de evner å tvinge meg til handling, butikkeierne.

Illustrasjon: Odd Klaudiussen

– Skal du i kirka i dag?

– Nei, jeg tror ikke på Gud

Dette ville fungert som en helt legitim grunn for ikke å delta ved en religiøs tilstelning. Da jeg imidlertid prøvde meg med lignende logikk med henhold til søndagens store markeringer, ble jeg møtt med hakeslepp.

– Hva har du tenkt til å stelle i stand på søndag?, spurte ei på jobben

– Jeg tror verken på morsdagen eller valentindagen, så jeg gjør ingenting.

– Men tror du ikke på kjærligheten?

– Øh, vel ...

De skal ha for at de evner å tvinge meg til handling, butikkeierne. Opp gjennom årene har de innført stadig nye dager for å minne meg på om at jeg har handlet for lite.

Først kom morsdagen, og da det ble for stusslig, dukket farsdagen opp. Men vi trengte noen amerikanske importer for å få fart på høsten. I tillegg til Black Friday, kom Halloween, som en påminnelse om å kjøpe godteri og skrekkeffekter.

I februar fikk vi også «Valentines Day», slik at parforholdet blir ivaretatt. Det holder liksom ikke med et kjærlig klaps på baken lenger. Forventningene i dag er at man minimum varter opp med blomster og konfekt – gjerne et måltid på en bedre restaurant. En diamantring er heller ikke å forakte.

For ikke å glemme de mange som ikke er i forhold, har man i Asia startet «Singles Day». Denne ble raskt årets beste shoppedag i Østen. Kanskje ikke så rart – det er ingen man unner så mye godt, som en selv. Bare vent, denne suksessen kommer snart hit også.

Man har også fått etablert «Cyber Monday», for alle dem som gikk glipp av tilbudene på Black Friday. I tillegg kjørte de fleste «Black Week» i år, for liksom å vise at man mener alvor. Også må man for Guds skyld ikke glemme å kjøpe noe til navnedagen. En anledning for alt, som man sier.

Lokalt har man også vært oppfinnsomme. Trondheim har siden 80-tallet hatt «Toilldag», som er akkurat det samme som Black Friday, bare at kassadama avslutter setningene med «sjø». Fauske har en lignende dag som kalles «Fjottprisa».

Har det rett og slett blitt for mange slike shoppedager? Svaret fra meg blir et rungende nei. Absolutt ikke! Selv der dagen ikke har som funksjon at den skal hylle noen. Black Friday er jo et lyspunkt i mørketida, det vet jo alle. Den fungerer som et slags femte lys på adventsstaken – noe man ser med håp frem mot hvert år. Det er bare å finne frem kredittkortet. En gang skal vi alle dø.

Et helt telemark-sett, med ski, sko, bindinger og staver, er nemlig tilgjengelig for 2.000 kroner, hundre kroner billigere enn den telemarkpakken du kjøpte i fjor, som fortsatt ligger uåpnet på kvisten. Er jo kjekt å ha i reserve til en fremtidig regnværsdag.

Det er halv pris på riskoker. Pannekakejern går for slikk og ingen ting. Tenk deg så deilig – å slippe å snu pannekakene.

Selv om fastelaven i år faller på samme dag, må man ikke tro at det holder med fastelavensboller på morsdag og valentinerdagen. Dersom du trodde at «fasteleven» var et ord for sytinga om at man er sulten under fasten, tro om igjen. Hvis kremfylte boller er det eneste du kommer opp med denne søndagen, må du forberede deg på kanossagang til godt over påske.

– Se den flotte solnedgangen.

– Den rødfargen der skyldes forurensning.

Man føler seg omtrent like mye som lyseslukker hvis man antyder at etableringen av morsdag og valentinerdagen var ene og alene motivert av penger. Dine penger.

Jeg pleier som fast takst å poste «Gratulerer med kvinnedagen» på Facebook på morsdagen, og motsatt. Dette, selv om jeg vet at slikt irriterer. Ikke bare er det ikke spesielt morsomt, men det latterliggjør på mange måter begge dagene. Og strengt tatt er det bare morsdagen jeg har noe imot. Grunnen er enkel: det var en dag handelsstanden fant på for at vi skulle handle mer.

Jada, morsdagen har en slags opprinnelse, hvis man leter godt etter, men dagen var totalt glemt, inntil et lyst hode i en markedsavdeling kom på at «vi lager en dag for å hylle mor». Ingen er da så hjerteløs at de ikke vil være med på dette. Bortsett fra meg, da, som har avslørt bløffen. Og pønkeren i meg kommer til uttrykk i denne ikke spesielt morsomme setningen for å rakke ned på høytideligheten til denne næringslivsoppfinnelsen.

Bare for å ha det loggført, så er jeg absolutt glad i min mor, og vil henne alt godt. Men å gi etter for dette lureriet – nei, det vil jeg ikke være med på.

En slik bastant holdning slipper man kanskje unna med når det gjelder morsdagen. Å droppe «valentinerdagen», er derimot jevngodt med skilsmisse. Dette til tross for at også denne amerikanske importen bare plutselig dukket opp som en følelsesmessig utpresning fra butikkene for at du skal svi av penger.

Jeg har bare måttet kaste inn håndkleet. «If you can't beat them, join them», liksom. I stedet for å kjempe mot denne tvangskommersialiseringen gjennom å innføre dager, har jeg tenkt til å heller bidra til at det kommer flere slike. Jeg har derfor noen forslag til flere jubeldager for handelsstanden:

• Selv om du allerede hamstrer gaver til dine nærmeste i forbindelse med navnedagen deres, tror jeg konseptet er modent for utviding. Foreslår derfor at man innfører «mellomnavnedager». En annen spennende variant kan være «guttenavn på K-dagen», en dag Ktig ser veldig frem til.

• Ettersom farsdag og morsdag er slike hylende suksesser, burde de se til andre vellykkede navneetableringer for inspirasjon. Særlig påsken og julen har vist vei. På samme måte burde man innføre «lille farsdag», «første farsdags dag» og «andre farsdagsdag».

• Sommeren er en periode som er sørgelig forbigått på shoppefronten. Det har sammenheng med at mange er på ferie, og da gjerne i Syden. Slikt burde ikke stoppe oss. Vi bare innfører «Syden og snydens-dagen» - en slags «Oktoberfest» hvor lederhosen er byttet ut med speedo. Et annet mulig navn på høytideligheten kan være «Blakk & Drekker».

• Det må også være ergerlig for de mange som tilfeldigvis er opptatt med annet både «Black Friday» og «Cyber Monday». For å hjelpe disse, burde «Lysegrå Lørdag» etableres som et tilbud.

Det fins alltid en anledning å shoppe til - der gjelder bare å være kreativ. Handle må vi jo uansett.

Uansett, ha en fin valentinerdag, dere. Og morsdag. Og fastelaven