Amfi Steinkjer hadde den tredje største omsetningen i 2020. Foto: LEIF ARNE HOLME

Se oversikten:

Lokalsentrene er vinnerne i 2020 – Amfi Steinkjer tredje best i fylket

Nærsentrene kan smile, mens senterlederen ved Trondheim Torg beskriver 2020 som «til å gråte av».

23 prosent vekst på Valentinlyst senter og 18 prosent økning på Byåsen Butikksenter. Senterlederen for begge nærsentrene, Turid Botnan, kan smile fra øre til øre.

– Koronaen har nok ført til at folk handler mer lokalt. Dagligvarebutikkene ved begge sentrene er selvfølgelig de store dragerne. På Valentinlyst senter har vi jo i tillegg Vinmonopolet, sier Botnan.

Valentinlystsenteret ble vekstvinner blant trønderske kjøpesenter i 2020. Foto: HÅVARD HAUGSETH JENSEN

LES OGSÅ: I Trøndelag har særlig tre pol hatt enorm vekst – og det er ikke i Trondheim

Se oversikt over omsetningen for de trønderske kjøpesentrene nederst i saken.

Godt år for lokalsentrene

I 2020 har dagligvare og polutsalg har vært viktigere for totalomsetningen ved kjøpesentrene enn noen gang før. For Valentinlyst senter har to dagligvarebutikker, i tillegg til et stort Vinmonopolet og relativt liten andel tekstil, gitt en prosentvekst ingen andre mellomstore eller store trønderske kjøpesenter kan måle seg med.

Lokalsentrene er jevnt over «vinnerne» i vår oversikt over omsetningen ved de 23 største sentrene i Trøndelag: Melhustorget, Hellsenteret, Tillertorget og Amfi Oti og Domus kjøpesenter på Røros hadde alle over ti prosent vekst i 2020.

Oppskriften på gode tall for kjøpesentrene som helhet, er like enkel som bakgrunnen er sammensatt: Senter med stor andel av totalomsetningen fra dagligvare og/eller polutsalg har gjort det godt. Og for det vi ikke kan sitte i sofaen å shoppe på nett, har de fleste tydeligvis gjort som vi har fått beskjed om: Handlet der vi bor.

- Melhusbyggen har vært svært lojale. Samtidig har det vært flere kunder fra Trondheim og omegn enn normalt, helt siden i sommer, sier Geir Samstad, senterleder ved Melhustorget Foto: TERJE SVAAN

LES OGSÅ: 66 prosent mer netthandel i Trøndelag

Endrede handlevaner

– Flere på hjemmekontor betyr at flere bruker sine lokale butikker. Senter vektet på tekstil har hatt tøffere tider enn senter som vårt, sier senterleder ved Hellsenteret i Stjørdal, Tonje Høyem.

Hellsenteret hadde god vekst i fjor. Foto: CHRISTINE SCHEFTE

– Vinmonopolet har hatt størst prosentvis økning i omsetningen, men vi ser også at bransjene dagligvare, sport, blomster og hus og hjem har hatt et solid år, sier Henriette Dahl senterleder ved Domus Kjøpesenter i Røros.

Hun melder også om godt besøk fra hyttefolk og turister fra sommeren. I Oppdal har de også merket hyttefolket, både da de forsvant og da de kom tilbake:

– Vi har vært i en omfattende ombygging, hvor vi har holdt åpent hele byggeperioden, med mer eller mindre kaotiske tilstander. Avgjørelsen om å holde åpent viste seg å være god, da omsetningen har holdt seg oppe, til tross for korona. Vi hadde et stort fall i omsetning på hele huset da det ble hytteforbud, men tok igjen mye i sommermånedene, forteller driftssjef Ingrid Thjømøe Yttergren ved Coop Oppdal SA.

LES OGSÅ: Fortsatt vekst for trønderske kjøpesentre

Byggvekst på 15,6 prosent

Trøndelags største kjøpesenter, City Lade, har i tillegg en stor byggevarebutikk som drar opp snittet. For var det noe vi virkelig fikk tid til i året som gikk, så var det å pusse opp. Obs Bygg Lade omsatte for 15,6 prosent mer i 2020 enn i 2019, viser tall Adresseavisen har fått fra Coop Midt-Norge.

Landets største dagligvarebutikk ligger også på City Lade og bidro til veksten for senteret totalt med en økning på 10,6 prosent til formidable 982 millioner kroner ved Obs! Hypermarked.

Magneten i Levanger kunne tidligere melde at de nå har passert en milliard i omsetning for første gang, etter en vekst på solide 9,5 prosent. Når vi vet at prosentvis endring trenger større tall for å gi utslag for store senter enn for de mindre, forteller veksten ved City Lade og Magneten kanskje enda mer.

Sånn har det ikke vært for alle.

Nedtur på Torget

Etter å ha passert milliarden i omsetning og nådd plasseringen som Trøndelags fjerde største kjøpesenter i 2019, er Trondheim Torg dyttet lenger ned på lista etter et dårlig 2020.

– Du må være snill med oss når du skriver nå da, sier Jomar Asbøll, senterleder ved Trondheim Torg før han gir oss tallene han selv mener er til å gråte av.

LES OGSÅ: Hit kommer Vinmonopolet i slutten av januar

– Hvordan vil du karakterisere 2020 for Trondheim Torg?

– Enkelt fortalt, så startet 2020 som en drøm i januar og februar. Det så ut til å bli et nytt rekordår, etter at vi i 2019 hadde rigget oss for videre vekst med endringer i butikkmiksen. Da 12. mars kom, var det som å trekke ut støpselet, proppen i vasken – alt sammen, sier han.

Trondheim Torg fikk et tøft 2020. Senterleder Jomar Asbøll. Foto: MARIANNE TØNSET

Det holdt heller ikke med en skikkelig sommerboost og en juli måned i toppform. Nedgangen kom tilbake fra høsten.

– 5. november ble en ny milepæl. Da folk i Oslo fikk beskjed om å holde seg hjemme på grunn av høyt smittetrykk, hørte også trondhjemmerne etter. Både i Oslo, Bergen og Trondheim har sentrum siden da vært taperne, sier Asbøll.

– Folk har ikke vært på jobb i sentrum, ingen kulturarrangementer, konferanser, restauranter eller av andre grunner kommet til sentrum. Vi har ligget med knekt rygg eller ødelagte knær, ettersom hvor hardt man skal ta i beskrivelsen av det som er skjedd, sier senterlederen ved Trondheim Torg.

LES OGSÅ: Kjøpesenter starter nettbutikk for at folk skal netthandle lokalt

Tror folk kommer tilbake

Restriksjonene for kollektivreisende har heller ikke hjulpet butikkene på Trondheim Torg, ei heller Byhaven og Solsiden som begge har opplevd nedgang i fjor, dog langt fra like mye som Trondheim Torg.

– Frykter du langtidsvirkninger av noe av det som har gitt lavere omsetning i 2020?

– For en del aktører vil det bli kjempeskader total sett. Det er forskjell mellom bransjene. Mat, pol, hus og hjem har økning, mens det er særlig tekstil som sliter. Og for servering har det vært beintøft, sier Asbøll og fortsetter:

– Noen vaner er endret, det er klart. Mange har vent seg til å handle på mindre senter og lokalt. Men jeg er heller ikke i tvil om at urbane trender og bylivet vil komme igjen, at folk vil komme tilbake til sentrum, og da også handle hos oss, sier Asbøll.

Kjøpesenteromsetning i Trøndelag 2020