Her lages det selleriburgere i produksjonslokalene til Grønne folk i Frosta. Bildet er tatt ved en tidligere anledning. Foto: Mariann Dybdahl

Ny mattrend «tvinger» butikkene til å ta inn nye matretter

Fleksitarianer-trend gir nytt matmarked.

Flere ønsker å spise mindre kjøtt. Det merker dagligvarekjedene, som må ta inn nye matretter.

En ny undersøkelse fra Ipsos, utført på oppdrag av Orkla, viser at 23 prosent av alle nordmenn sier de nå begrenser eller kutter ut kjøttspisingen.

Dette gir et nytt matmarked.

– Vi merker helt klart at stadig flere velger plantebasert mat, og salget av Coop Vegetardag vokser hvert eneste år, sier Silje Verlo Alisøy, kommunikasjonsrådgiver hos Coop Norge AS. Vegetardag er Coops egen vegetarserie.

– Veksten skyldes nok både at flere går over til plantebaserte kosthold, men også at det blir flere fleksitarianere som velger plantebasert av og til, sier Alisøy.

Urbane kvinner velger bort kjøtt

– Det skyldes mest det siste, mener Annchen Bahr Bugge, forbruksforsker og matsosiolog ved Forbrukerinstituttet ved OsloMet.

– Det er kun tre prosent nordmenn som oppgir at de er vegetarianere, og tallet har vært stabilt i flere år. Det er derimot en økende interesse for å redusere kjøttforbruket, sier Bugge som likevel også kan vise til at salget av både kjøtt og melk har økt under koronaen, samtidig som salget av frukt og grønt har gått noe ned.

– Selv om det er få rene vegetarianere, er det flere nå som oppgir at de er fleksitarianere, eller såkalte fleksible vegetarianere. Disse velger å kun spise vegarisk innimellom, som å ha regelmessige kjøttfrie dager. Det vi ser er at det kjøttfrie spisemønsteret appellerer i langt større grad til kvinner enn menn, til unge og til de bosatt i storbyer, sier Bugge.

Hverdagsretter er populært

I 2020 solgte Coop cirka 22 prosent mer av Vegetardag-produktene enn i 2019.

– Kundene våre etterspør et større utvalg av både vegetar- og veganske produkter, der spesielt hverdagsprodukter er mye etterspurt. Vi har i dag 29 ulike produkter i vår egen serie, og vi lanserer stadig nye produkter. Ved forrige lanseringsvindu i fjor høst lanserte vi blant annet tre mikroretter, nettopp for å møte etterspørselen etter enkle og gode hverdagsprodukter, sier Alisøy.

Coop merker også et stadig større ønske fra kundene om flere veganske produkter.

– Dette ønsket forsøker vi å møte både ved å lansere nye veganske produkter, men også ved å endre på eksisterende og opprinnelige vegetarprodukter slik at de blir vegansk. Et eksempel på dette er Coop Vegetardag nuggets, som ble gjort vegansk i høst, sier Alisøy.

Produksjonsanlegget Matpartner i Melhus leverer ferdigretter til blant annet dagligvarebransjen.

– Vi har merket en tydelig økning i at flere vil spise plantebasert. Om det ikke har blitt flere vegetarianere, så er det stadig flere som vil ha kjøttfrie alternativer innimellom. Vi har i dag sju-åtte produkter som er vegetariske, noen av dem har vi hatt med en stund, mens de fleste er ganske nye, sier John Forseth, daglig leder hos Matpartner.

Gryter fra Frosta

Rema 1000 ser de må tilby flere vegetarretter, men ser også at trender går i bølger.

– Det går jo litt opp og ned med slike ting. Når noe blir lansert så får det gjerne litt oppmerksomhet og vi ser at salget er bra. Etter en stund roer det seg igjen og vi går litt tilbake til normalen. For typiske trendvarer som vegetarpølse og vegetarburger følger salget ofte oppmerksomhet i media, sier Oddrun Andersen, markedssjef i Rema 1000 Region Midt-Norge.

Uten kjøtt: Slik kan en vegetar-ferskvaredisk hos Meny se ut. Foto: Meny

– Det vi ser tydelig er at produkter fra Frosta og Grønne folk selger veldig bra. Det er populære produkter som vi ser vi får god respons på, spesielt når vi kjører kampanjer, sier Andersen som understreker at samarbeidet med Grønne folk fra Frosta fortsetter.

– Det er jo både sunt og miljøvennlig ettersom de bruker grønnsaker i produksjon som eller ikke kommer til nytte. Det vi også ser økende trend på, er at vi spiser mer frukt og grønt, sier Andersen.

Vårruller og lasagne

– Vi merker en tydelig trend mot mer plantebasert mat, sier Nina Horn Hynne, kommunikasjonssjef hos Meny.

– Vi har en økning i salg av vegetarprodukter på snaue 50 prosent i 2020, mot 2019. I disse tallene inngår vegetariske kjøtterstatningsprodukter, altså ikke varer som frukt, grønnsaker, linser og bønner, sier Hynne som lover flere produkter i det nye matmarkedet.

– Meny skal være først ute og best på nyheter, derfor tar vi inn mange vegetarnyheter. Vi har økt utvalget og antall varer innen vegetar betydelig de siste årene. Vi ser også at kvaliteten på produktene blir stadig bedre, både i smak og pakningsdesign. Både det økte utvalget og den gode kvaliteten, i kombinasjon med at stadig flere ønsker å redusere sitt kjøttforbruk, bidrar til den store veksten i vegetarkategorien, sier Hynne.

Bestselgerlister viser at vegetariske vårruller var det som solgte best innen fersk vegetar hos Meny i fjor. Vårrullene ble fulgt av grønnsaklasagne og grønnsakpostei.

– Ellers solgte vi i sommer dobbelt så mange ferske vegetarpølser som i fjor sommer. Og nå til jul solgte, for første gang, alle våre butikker vegansk nøttesteik, sier Hynne.