– Det tryggeste er å få båten opp på land, godt sikret og dekket til under en presenning, sier Annika Persson, skadesjef i Codan Forsikring Foto: Morten Enger

Nye forsikringstall

En av tre fritidsbåtskader skjer på vinteren

Båtsesongen er over i Midt-Norge også, men ikke tro at båtskader er noe som bare hører sommeren til.

Rundt én tredjedel av alle fritidsbåtskader i Norge som meldes inn i løpet av et år, skjer i vinterhalvåret, melder forsikringsselskapet Codan. Ifølge Finans Norge ble det meldt inn 11 000 skader på fritidsbåter til forsikringsselskapene i fjor, og en tredjedel skjedde altså i løpet av vintersesongen skriver MN24.no

– Vinteren kan gi noen av de største skadene, sier Annika Persson, skadesjef i Codan Forsikring i en pressemelding. Mange av skadene om vinteren er minst like dramatiske som om sommeren.

– Vann og is kan føre til at båter både synker og motorer havarerer. Har du ikke jevnlig tilsyn med båten gjennom vintersesongen opptrer du ikke forsvarlig, sier Persson.

I løpet av ett år utbetaler forsikringsselskapene over 500 millioner kroner for skader på fritidsbåter i Norge, og mer enn 30 prosent av utbetalingene skjer i vinterhalvåret.

Båtopptak før vinteren 2020 Foto: Morten Enger

Best på land

Nå råder hun eierne til å få båten opp av vannet, før vinteren kommer med mye vind og snø.

– Det tryggeste er å få båten opp på land, godt sikret og dekket til under en presenning. Men husk at presenninger kan revne eller åpne seg i vinden eller bli ødelagt på grunn av tung snø. Da kan vann og fuktighet trenge inn og forårsake store skader når det fryser, for eksempel i motoren, sier skadesjefen.

Det beste er å plassere båten et sted hvor regn og snø ikke kommer til. Men står ikke båten oppvarmet, må du likevel passe på kulden. Må du ha båten liggende i vannet, er det best å ha den i en såkalt boblehavn melder Codan, hvor vannet ikke fryser til is. I alle tilfeller må du være ekstra nøye med fortøyningen, og helst sjekke jevnlig at båten fortsatt ligger trygt.

Dreneringsåpningen i selvlensende båter kan fort tettes på grunn av løv, skitt, snø eller is, og da kan båten fylles opp med vann og is. Til slutt kan den synke.

– Generelt vil jeg anbefale å få båten opp av vannet, sier Persson.

Heises på land før vinteren Foto: Morten Enger

Ber folk tømme båten

Kulden kan generelt gjøre stor skade i en båt, hvis det ligger igjen vann i rørene til ferskvannsystemet. En måte å frostsikre båten på er å tappe ned ferskvannet, la kranene stå åpne, koble fra slangene inn på ferskvannspumpene og fylle frostvæske med riktig blandingsforhold i sluk og toalett.

Synker båten anbefaler Persson at man ikke prøver å redde den selv, men heller får hjelp fra forsikringsselskap og bergingsspesialister. Det er blant annet viktig at motoren må behandles skikkelig når den er tatt opp, eller så kan den korrodere raskt.

– Synker en båt og alt er under vann, vil båten i ni av ti tilfeller den bli kondemnert. Da må motoren og alt det elektriske skiftes, og det vil sjelden lønne seg, sier Persson.