AtB lanserer testversjon av appen som på nyåret skal erstatte «AtB Mobillett» og «AtB Reise». Foto: LEIF ARNE HOLME

AtB lanserer testversjon av ny app – trenger folk til å teste den

På sikt skal den nye appen erstatte de to applikasjonene «AtB Mobillett» og «AtB Reise», og samle alt som trengs på reisen i én app.

Den nye reiseappen skal lanseres i løpet av 2021, men en testversjonen er nå tilgjengelig slik at selskapet skal få tilbakemeldinger på hvordan den fungerer.

– Vi jobber hele tiden med å utvikle hele bredden i løsningene våre, som reisekort, nettside, og kundesenter, men i denne omgang er det bare appen vi skal gjøre endringer på, sier direktør for strategi og utvikling i AtB, Andreas Enge, i en pressemelding.

I testversjonen av appen som er tilgjengelig nå, er det blant annet reiseforslag, sanntidsinformasjon og avganger i nærheten av der man befinner seg, i tillegg til kritisk driftsinformasjon som gjelder for den reisende.

– Når appen lanseres i offisiell versjon, vil den inneholde mer og bedre funksjonalitet for kundene. De vil blant annet kunne kjøpe billetter, lage personlig profil og se hvor full neste buss er så lenge bussen har passasjertellesystem. De vil også kunne få opp alternative reisemåter som en del av forslagene, sier Enge.

Vært testet av utvalgte grupper

Som selskap ønsker AtB å være best mulig rigget til å håndtere fremtidens reisebehov og bærekraftsmål.

– Ved å eie og utvikle egne digitale tjenester, får vi også tilgang på innsikten som følger med. Dette gir oss helt nye muligheter til å endre oss raskt, kunnskapsbasert og effektivt sammen med våre kunder, sier Enge.

Det betyr at AtB på sikt vil kunne utvide med flere nye tjenester og funksjonalitet. Derfor ønsker de oversikt over kundenes innspill og behov i utviklingsfasen.

– Dette gir oss en unik mulighet til å gjøre tilbudet enda bedre for kundene våre, sier Enge.

Nå er appen tilgjengelig for alle

Frem til nå er den nye appen kun blitt testet av et utvalg kunder, i tillegg til representanter fra Trondheim Eldreråd, Trondheim pensjonistforening og Råd for mennesker med funksjonsnedsettelse.

– For å kunne levere et best mulig produkt til kundene våre, er vi helt avhengig av å involvere dem i utviklingen, sier Enge.

Nå mener AtB tiden er inne for å involvere flere, og inviterer alle til å være med i utviklingen for å skape en best mulig løsning for alle reisende i Trøndelag.

– Vi håper at så mange som mulig, i hele fylket, vil laste ned appen og teste den. Vær ærlig og gi oss tilbakemeldinger, oppfordrer Enge.

Testversjonen av den nye appen er tilgjengelig både i App store og Google Play.