Cary, med 80 ansatte og 150 millioner kroner i årlig omsetning, har kjøpt Quick Car Fix, som har 70 ansatte og 60 million i omsetning, og vil med det få totalt 72 avdelinger spredd over hele landet.

– Steinkjer er et viktig knutepunkt

Ett av disse har de bestemt at det skal ligge på Steinkjer.

– Steinkjer er et viktig knutepunkt i området, og det er mye verdiutvikling. Allerede er det et senter for tung bil, buss og bobil, og det er naturlig at vi etablerer oss her, sier daglig leder i Cary Norge, Tone Jakobsen.

De vil flytte inn i samme bygget som Mekonomen.

– Samlokasjonen er til fordel for begge parter. Det er greit å bare dra ett sted for alt, sier Jakobsen.

Tone Jakobsen (f.v.) fra Cary Norge, Gunnar Sem fra TB Verkstedsenter og Vegar Elvland fra Mekonomen har lagt store planer for Steinkjer. Foto: Stig Jakobsen

– Det er viktig å få dekket etterspørselen i området, og at folk skal slippe å dra ut av kommunen for å få fikset slikt, sier Vegar Elvland, daglig leder ved Mekonomen Steinkjer.

Søker etter folk fra bransjen

I den forbindelse vil de trenge tre stykker til å bemanne Steinkjer-kontoret.

– Vi trenger folk med bakgrunn fra lakkering eller bilglass,

En annen lokal partner de får med, er Trønderbil.

– Nå blir det et ordentlig bilsenter i Steinkjer – som skal dekke alt for Innherred, sier Gunnar Sem, daglig leder i TB Verkstedsenter.

Inviterer til åpningsfest

– Vi skal invitere til åpningsfest med en gang vi har fått tak i folk, sier Jakobsen.

– Hvorfor tenker dere at Steinkjer skal være det naturlige senteret for dette?

– Steinkjer har en annen byutvikling enn nabobyene, med leiligheter ned mot sjøen – litt sånn som Oslo. Og folk ønsker ikke dra ut av byen for å få fikset på slikt. Fylket har allerede den største pendlerandelen i landet, så da må det være bra å få fikset bilen her.

Tone Jakobsen, daglig leder i Cary Norge. Foto: Stig Jakobsen

– Her er mange av de store bilforhandlerne etablert, og mange store kjeder ønsker business her. I tillegg er Statens vegvesen i Steinkjer. Det er et behov for et slikt bilsenter i byen, sier Jakobsen.

Først med «smart repair»

– Hvordan er konkurransesituasjonen innen det dere driver med?

– Riis og Hurtigruta Bilglass er her, og det er noen som gjør lakk, men det er ikke noe på «smart repair» – småriper og slikt. Får man småriper eller steinsprut, vil man nå kunne fikse det uten å måtte bytte alt. Det blir langt billigere og mer miljøvennlig. Sånn sett bringer vi noe nytt til Steinkjer, sier Tone Jakobsen.

Som et ekstra tilbud, ønsker de å tilby gratis lånebil, el-sykkel eller el-sparkesykkel til dem som har bilen inne til reparasjon, forteller hun.