Kompisene Henrik Johannes Belbo, Erlen Elias Westerhus og Victor Riaune Lorentsen har lenge drømt om å starte noe sammen. Nå har unggutta, som alle er født i 2002, etablert firmaet Discover Discs AS.

– Vi har jo allerede kommet et stykke på vei, forteller Belbo. Han er styreleder i selskapet, men eierandelene i selskapet er like mellom de tre.

– Mulighet til levere et bedre tilbud enn det som er i dag

Det de skal satse på med den nyetablerte bedriften, er salg av utstyr til frisbeegolf, eller diskgolf som det også kalles. Idretten har vokst i popularitet den seneste tiden, som også er slik gjengen oppdaget sporten. I tillegg til en underholdende aktivitet mener gutta å ha oppdaget et hull i markedet.

– Det begynte med at vi synes det var artig å gjøre i lag, men så var det også litt knotete å få tak på disker. Samtidig er det et marked i vekst, og vi ser et potensial der, en mulighet til å levere et bedre tilbud enn de som allerede finnes.

Dermed oppsto ideen om å etablere eget utsalg på nett, i desember 2020.

– Akkurat nå jobber vi med å få nettbutikken i stand, og vi har vært i kontakt med noen leverandører. Så den biten nærmer seg å være på plass, forteller de unge gründerne, som selv designer nettsiden til den kommende nettbutikken.

Victor Riaune Lorentsen. Foto: Privat

Lanserer trolig på nyåret

Noen dato for lansering vil ikke de tre kompanjongene gå ut med. De hadde noen tanker om å rekke førjulshandelen, men den kommer nok for tidlig i denne omgang.

– Vi har satt oss en dato, men det er egentlig mest for at vi selv skal være motiverte og ha noe å jobbe mot. Trolig vil vi være klare for lansering en gang utpå nyåret.

Kun Henrik oppholder seg for øyeblikket i Steinkjer, hvor han går fjerde året på sportslinja, og skal i militæret neste år. Erlen på sin side studerer økonomi i Oslo, mens Victor satser på vanlig golf. Han har derfor reist sørover ettersom golfsesongen er over lokalt, og skal trolig reise til college i USA for å satse på golfsporten til neste år. Dermed kan tiden bli knapp.

– Håpet er jo at man skal få ting til å gå rundt litt av seg selv etter hvert. Men så er det heller ikke slik at planen er at dette skal være en fulltidsjobb for noen av oss til å begynne med.

Målet er å nå ut bredt med konseptet. Hele landet, om ikke også utenfor, men guttene har har også noen tanker rundt å etablere en lokal forankring.

– Noen ting vi har vurdert er for eksempel å en bod på martnan, i tillegg til å etablere samarbeid med lokale klubber.

Erlen Elias Westerhus. Foto: Privat

Ikke fått noe hjelp pappa

Henrik Belbo er sønn av Håvard Belbo, som sikkert mange drar kjennskap på fra T:Lab, som jo har spesialisert seg på nettopp det å bistå gründere i tidlig fase. Da skulle man kanskje tro at sønnen og kompanjongene hadde prøvd å fiske etter noen tips fra Belbo Senior, men den gang ei.

– Han har ikke vært mye involvert. Jeg vet ikke om han er klar over at vi har opprettet et aksjeselskap engang, forteller Henrik.

De andre gutta i Discover Discs forteller at de pushet litt på akkurat den biten, men at de etter hvert ble enige om at det beste for deres egen del ville være å finne ut av det på egenhånd.

– Vi lærer mer av å prøve oss frem selv.

Så langt synes de prosjektet har vært både artig og gitt mestringsfølelse, men mest av alt ser de frem mot det største delmålet av alle. Lansering.

– Det har gått nokså fort, men den beste følelsen kommer nok når nettbutikken er oppe og vi har fått de første bestillingene.