– Ikke vent med å hente pakkene dine!, oppfordrer Coop Extra Nordsileiret i en pressemelding.

I de kommende ukene skal flere millioner pakker sendes landet rundt i forbindelse med juletiden. En eksplosiv økning i netthandelen gjør at det stadig blir mer å gjøre for butikker som har pakkeutlevering og Post i butikk.

– Nå er det høysesong for pakker, og vi må sørge for å bemanne både butikk og post, slik at kundene både får pakkene sine og handlet til jul, sier butikksjef Christian Aspelund i pressemeldingen.

– Det blir et stort antall pakker hver dag

Det økende pakkevolumet gjør at mange butikker oppgradere «postkontoret» i butikken, med blant annet større reoler, hyller og skap, for å ta hånd om alle pakkene. Samtidig er plakater som oppfordrer kundene til å hente pakkene tidlig ifølge dem en selvfølge.

– Basert på veksten de siste årene, forventer vi å dele ut enda flere pakker enn i fjor. Det blir et stort antall pakker hver dag, så det sier seg selv at det ikke skal mye til før det hoper seg litt opp. Da blir det mer jobb å sortere og håndtere de store volumene, så vi oppfordrer kundene våre til å hente pakkene sine så fort de får hentemelding, sier Aspelund.

– Vi trenger virkelig hjelp fra kundene våre

En stadig større del av førjulshandelen skjer som netthandel, og butikken på Nordsileiret er langt fra den eneste i kjeden med samme utfordring. Over 700 Coop-butikker har Post i butikk og pakkeutlevering, og mange av dem deler ut over 100.000 pakker årlig.

– Vi trenger virkelig hjelp fra kundene våre. Den beste håndsrekningen de kan gi oss før jul er å hente pakkene med en gang meldingen kommer. Netthandelsveksten fortsetter i år også, og ligger hele 50 prosent høyere enn i 2019. Virker anslår at 10,9 milliarder kroner brukes på netthandel i årets to siste måneder. Handel på nett har fått en voldsom fart i pandemien, og har skapt et høyt og varig nivå, sier Bjørn Vik-Mo, viseadministrerende direktør i Coop Midt-Norge, i pressemeldingen.