Bilen det er snakk om er Skoda Enyaq, som til tross for ventelisten kom på tredjeplass over antall nyregistrerte bilmodeller i juli måned da det ble levert 52 eksemplarer. Prisen på bilen, som er Skodas første elektriske familie-SUV starter i dag på 348 680 kroner.

– Elbil er i vinden både i forhold til pris og miljø, og det er nok mange som slår to fluer i en smekk nå, sier Røkke i forbindelse med at alle tre bilmodellene som som kom inn på topp tre over nyregistreringer i juli var helelektriske.

Først i verden

Norge var første land i verden som fikk tilgang på Enyaq i september i fjor, men de første leveringene kom ikke før april i år. Siden september har det bygd seg opp en betydelig venteliste, og ordreboken hos Møller Bil Leangen er nå på godt over 600 modeller av typen.

– Vi bygger jo videre ventetid nå siden det er så mange som bestiller. Bilene vi leverer nå er det folk som har ventet lenge på. Fire av bilene vi leverte i juli ble solgt her og nå, men resten ble bestilt i fjor, sier Røkke.

Internasjonale deleproblemer

Røkke forteller videre om de internasjonale problemene med å få tak i halvledere som brukes til å lage bildeler. På grunn av en mangel på balanse i markedet er det vanskelig å få tak i materialene og delene som trengs, og på Skoda-fabrikkene i Tsjekkia står det derfor nærmest ferdigproduserte biler som kun mangler noen få deler før de kan sendes ut.

– Det leveres jevnt, men ikke på full maskin på grunn av trøbbelet med halvledere. Bilene blir stående å vente på at deler blir tilgjengelige. Egentlig hadde vi sett for oss å levere mange flere biler nå, men på grunn av problemene er det lengre leveringstid, noe som preger flere bransjer, men spesielt elektronikk, sier Røkke.

Markedssjefen mener at folk på grunn av problemene med halvledere bør tenke langt fremover når det kommer til å anskaffe bil.

– Jeg tror på en videre positiv utvikling i bilsalget fremover, og det er et stort trykk nå. Sånn sett ser det positivt ut. Vi har en stadig voksende ordrebank nå, så folk som planlegger å bytte elbil burde de tenke på å handle tidlig for å unngå å havne langt bak i køa, sier han.

Margaret Lian Knutsen og Stål Arill Knutsen vurderer å bytte ut sin diesel-SUV med en ny Skoda Enyaq hos Eirik Fossum hos Møller Bil på Tunga. Foto: MORTEN ANTONSEN

Best i test

Pensjonistparet Margaret Lian Knutsen og Stål Arill Knutsen er ute og sonderer terrenget mandag, men tviler på at det blir noe umiddelbart kjøp.

– Vi tror neppe det blir noe nykjøp i dag, men vi har sett at Enyaq kommer ut som best i test Nå prøver vi å finne ut hva den koster, når kan den leveres, hva som er rekkevidden, hva som er fordelene og så videre. Vi skal også prøve Volkswagen IV4, men vi har notert at Enyaq kom ett poeng bedre ut i testen, sier de.

Frykter prisstigning

Pensjonistene forteller at de kvier seg litt for å bestille bil, fordi leveringstiden er lang og de frykter at prisen vil stige innen bilen leveres og oppgjøret skal betales.

– Skal vi skifte nå mens vi fremdeles får noe for dieselbilen, eller skal vi vente til elteknologien er kommer enda lenger? spør de og fortsetter:

– Forventet ventetid nå var til mai neste år, og det er litt skummelt å bestille bil nå, når man ikke vet hva prisen blir til enste år. Det blir da et regnestykke om hvor stort tap vi får på dieselbilen vi har i dag i mellomtiden, og hvor mye prisen på Enyaq stiger i mellomtiden, sier de.

Stål Arill Knutsen og Margaret Lian Knutsen og vurderer å bytte ut sin diesel-SUV med en ny Enyak. Foto: MORTEN ANTONSEN

Paret er likevel sikre på at de vil over på el, som følge av at de tror diesel vil bli ytterligere avgiftsbelagt av politikere, for å få folk bort fra diesel.

- For få år siden var det jo helt motsatt, og det var derfor vi kjøpte diesel den gangen. Nå er vi blitt pensjonister og har tilhørende god tid. Vi følger med på når dieselprisen er opp og ned, og vi fyller aldri når prisen er oppe i 15-16 kroner, kun mellom 13 og 14 kroner, sier de.