Med slagordet «Økologisk kaffe til folket!» har Øver-Bakken kaffebrenneri blitt en skikkelig suksesshistorie. Som Steinkjer24 tidligere har omtalt vokste kaffebrenneriet seg så stort at familien valgte å selge småbruket da tiden ikke lenger strakk til. Nå som gåden er solgt og kaffebrenneriet flyttet, fant de det på sin plass å bytte navn.

Nå skal Inderøy Kaffebrenneri ta bedriften, som allerede har over 60 bedriftskunder og selger nesten 10 tonn kaffe i året som tilsvarer i overkant av en halv million kaffekopper, til nye høyder.

– Vi har lenge følt oss som hele Inderøy sitt kaffebrenneri, og da vi solgte småbruket på Øver-Bakken var det naturlig for oss at de nye eierne der får skape sin egen historie rundt småbruket, mens vi knytter oss sterkere til Inderøy og alt det fantastiske som skjer her, forteller Hedda Skorem, kreativ leder og en av tre eiere av det familiedrevne kaffebrenneriet, i en pressemelding.

Målsetningen er å bli en nasjonal merkevare, og kaffebrenneriet tar sats på å doble dagens produksjon på få år.

– Ønsker du å servere kundene dine økologisk kvalitetskaffe fra Inderøy? Da kan du bare ta kontakt. Vår målsetting er å bli best på økologisk kaffe i Norge, oppfordrer Hedda.

– Inderøy er viktig for identiteten vår

Det nye navnet er langt fra noe plutselig innfall, skal vi tro kaffebrenneriet selv.

– Inderøy er viktig for identiteten vår. Vi vurderte å bruke navnet allerede i oppstarten, men da ble det naturlig å knytte en identitet rundt satsingen på Øver-Bakken. Med flytting av lokaler passet det godt med et navneskifte, forteller daglig leder i Inderøy kaffebrenneri og tre ganger verdensmester i kokekaffe, Einun Skorem.

– Fortsatt et lite kaffebrenneri på bygda

Driverne av kaffebreneriet skryter hemningsløst av miljøet for lokale bedrifter på Inderøy.

– Vi er svært glade for å være i samme miljø som de lokale mat- og drikkeprodusentene her. Vi har fått veldig mye hjelp av etablerte merkevarer, og det er en helt unik heia-kultur her, legger Einun til, som sammen med sin kone startet bedriften på 25 små kvadratmeter på Øver-Bakken i 2016.

Til tross for at de har over seksdoblet arealet siden oppstarten i 2016, er kaffebrenneriet klare på at identiteten fremdeles er den samme.

– Vi hadde vokst ut av lokalene på gården og logistikken rundt produksjonen vår var ikke tilstrekkelig. Nå får vi 160 kvadratmeter å produsere på. Samtidig er vi fortsatt et forholdsvis lite kaffebrenneri lokalisert på bygda, og koblingen til kulturlandskapet er fortsatt en viktig del av vår identitet, avslutter verdensmesteren.