I Norge finnes det over 900.000 fritidsbåter. Generalsekretær Endre Solvang i Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF), som er Norges største landsdekkende interesseorganisasjon for fritidsbåteiere, forventer ekstra stor aktivitet på sjøen i 2020-sesongen.

Det forklarer han med de forventede reiserestriksjonene til utlandet, og at båtbransjen melder om et svært bra båtsalg denne våren.

– Etter et par litt rolige uker da Norge stengte ned i midten av mars, har det tatt seg markant opp. Det er merkbart flere førstegangskjøpere, og mange har nok innstilt seg på å tilbringe ferien i Norge i år, sier daglig leder i Kristiansand Bådsenter, Erik Hjemdahl.

Han kan fortelle om nærmest elleville tilstander i bruktmarkedet og høy etterspørsel etter bruktbåter i prisklassen 100.000 til 500.000 kroner.

Hjemdahl og kollegene er likevel usikre på hvordan korona-epidemien og eventuelle nye smitteverntiltak vil kunne slå ut på båtsesongen.

– Det er faktorer vi ikke har kontroll over, men vi tror på et salg på nivå med fjoråret, sier Hjemdahl, som er spent på det tradisjonelt gode junisalget og hyttefolkets kjøpelyst.

Vårens båtmesser er avlyst som følge av koronaepidemien. Hvilke trender og båtnyheter bør vi se opp for i år?

Daglig leder i Kristiansand Bådsenter, Erik Hjemdahl, her avbildet ved siden av en Ibiza 770. Foto: Kristiansand Bådsenter

Større fleksibilitet

Testansvarlig i Vi Menn Båt, Terje Bjørnsen, peker på større fleksibilitet for båtbrukerne som en viktig trend på tvers av båtstørrelser og priser.

– Selv på ganske små landstedsbåter har du nå mulighet til å velge utstyr som gjør at bruken kan spisses mer mot dine behov. Det kan være alt fra sitteplasser, til ganske avanserte løsninger rettet mot ivrige fritidsfiskere.

Bjørnsen har latt seg imponere av Pioners nye 15 Allround, og mener den er et godt eksempel på at du ikke behøver å betale en formue for en gjennomtenkt, lettbrukt og solid småbåt.

Pioner 15 Allround kan enkelt konfigureres med ulikt tilleggsutstyr. Startprisen er 47.900 kroner uten motor. Foto: Pioner

På trendlisten til den erfarne båttesteren, finner vi også enklere kalesje-, tak- og dørløsninger på større båter, for økt fleksibilitet i skiftende vær.

På spørsmål om nye båtmodeller å se opp for i 2020, trekker han frem Busters nye XL og XXL landstedsbåter i mellomklassen. Særlig spesialløsningene for fiske er spennende, synes Bjørnsen.

Buster XXL 2020-modell. Foto: Buster

– Blant de større og dyrere nyhetene kommer vi ikke utenom Hydrolift S-27 SUV og Nordkapp 905 Gran Coupé. Begge er helårsbåter med lukket styrehus, svært gode sjøegenskaper og høyt fartspotensial. Sammen med den smarte turbåten Marex 360 Cabriolet Cruiser viser de at norske båtprodusenter fortsatt leverer kvalitet i verdensklasse.

Det er det spesielle taket som raskt endrer båten fra lukket til åpen, som har gitt den modellnavnet Marex 360 Cabriolet Cruiser (CC). Foto: Marex

Nærområder og naturhavner

Ansvarlig redaktør i Båtmagasinet og Seilmagasinet, Ole Henrik Nissen-Lie, tror flere i år vil oppsøke uthavner og naturhavner, og finne nye plasser i nærområdet, fremfor å stue seg sammen i den vante gjestehavnen.

– Norge har verdens nest lengste kyststrekning etter Canada, så det bør være god nok plass til alle.

Henrik Nissen-Lie ser også en dreining mot et langsommere båtliv med mindre fokus på fart, og han peker på at yngre båtkjøpere gjerne er mer miljø- og kostnadsbevisste.

– Det er gode muligheter i bruktmarkedet. For eksempel vil plastsnekker fra 80-tallet kunne gi mye familiebåt for pengene. Og kanskje flere oppdager det fantastiske matfatet vi har rett under kjølen.

Blir 2020 året vi må droppe å ligge tett i tett og invitere gjester fra nabobåten om bord? Her et bilde fra Ny Hellesund. Foto: Stein J. Bjørge

Elbåtene lar vente på seg

Det finnes knapt en bilprodusent som ikke tilbyr elbiler, men på sjøen er eldrevne fritidsbåter fortsatt et sjeldent syn.

– Oppsummert kan man si at elbåt for øyeblikket er for spesielt interesserte, men det er mye spennende på gang, sier sekretær i Norsk elbåtforening, Axel Nissen-Lie.

Kanskje ser vi en ny generasjon båtbrukere som er mer opptatt av naturen og det enkle liv. Båtfolk som sover i hengekøye på en øde øy, fremfor å drikke GT på flybridgen i Strömstad, spør sekretær i Norsk elbåtforening, Axel Nissen-Lie, seg. Foto: Norsk Elbåtforening

Han peker på pris og ladeinfrastruktur som to hovedutfordringer for at vi kan få støy- og utslippsfrie båtturer.

– Selv med momsfritak er det for dyrt. Utslippsfrie båter bør få fordeler ved tildeling av båtplass. I gjestehavner bør det være egne elbåtplasser, og det må være ladepunkter på bryggeanlegg typisk for hyttebåter.

Den største utfordringen er ifølge Nissen-Lie å få folk til å forstå fordelene med en elmotor og ikke se på ulempene.

– Båtbransjen mangler en Tesla-aktør

Ved Kristiansand Bådsenter tror man at elbåter ligger en del år frem i tid.

– Båtbransjen mangler en Tesla-aktør som har muskler og vilje til gå foran. Ikke minst når det kommer til etablering av ladeinfrastruktur.

Candela Seven er en såkalte hydrofoil som bokstavelig talt løfter båten en halv meter over bølgene når den når en fart på 17 knop. I kombinasjon med en elmotor, skal det gi en nærmest lydløs opplevelse og en kraftig reduksjon av friksjon og energiforbruk. Med foilene ute stikker båten 1,2 meter dypt, men når de tas inn ved hjelp av hydraulikk, reduseres dette til 40 centimeter. Foto: Candela

Det er neppe den svenske båtprodusenten Candela, enige i. De sammenligner seg gjerne med nettopp Tesla når de snakker om sin elekritske Candela Seven.

En 7,7 meter lang båt av hydrofoil-typen med en oppgitt rekkevidde på 50 nautiske mil i 22 knop og en toppfart på 30 knop. Batteriet på 40 kilowattimer lades opp med en 16 amperer lader på cirka 12 timer.

Den spesielle og teknisk avanserte elbåten benytter blant annet ultralydsensorer for å sikre god stabilitet i grov sjø. Programvareoppdateringer gjøres over mobilnettet.

Kommunikasjonssjef i Candela, Mikael Mahlberg, forteller at de planlegger å bygge 30 båter i 2020. Det vil gjøre dem til Nordens største elbåtrodusent.

Prislappen på drøye to millioner kroner gjør også sitt til at Candela Seven neppe blir et vanlig syn på fjorden med det første.

Elektrifisering

En langt rimeligere løsning vil være å få elektrifisert båten du allerede eier.

Hos Green Waves i Gjeving i Tvedestrand kommune opplever man en økende etterspørsel etter elektrifisering av eksisterende båter.

– Folk er gjerne glad i båten sin, men veldig lei av å bruke store deler av fritiden sin på å skru på motoren. Jeg vil anslå at vi kommer til å installere elektrisk motor i 18–20 båter i år, forteller daglig leder i Green Waves, Ida Salomonsen Thorrud.

Green Waves har også levert de første elbåtene til båtdelingstjenesten Kruser. Green Waves 601 er en 20 fot åpen båt med plass til åtte personer. Toppfarten er 7 knop. Foto: Green Waves

Båtdeling

Vi deler leiligheter og biler, men for båten sitter åpenbart delingsøkonomien litt lenger inne. Nabobil lanserte søsterselskapet Nabobåt i 2016, men to år senere la tjenesten inn årene.

Norske Kruser kombinerer delingsøkonomi og eldrift når de i år sjøsetter sine første elbåtpooler på henholdsvis Aker brygge og Oksenøya. Målet er å utvide tjenesten til flere havner rundt om i landet.

Et sesongmedlemskap koster 25.000 kroner i året og gir rett til et ubegrenset antall dagsturer. For brukere som bare ønsker å ta en spontantur eller to i løpet av sesongen, tilbys dagsleie til 3200 kroner per gang.

Et eget reservasjonssystemet skal kundene til enhver tid se når det er ledige båter.

– 2020 blir et pilotår for oss, hvor vi må bevise for potensielle investorer og nye kunder at vi klarer å levere på enkel tilgang til sjøen, sier Community Manager og deleier i Kruser, Hege Kolberg.

Ansvarlig redaktør i Båtmagasinet, Ole Henrik Nissen-Lie, er spent på mottagelsen, og tror det bør være potensial i en slik båtdelingstjeneste.

Lei ut båtplassen når du er bortreist

Har du en ledig båtplass å dele en natt eller flere i sommer?

Foto: Skjermdump Fluito

Den norske tjenesten Fluito, har nylig lansert en ny og oppdatert versjon av sin appbaserte tjeneste, som lar båtfolk leie hverandres tomme båtplasser.

Fluito-gründer Gard Havelin forteller at man siden starten i 2017 har opplevd en jevn vekst i antall brukere.

– Typiske brukerscenarioer er når du er på vannet og raskt vil finne nærmeste ledige båtplasser, eller planlegger sommerens reiserute langs sørlandskysten. Med flere båter på sjøen, blir det større kamp om båtplassene, fastslår Havelin.