I forrige uke ble det for første ganggjennomført nasjonale beltekontroller i buss med ileggelse av gebyr. På landsbasis var det 161 busspassasjerer og ti sjåfører som ble ilagt et gebyr på 1500 kroner i beltekontrollen.

39 år gamle Monica Cesilie Pedersen tar en rutebuss omtrent daglig. Hun har ikke sertifikatet, og har dermed ikke så veldig mange alternativ når hun følger samboerens fem år gamle datter til barnehagen.

— Jeg er kraftig og jeg får ikke festet bussbeltet. Det er for kort, sier hun til Adresseavisen.

- Urettferdig å få bot

Hun har lenge følt at det har vært utrygt å kjøre buss siden hun ikke får på seg sikkerhetsbeltet. Men det som fikk henne til å reagere, var da bussjåføren påpekte at det ville bli flere bussbeltekontroller i høst. Bussjåføren ba alle om å ta på seg beltet.

— Jeg så at de andre passasjerene ble litt ekstra stressede og begynte å fikle med beltet, men jeg visste at det ikke var noe vits i å prøve, forteller hun.

Se forskjeller med og uten refleks Hun leste også nylig en plakat som hang om bord på bussen som omhandlet intensiv kontrollvirksomhet i regi Statens vegvesen.

— Jeg ønsker ikke å få bot når jeg ikke klarer å få på meg beltet. Det føles urettferdig og diskriminerende, sier Pedersen.

- Har ikke noe valg

— Monica Cesilie er døv, og det er derfor ikke så enkelt for henne å forklare for en kontrollør at hun ikke får på seg bussbeltet, forklarer samboer og tolk for anledningen, Jan André Vullum (37).

Hun har også følt på en ekstra belastning de gangene hun har forsøkt å få bussbeltet over magen, men ikke har lyktes.

— Det er flaut at folk ser at jeg er for stor til å få på meg bussbeltet. Jeg føler at jeg blir latterliggjort. Jeg må ta buss, så jeg har ikke noe valg, men innerst inne synes jeg det er litt ekkelt, sier hun.

- Tror det angår flere

Hun tar ofte bussen om morgenen når det er mange passasjerer som sitter om bord i bussen.

— Da sitter jeg og later som ingenting fordi det er så pinlig å ikke få på seg beltet, sier hun.

Samboerparet forteller at de stadig vekk krysser fingrene for at det ikke blir kontroll de gangene de skal reise med buss.

— Vi synes at det er riktig at vi tar opp dette problemet, fordi vi tror det angår flere. Det er mange som er overvektig eller gravid, sier Vullum.

Belteplikt på distriktsbusser

Den fem år gammel datteren til samboeren har tidligere påpekt at Monica Cesilie må bruke bussbelte, for det er viktig med tanke på sikkerheten.

FOR KRAFTIG: Busspassasjer Monica Cesilie Pedersen er for kraftig til at hun får festet setebeltet i rutebussen. Foto: GLEN MUSK, ADRESSEAVISEN

— Jeg ønsker å være et godt forbilde for henne, men jeg har nå vist og forklart at beltet ikke er langt nok. Da er det verre å se at folk stirrer på meg fordi jeg sitter ved siden av en femåring uten sikkerhetsbelte, sier hun.Bybusser har ikke belteplikt så lenge de ikke kjører i høyere hastighet enn 70 kilometer i timen. Distriktsbusser derimot, som på enkelte strekninger kjører over 80 kilometer i timen, har belteplikt. Så lenge det er montert setebelte, er det påbudt.

— Det er flere strekninger mellom Hommelvik og Trondheim hvor bussen kjører fort, og jeg tenker at jeg sitter usikret. Jeg vet av andre som også har det samme problemet, sier Pedersen.

Henviste til Vegvesenet og politiet

12. september tok hun kontakt med kollektivtrafikkselskapet AtB for å undersøke hvem som hadde ansvaret.

— Jeg fikk til svar at det er bussprodusentene som utformer sikkerhetsbeltene. De henviste til Statens vegvesen og politiet, som mest trolig vil gjennomføre kontrollene, sier Pedersen.

Nå krever både Pedersen og Vullum at noen tar grep og løser problemet.

— Ikke skyld på hverandre. Dette er neppe et vanskelig problem å løse, sier det engasjerte samboerparet.

— Skjønner bekymringen

Avdelingsdirektør Frode Børstad ved Trafikant- og kjøretøyavdelingen i Statens vegvesen region Midt opplyser at i ti prosent av bussene i Midt-Norge som ble kontrollert i forrige uke var det passasjerer som ikke brukte bussbelte.

— Vi har også hørt at bussbeltene er for korte og at det kan være utfordrende for dem som ikke har gjennomsnittlig kroppsfasong. Dette er en problemstilling vi selv har snakket om. Jeg skjønner at folk er bekymret, sier han.

— Busselskap må ha godkjente sikkerhetsbelter, og de kan ikke klandres dersom de er for kort. De har sitt på det tørre så lenge de har godkjente seler, sier han.

Vil ikke få gebyr

— Hva skjer hvis en person blir stanset i kontroll, men ikke klarer å få på seg beltet?

— Da skal vi i utgangspunktet ikke skrive gebyr, sier han.

Han forteller at en person som veier 120 kilo og som ikke sitter fastspent vil treffe setet foran seg med enorm kraft ved en bråstans.

— Det kan få svært alvorlige konsekvenser, sier han.

«Vi skulle kjøre så kort»

Ber busselskap ta ansvar

Han oppfordrer alle busselskap til å kjøpe inn godkjente setebelteforlengere. Det er per i dag ikke påbudt å ha dette utstyret om bord i bussen. En setebelteforlenger er et ekstra belte som du fester til det ordinære sikkerhetsbeltet. Beltet blir dermed forlenget og kan brukes av personer som ikke får på seg det vanlige bussbeltet.

— Vi kan ikke leve med at det finnes passasjerer som ikke kan bruke sikkerhetsbelte om bord på busser. Denne utfordringen vil vi ta med inn i vårt videre trafikksikkerhetsarbeid.

Bør kjøpe forlenger selv

Regiondirektør i Trøndelag, Jon Olav Sætertrø, i Nettbuss AS, forteller at dette temaet ble diskutert for en tid tilbake.

— Vi konkluderte med at den enkelte bruker bør skaffe seg en sånn forlenger. Har man en sånn i veska, kan den brukes til både buss og fly, understreker han.

Alternativet hadde vært at busselskapet hadde gått til anskaffelse av setebelteforlengere, men Sætertrø mener at det ville medført en risiko.

— Vår erfaring er at slike løse gjenstander forsvinner etter hvert.

— Men har ikke dere et ansvar for passasjerenes sikkerhet?

— Det er en fare for at noe slikt forsvinner, og det er et produkt som er lett og rimelig å skaffe på egen hånd, sier han.

Nekter å kjøpe

Sætertrø understreker også at det ikke er noe krav om dette utstyret i kjøretøyforskriftene.

— Det har dermed ikke vært en prioritet når vi har anskaffet busser, forklarer han.

Busspassasjer Pedersen er ikke enig i argumentasjonen.

— Busselskapet har ansvaret for trafikksikkerheten, og ikke vi. Det er veldig dumt om alle som er tykke eller gravide skal kjøpe seg en setebelteforlenger. Denne kostnaden skal ikke være vår, sier hun.

Hun har ingen planer om å gi seg i saken og lover å ta den videre til stortingspolitikere om det er det som må til.

— Tenk om det skjer en ulykke. Jeg vil kreve at busselskapene ordner dette, sier hun.