Endringene som måtte til for å få i land en budsjettavtale mellom regjeringen og Venstre/KrF på overtid, vil også påvirke bilkjøpere i form av økt engangsavgift på 390 millioner kroner.

Mange bilmodeller blir berørt, men det er stor forskjell på hvordan endringen i en engangsavgiften slår ut. Mens noen modeller knapt får endringer, vil engangsavgiften på ladbare-hybrider, og ikke minst ikke-ladbare hybrider øke med det nye forslaget.

Et forslag som reduserer vektfradraget fra ti til fem prosent på ikke-ladbare hybrider. Samtidig senkes innslagspunktet for fradraget for CO₂-utslipp fra 85 gram til 75 gram.

På den annen side fjernes effektkomponenten på alle nye biler, hvilket betyr at biler med mye effekt kommer godt ut.

Toyota sjokkert

Toyota er en av avgiftstaperne med sine ikke-ladbare hybrider, og informasjonsdirektør Espen Olsen i Toyota Norge sier til Bilnytt at man «er sjokkert over at regjeringen og samarbeidspartiene ønsker å straffe vanlige hybrider gjennom økte avgifter, samtidig som ladbare hybrider får beholde sine store fordeler».

Direktør i Bilimportørenes Landsforening, Erik Andresen, reagerer også på forskjellsbehandlingen av ikke-ladbare og ladbare hybrider.

– Generelt ønsker vi oss mer forutsigbarhet, og forslaget bærer preg av at man har forhandlet på overtid, sier Andresen til oss.

Kalkulator

Basert på «Bildatabasen» til Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har Bilnorge.no laget en avgiftskalkulator som viser hvordan forslaget til ny engangsavgift vil slå ut for 4200 bilmodeller. Vel å merke hvis budsjettforslagene blir endelig vedtatt.

Her finner du kalkulatoren