— NAF har lenge vært en pådriver for å flytte bilavgiftene fra det som er i motorrommet, til det som kommer ut av eksosrøret, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Dette betyr statsbudsjettet for småbarnsfamilier.

Vil slite

Hun frykter at regjeringens klimamål kan bli vanskelige å nå ettersom statsbudsjettet ikke stimulerer til en mer miljøvennlig bilpark.

— I revidert budsjett tidligere i år kom det en lovende bilavgiftspakke som vi forventet å se et avtrykk av i dette statsbudsjettet. Men det kom ingenting. Det betyr at vi kommer til å slite med å nå klimamålene som politikerne har satt for 2020, sier Sagedal.

Ingen tid å miste

— I vår ble de fire borgerlige partiene langt på vei enige om at biler som slipper ut minst, skulle få avgiftslette, samtidig som effektavgiften på sikt skulle fases ut. I tillegg skulle betydningen av bilenes vekt reduseres, sier Sagedal.

Hun påpeker at avgiftspolitikken er avgjørende for å få folk til å ta riktige valg.

— Det står i statsbudsjettet at regjeringen vil komme tilbake til dette. Men vi har ikke noen tid å miste. Dette statsbudsjettet er ikke bra for verken miljø eller trafikksikkerhet, sier Sagedal.

Europas eldste bilpark

En endring av bilavgiftene kunne påvirket utskiftningen av en den norske bilparken, som er en av Europas eldste.

Ifølge NAF har det ikke vært noen endringer i disse avgiftene i de årene Høyre og Fremskrittspartiet har sittet i regjering.