Grusen spruter, dekkene hyler, hele bilen rister og durer. Med et høylytt vræl skyter bilen ut av svingen, den slynges delvis sideveis bortetter langstrekket før neste sving kommer slengt i vår retning. Likbleik i fjeset klorer journalisten seg fast i velteburet, grantrærne fosser imot oss med en uhyggelig fart, brått går det opp for oss at det er for sent å bremse, at sjåføren umulig kan ha kontroll, at det er her livet slutter.

Men plutselig står sjåføren på bremsepedalen, bilen slynges sidelengs inn i svingen, seiler litt før den skyter fart igjen, og vi rekker ikke engang å kaste opp før enda en sving er på vei inn frontruten, enda raskere, enda skumlere. Eneste trøst er at mannen bak rattet ikke er rape gal, han er tredobbel norgesmester i rallycross og heter Daniel Holten.

– Det var vel halv effekt, sier 28-åringen da bilen endelig stopper.

Rått: – Det råeste jeg har kjørt, sier tredobbel NM-vinner Daniel Holten (28). Bilen akselererer fra 0–100 km/t på bare 1,8 sekunder. Foto: Paal Kvamme

– Det råeste jeg har kjørt

At vi overlevde turen er ikke eneste sensasjon her. Bilen Daniel Holten akkurat har skremt vettet av oss med på Vikedal motorbane, noen mil øst for Haugesund, er nemlig verdens første i sitt slag.

– Dette er det råeste jeg har kjørt, sier Daniel Holten, som ikke er en mann av store ord.

Elektrifiseringen av motorsporten er i full gang. Formel E, som er Formel 1 sin elektriske fetter, har allerede kjørt noen sesonger. Nå kommer også en elektrisk rallycross-serie ved navn Project E. Serien er et samarbeid mellom IMG, som er promotør for FIA World Rallycross Championship og ingeniørfirmaet Stard i Østerrike. Lagene som skal delta i serien må bruke batteri, motorer osv. fra Stard, som eies av tidligere rallykjører Manfred Stohl.

– Denne bilen er offisielt nummer én fra fabrikken, sier Nils Reimers (56), som har sponset bilen.

Lynrask: Verdens første bil i den elektriske rallycross-serien Project E har landet i Rogaland. Her prøver NM-vinner Daniel Holten (28) bilen for første gang på tørr bane. Foto: Paal Kvamme
Lynrask: Verdens første bil i den elektriske rallycross-serien Project E har landet i Rogaland. Her prøver NM-vinner Daniel Holten (28) bilen for første gang på tørr bane. Foto: Paal Kvamme
Lite lyd: Fra avstand høres den karbonfibersvarte bilen ut som en fjernstyrt modellbil. Inne i bilen er lydnivået intenst. Foto: Paal Kvamme

Korona-pause

Project E skulle ha vært kjørt som tilleggsløp til årets rallycross-VM, et sirkus som blant annet skulle komme til Trøndelag i juni. Så kom pandemien, og hele sesongen punkterte.

Det er rogalendingene faktisk ikke lei seg for.

– Jeg synes det er herlig å få tid til å jobbe med dette, sier Svein Bjarte Holten (58), som i tillegg til å være Daniels pappa også er sjef for Holten Motorsport.

– Kanskje erfaringene gir oss et lite forsprang, håper han.

– Andre team har bestilt, men ikke fått levert bilene ennå, sier Nils.

– Så dere er nummer én i en sport som ennå ikke finnes?

– Hehe, ja. Vi pleier å si at vi er nummer én i hele verden, knegger Svein Bjarte.

Ubegripelig rask

Nye tider: Bilen begynte livet som en streit Ford Fiesta ST. Nå er det fjærlett karbonfiber-karosseri som gjelder, og tre elmotorer med 612 hk og dreiemoment som en lastebil. Foto: Paal Kvamme
Full kontroll: Motorer, launch control, viskere, spyler og det aller meste kontrolleres fra rattet. Foto: Paal Kvamme

Elbilen startet livet som en Ford Fiesta ST. Så gikk østerrikerne til arbeid.

– Nå er det vel bare taket tilbake. Og førerdøren, den skal være original, sier Daniel.

Under det fjærlette panseret av karbonfiber ligger én solid elmotor, mye elektronikk og et par kolossale kjølevifter. Bak i bilen er det plassert to motorer. Til sammen yter trekløveret 450 kW, rundt 612 hestekrefter.

På alle sider av bilen lyser en perlerad av grønne og gule lys og sladrer om batteriets tilstand. Batteriet er på rundt 50 kWt, dette ligger i en L-form bak og ved siden av førersetet. Batteriet tømmes i løpet av 17–18 minutter når man tar ut full effekt. Batteripakken gjør at bilen veier 1480 kilo, mer enn 200 kilo mer enn en bensindrevet rallycrossbil. Men hva gjør vel det, når den vesle, firehjulsdrevne Fiestaen har et dreiemoment på elleville 1100 Nm fra første sekund. Og akselererer fra 0–100 km/t på bare 1,8 sekunder.

Du leste riktig: 1,8 sekunder.

Koronaforsprang: At koronaviruset punkterte Project E sin debutsesong, gjør at Holten Motorsport får tid til å gjøre seg godt kjent med bilen. – Kanskje det gir oss et lite forsprang, sier lagsjef Svein Bjarte Holten. Foto: Paal Kvamme

– Teknologi, ikke miljø

Bilen er finansiert av et ingeniørfirma eiet av motorsportentusiast Nils Reimers.

– Motorsport er all teknologis vugge, sier Reimers.

– Vi har kjøpt bilen fordi vi har lyst til å lære dette. Vi vil skaffe oss kunnskap om elektrisk bil på et høyt nivå. Skal vi få til noe på dette feltet om fem år, må vi starte læringen nå. Denne investeringen gir oss det beste som finnes i dag, sier han.

– Er det teknologien eller miljøhensynet som teller mest?

– Teknologien. Den tar allerede vare på miljøet, sier han.

Elektrisk hodepine

Reimers har også tidligere sponset Holten Motorsport. Da spørsmålet om ny bil kom opp, var tradisjonelle bensinbiler utelukket.

– Det er ingen vits for et ingeniørselskap å investere i rallycrossbiler som er lik alle andre. Skulle vi gjøre noe, måtte vi gå elektrisk. Det var nå eller aldri, sier han.

Opprinnelig var tanken å lage en elektrisk rallycrossbil selv, her i Vikedal. For å lære litt, dro Svein Bjarte på studietur til Stard.

– Da jeg fikk se under panseret, fikk jeg hodepine. Jeg skjønte at det var utelukket å bygge bilen selv, sier han.

I stedet spurte Holten om det var mulig å få kjøpt akkurat den bilen. Østerrikerne ble først litt paff, så sa de ja.

– Jeg ringte Nils hjemme i Norge, og spurte om vi skulle kjøpe bilen. “Det skal vi”, svarte han.

Penger å spare

3,8 millioner kroner senere var rogalendingene eier av verdens første elektriske rallycrossbil. Det mener de er mye billigere enn en konvensjonell rallycrossbil, ikke minst når det gjelder driftskostnader.

– Bensinbiler har kløtsj, girkasse, bakaksling, turboer og intercoolere, masse som må sjekkes og kan ryke. Her kan du stort sett lade batteriet og kjøre, sier Svein Bjarte.

– Bomgirer du skikkelig én gang i en vanlig rallycrossbil, må girkassen gjerne repareres. Det kan koste et par hundre tusen kroner, sier Nils.

– Vi kunne ikke kjørt sånn som vi har gjort i dag med en bensinbil. Da måtte vi hatt en egen ingeniør for å måle og overvåke, sier Daniel.

Delte meninger

– Men er ikke blodtrimmet motorlyd halve moroa i motorsport?

– Mange motorsportinteresserte mener at elektrisk er helt håpløst, det er ikke lyd, ikke eksos, ikke smelling fra turboer. Det blir som et musikkanlegg uten bass. Men jeg tror at de små ungene som løper rundt her i dag vil si noe helt annet når de en dag skal kjøre bil, sier Svein Bjarte.

Sønnen skjønner godt hvis tilskuerne kommer til å savne motorlyden.

– Det blir ikke samme opplevelsen uten lyd. For publikum er forskjellen stor, sier Daniel.

– Nils og jeg liker ikke engang elektriske biler noe særlig. Men dette er spennende, sier Svein Bjarte.

Men i motorsport er det rundetider og til slutt som teller, og uansett hva man måtte mene om lyden så synes elektriske biler å være skreddersydd for rallycross. Her er det korte, intense løp som gjelder, med mest mulig effekt fra start.

– Dette er så effektivt at det er umulig for tradisjonelle biler å kappkjøre med noe slikt, sier Nils.

Daniel nikker:

– Banen her er for liten til å utnytte kreftene. Nå må jeg begynne å bremse halvveis på langsiden, akkurat idet det begynner å bli morsomt.

Rått: – Det råeste jeg har kjørt, sier tredobbel NM-vinner Daniel Holten (28). Bilen akselererer fra 0–100 km/t på bare 1,8 sekunder. Foto: Paal Kvamme

Bilsportforbundet: – Dette er fremtiden

– Gøy at noen i Norge er så tidlig ute med en elektrisk rallycrossbil. Elektriske biler er utvilsomt fremtiden til rallycross, sier sportssjef Atle Gulbrandsen i Norsk Bilsportforbund.

– For at rallycross skal være interessant for bilfabrikkene, er elektriske biler det eneste alternativet. Uten elektriske biler vil rallycross bli en hobbysport for amatører, og ikke være på det profesjonelle nivået som fabrikkene kan bidra til, sier Gulbrandsen.

Han forteller at ikke alle møter elektrifiseringen med åpne armer:

– Noen av de mest konservative tilskuerne er sterkt imot elektriske biler i rallycross. De mer progressive er positive til elektriske biler som sådan, og forstår at det er hva bilfabrikkene vil – og det eneste rette i en verden hvor vi alle er nødt til å forurense mindre, sier Gulbrandsen.

– For noen vil savnet av lyden fra en forbrenningsmotor være så stort at de kanskje slutter å følge rallycross. Andre er ludditter, og har bestemt seg for at elektriske biler i rallycross ikke vil være gøy. Men dette gjelder bare blant tilskuerne. Både fabrikkene og førerne er positive til elektriske biler i rallycross, sier bilsportforbundets Atle Gulbrandsen.

Han sier at bilsporten genuint opptatt av å bli miljøvennlig.

– Bilsport er den mest miljøvennlige idretten i verden. Det er den eneste idretten som utvikler teknologi som gjør at vi alle kan forurense mindre!

-