Tyske biler kjøres mest aggressivt, japanske biler kjøres penest.

Dette er blant funnene som Sparebank 1 Forsikring har gjort etter å ha gjennomgått kjørestatistikken blant nordmenn i sin kundebase.

Statistikken er basert på rundt 25.000 bilførere og 130 millioner kjørte kilometer. Det tilsvarer rundt 2,5 millioner timer bak rattet, og nesten 290 år med sammenhengende kjøring.

– Disse dataene gir valid innsikt, sier Simen Berntsen Rudi, kommunikasjonssjef ved Sparebank 1 Forsikring.

Sjåfører med tyske biler tråkker hardere og oftere på gassen.

Audi med lavest kjørescore

Blant bilmerkene med høyest kjørescore, finner man japanske Mitsubishi og Nissan på topp. På motsatt side av skalaen ligger det tyske bilmerket Audi med lavest kjørescore.

KOMMUNIKASJONSSJEF: Simen Berntsen Rudi i Sparebank 1 Forsikring. Foto: Sparebank 1

– Jo mer flyt man kjører med, desto bedre kjørescore får man. Sjåfører med tyske biler tråkker hardere og oftere på gassen. De ender dermed opp med mindre flyt i kjøringen sin og lavere kjørescore, sier Rudi.

Han påpeker at det finnes sjåfører med tyske biler som kjører med god flyt, men at det likevel er slik bildet tegnes ut fra deres kjørestatistikk.

Eierne av disse bilmerkene kjører penest

Tallene viser gjennomsnittlig kjørescore (høy score er best):

  1. Mitsubishi – 95,6

  2. Nissan – 95,6

  3. Suzuki – 95,5

  4. Toyota – 95,3

  5. Honda – 95,3

Og disse kjører mest aggressivt

  1. Audi – 93,0

  2. BMW – 93,2

  3. Skoda – 94,1

  4. Volkswagen – 94,2

  5. Subaru – 94,4

Dette er biler hvor minst 100 av hver modell har SpareBank 1 Forsikrings «smart bilforsikring».

IKKE BILENS EGENSKAPER: Simen Berntsen Rudi i Sparebank 1 tror ikke det er bilenes egenskaper i seg selv som avgjør om bilene får høy eller lav kjørescore. – Vår tolkning er at de tyske bilene tiltrekker seg sjåfører som liker å utnytte en sterk motor og som foretrekker en aktiv kjørestil. Foto: www.daniel-kraus.com / TT NYHETSBYRÅN

Forskjellene i kjørescore er store

Selv om forskjellene i kjørescore fremstår som små, er forskjellene reelt store, påpeker Rudi.

– Gjennomsnittet fremstår ganske likt fordi vi finner mange typer sjåfører hos de ulike bilmerkene. Rangeringen sier likevel mye om tendensene for de ulike merkene.

Han legger at spredningen i kjørescore naturligvis er stor når det kommer til enkeltpersoner.

– Tegn på en mer aggressiv kjøring

Den individuelle kjørescoren regnes som dårlig dersom den er under 85 over tid. Da er det ifølge Rudi et tegn på en mer aggressiv og potensielt risikofull kjøring.

– En kan alltids være litt uheldig på enkelte turer, som for eksempel at man må bråbremse for et rådyr i veien, og dermed får en dagsscore under 85. Dette vil derimot ha lite betydning for kjørescoren din over tid.

VERSTINGEN: Den laveste kjørescoren som er registrert i kjørestatistikken, er det faktisk en sjåfør av den japanskproduserte Subaruen som står for. – Etter å ha kjørt flere tusen kilometer, fikk den konkrete sjåføren en kjørescore på 34. Fritt for ikke å sitte på, sier Rudi i Sparebank 1 Forsikring. Foto: Subaru of America / TT NYHETSBYRÅN

Ifølge kjørestatistikken er det tre ganger så mange tyske biler med kjørescore under 85 sammenlignet med japanske biler. Sammenligner man bilmerkene Audi og Mitsubishi blir forskjellen enda tydeligere.

Det er bare 1,3 prosent av bilene fra Mitsubishi som har en score under 85. For Audi gjelder dette åtte prosent.

– Totalt har 63 prosent av Mitsubishiene en score som er 95 eller høyere. For Audiene er det kun en tredjedel som kjøres så pent. Det mener vi er stor forskjell, sier kommunikasjonssjefen.

BILMERKER OG ALDER: Sparebank 1 forsikring mener de ser en klar sammenheng mellom bilmerker og alder. – Blant våre kunder med denne bilforsikringen er tyske biler overrepresentert blant de under 40 år, mens japanske er overrepresentert blant de over 40, sier Rudi. Foto: Grøtt, Vegard Wivestad / NTB scanpix

– Ikke overraskende at tyske biler kommer dårlig ut

Bård Morten Johansen er seniorrådgiver ved Fag- og kommunikasjonsavdelingen i Trygg Trafikk. Han mener det ikke er overraskende at førere av tyske biler kommer dårlig ut i adferdsregistratorens algoritmer.

– Premiumsegmentet av tyske biler, som for eksempel BMW 5-serie, velges ofte av førere med en viss interesse for bil og bilkjøring. De liker å oppleve bilens kjøreegenskaper og tekniske fortrinn, sier Johansen.

Han påpeker at det ikke trenger å bety at de kjører med høyere risiko eller er involvert i flere ulykker.

Da vi kontakter Utrykningspolitiet, forteller de at de ikke fører statistikk over hvilke bilmerker som er involvert ved fartsovertredelser og ulykker. De vil dermed ikke kommentere saken.

IKKE ALLTID PÅLITELIG: Bård Morten Johansen, seniorrådgiver ved Fag- og kommunikasjonsavdelingen i Trygg Trafikk, har selv prøvd flere adferdsregistratorer. Han mener at de ikke alltid er like pålitelige. Foto: Trygg Trafikk

Mener funnene er reelle, men ...

Johansen mener at forsikringsselskapets funn er reelle nok, men at det ikke alltid er riktig at den som tråkker mest på gass og brems kjører med mindre flyt.

– De som øker farten svært sakte, vil for eksempel bidra til mindre flyt ved innkjøring på motorveier. De vil også begrense antall biler som kommer over et lyskryss ved grønt lys i rushtiden. De som bremser «unødvendig» tidlig, vil også lage mindre fremkommelighet. Men alt dette må sees i sammenheng med den aktuelle trafikksituasjonen, samt vær- og føreforhold.

Han har selv prøvd flere adferdsregistratorer, og mener at de ikke alltid er like pålitelige og nøyaktige.

– Det vi opplever, er at de ofte er for «strenge» når de vurderer akselerasjons-, sving- og bremsekrefter i forhold til det vi vurderer som riktig i mange situasjoner, sier Johansen.

Er Tesla Model 3 den perfekte familiebilen?